Den store reisetråden!

For alt som ikke har med trommer å gjøre.
Brukeravatar
alyndrummer
Sted: Harpefoss
Kontakt:

Re: Den store reisetråden!

Legg inn av alyndrummer » 24 mai 2009 13:55

Kanskje, men synes ikke artistlisten slo helt an i år!
Hovedsett:8-pc Mapex VX
Mer om meg: Myspace | YouTube
Band: Prometheus | Alyn

Brukeravatar
Freddemor
Sted: Oslo

Re: Den store reisetråden!

Legg inn av Freddemor » 24 mai 2009 22:46

Var to uker i Aserbaidjan forrige sommer. Det var den beste utenlandsturen jeg har hatt noen sinne! Et noe uvant sted å være, et land som helt klart ikke er godt vant med turister.

Vi var et par dager i hovedstaden Baku (en av verdens mest forurensede byer) før vi tok nattoget til Zagatala. Merk at alle stedsnavn må uttales med "Borat-dialekt". Dere aner ikke hvor vanskelig det er (for en som er over gjennomsnittet glad i dialekter og parodier) å ikke kødde åpenlyst med engelsken deres