Skole- og utdanningstråden

For alt som ikke har med trommer å gjøre.
Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Re: Skole- og utdanningstråden

Legg inn av Justice » 23 feb 2011 17:49

Skal gjøre litt research snart, men lurer på et par ting:

- Hvis man søker f.eks. Trøndertun, kan man spille inn det man skal på skolen, eller må det være en hjemmeinnspilling?
- Er det musikkhøyskoler rundt Vestfold? :P

Gibson Firebird

Legg inn av Gibson Firebird » 23 feb 2011 17:57

Du kan ikke spille inn demoen på Trøndertun, siden de må ha fått den og vurdert den før de kan gi deg plassen.

Lydkvaliteten på demoen skal ikke ha noe å si. det viktigste er at du viser ditt nivå på instrumentet og, om mulig, at du kan flere forskjellige stilarter.

Herr Brun

Legg inn av Herr Brun » 23 feb 2011 17:59

Jeg tror han med "på skolen" mener på skolen han går på nå, på musikklinja. Og i så fall vil jeg tro at det skal gå helt fint. Jeg har i alle fall spilt inn i studioet på skolen her jeg går (siden alt trommeutstyret mitt står der oppe uansett nå for tiden).

Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Legg inn av Justice » 23 feb 2011 18:00

Du forsto ikke hva jeg mente.
På skolen der jeg går, har vi et halvferdig studio. Jeg lurer på om jeg kan spille inn demoen der, og sende til dem der oppe.

Gibson Firebird

Legg inn av Gibson Firebird » 23 feb 2011 18:02

det går helt fint ;)

Gibson Firebird

Legg inn av Gibson Firebird » 23 feb 2011 18:45

Jeg har kommet inn på "jazz/rock/pop" linjen på Viken og "gitar" linjen på Trøndertun, og lurer nå på hva jeg skal velge.

Jeg har hørt at Trøndertun er veldig bra for rock, hard-rock, metal, og at de fokuserer mye på samspill med andre. Da tenker jeg at det er mindre fokus på teori, og mer fokus på teknikk.
Jeg har også hørt at man fort kan bli ekskludert hvis man ikke er god nok på instrumentet sitt.
Etter å ha lest på forumer, så får jeg inntrykk av at man ikke kan se på Trøndertun som et forberedelses år til å gå videre på konservatorier. Derimot har de god kontakt med LIPA (Paul McKartney skolen). Men på andre forumer får jeg inntrykk av at det er Trøndertun og Toneheim som er de "beste" musikkfolkehøgskolene her i landet.

Viken ble jeg anbefalt av selveste Tom Cato Visnes aka "King" (bassist i bl.a. Gorgoroth). Denne skolen er mer åpen for andre sjangre og blir brukt av mange som et forberedelsesår for å komme igjennom opptaksprøvene på konservatorier i Norge.
Jeg ringte til skolen og snakket med en elev. Han sa at det var et veldig godt miljø der, og at man så "artisten" i folk, selv om teknikken ikke var av høyeste nivå. Der ble man satt inn i faste band etter interesse (jazz/pop/rock) som man spilte med på dagtid, mens senere på dagen gikk man sammen med de man hadde lyst å spille med. Dette resulterte i at det var et vidt spekter fra metallband til jazz til gospel-inspirerte "band".

Er det noen som har erfaring fra disse skolene, som kan bekrefte disse påstandene?
Og er det noen som har noen gode råd å gi? :)

Brukeravatar
Runar
Sted: Liverpool

Legg inn av Runar » 24 feb 2011 00:42

Gibson Firebird skrev:Jeg har kommet inn på "jazz/rock/pop" linjen på Viken og "gitar" linjen på Trøndertun, og lurer nå på hva jeg skal velge.

Jeg har hørt at Trøndertun er veldig bra for rock, hard-rock, metal, og at de fokuserer mye på samspill med andre. Da tenker jeg at det er mindre fokus på teori, og mer fokus på teknikk.
Jeg har også hørt at man fort kan bli ekskludert hvis man ikke er god nok på instrumentet sitt.
Etter å ha lest på forumer, så får jeg inntrykk av at man ikke kan se på Trøndertun som et forberedelses år til å gå videre på konservatorier. Derimot har de god kontakt med LIPA (Paul McKartney skolen). Men på andre forumer får jeg inntrykk av at det er Trøndertun og Toneheim som er de "beste" musikkfolkehøgskolene her i landet.

Viken ble jeg anbefalt av selveste Tom Cato Visnes aka "King" (bassist i bl.a. Gorgoroth). Denne skolen er mer åpen for andre sjangre og blir brukt av mange som et forberedelsesår for å komme igjennom opptaksprøvene på konservatorier i Norge.
Jeg ringte til skolen og snakket med en elev. Han sa at det var et veldig godt miljø der, og at man så "artisten" i folk, selv om teknikken ikke var av høyeste nivå. Der ble man satt inn i faste band etter interesse (jazz/pop/rock) som man spilte med på dagtid, mens senere på dagen gikk man sammen med de man hadde lyst å spille med. Dette resulterte i at det var et vidt spekter fra metallband til jazz til gospel-inspirerte "band".

Er det noen som har erfaring fra disse skolene, som kan bekrefte disse påstandene?
Og er det noen som har noen gode råd å gi? :)

Går selv på Trøndertun nå, og begge gitaristene i bandet mitt går gitarlinja. Begge de to er strålende fornøyd med opplegget her, og slik jeg har forstått det har de stor fokus på både teknikk, teori og det å spille variert musikk. Lærereren på linja er Gunnar Andreas Berg og han er en utrolig fet fyr! Virker som at de elvene som er mest motivert som får mest ut av å gå der, men slik er det vel alltid. Kan i allefall anbefale Trøndertun på det sterkeste! Alle lærerne er utrolig dyktige og miljøet på skola er topp!

Gibson Firebird

Legg inn av Gibson Firebird » 24 feb 2011 17:29

Takk for svar :)
Blir nok Trøndertun neste år då :)
Men er litt skeptisk når jeg ser at alle linjene er ledig, mens på viken er det venteliste på det meste :hmm:

Var det slik i fjor og?

Brukeravatar
mhv

Legg inn av mhv » 24 feb 2011 23:02

For guds skyld ikke gå på Viken. Virker som et skikkelig klissete og kvalmt miljø, og Gjøvik er den styggeste byen i hele Norge. Har mange venner på trøndertun dette år, og de fleste er strålende fornøyd med det.

Trommelæreren pleide alltid å si at vikenelevene aldri hadde peiling på noe som helst, så
virker ikke akkurat som en kjempelinje.
What? No pudding!?

Brukeravatar
A.V.
Kontakt:

Legg inn av A.V. » 25 feb 2011 21:32

Hvordan er nivået på de vennene dine som har gått på trøndertun?
Spør for jeg er veldig spent på om jeg kommer inn, hvor høy standarden er liksom :P
-Adrian Vindedal- | "There's no shortcuts" |

Brukeravatar
Nezze
Sted: Stord

Legg inn av Nezze » 26 feb 2011 16:40

Eg og er veldig spent på om eg kjem inn :hmm: håpar eg får svar snart
Sonor Designer series
Zildjian
forum/viewtopic.php?f=11&t=4430

nels

Legg inn av nels » 26 feb 2011 19:54

Har søkt Trøndertun jeg og, og begynner å bli relativt rastløs etter å få svar jeg og. Er ca. tru uker siden jeg sendte søknaden.

Brukeravatar
A.V.
Kontakt:

Legg inn av A.V. » 27 feb 2011 02:36

Hva spilte dere?
-Adrian Vindedal- | "There's no shortcuts" |

nels

Legg inn av nels » 27 feb 2011 10:51

A.V. skrev:Hva spilte dere?
Spilte en egenlagd sang, type progressiv melo-death/core, men med ganske crappy lydkvalitet. Og en litt mer kreativ versjon av MacGyver-sangen. Begge med fullt band :)

Brukeravatar
Audun Rosslund
Moderator
Moderator
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Audun Rosslund » 27 feb 2011 14:18

Justice skrev:Skal gjøre litt research snart, men lurer på et par ting:

- Hvis man søker f.eks. Trøndertun, kan man spille inn det man skal på skolen, eller må det være en hjemmeinnspilling?
- Er det musikkhøyskoler rundt Vestfold? :P
1. Ja, det er et fett hvor du har spilt inn demoen. Som mange har sagt er ikke lydkvaliteten det viktigste, men hadde jeg vært den stakkars læreren som måtte høre på 100 demoer av tullinger som slo løs til Enter Sandman hadde jeg hatt et ekstra øye til den som gjorde det uten å bruke opptakeren på mobilen....

2. Nei. Musikkhøgskolen ligger i Oslo, dette er den eneste musikkhøgskolen i landet. Men det finnes andre høgskoler hvor du kan studere musikk, som årstudie eller 3-årig bachelor (det kan man ved HiV), men dette er et helt annet studie som ikke krever opptaksprøve, og er først og fremst ment for folk som vil undervise i musikk. Musikkhøgskolen i Oslo, Universitetet i Agder, Universitetet i Tromsø, NTNU i Trondheim, Griegakademiet i Bergen og konservatoriet i Stavanger er de stedene i landet du kan ta bachelorgrad i utøvende musikk, enten rytmisk (tromsø/agder), klassisk (alle stedene tror jeg) eller jazz (oslo, trondheim, stavanger, bergen). Felles for disse studiene er opptaksprøve for å komme inn (karakterer, så lenge du har generell studiekompetanse har null å si), denne er to eller tre-delt, med en teoriprøve, og hvis man består denne kommer man videre til spille/den utøvende delen.
Både Toneheim, Sund, Trøndertun og Viken (i den rekkefølgen imo) er folkehøgskoler med anerkjente, gode musikklinjer som alle gir god forbredelse til opptak på høyere musikkutdannelse.

Merk: det er FÅ som kommer inn i hvert kull på de ulike høyere utdannelsene, og ikke mer en 2-3 (noen ganger bare 1) trommeslagere kommer inn ved hvert sted. Dvs at nivået er veldig høyt og du skal være meget god på instrumentet ditt for å komme inn.

Langt svar, men satser på det gav litt oppklaring til de fleste.

Svar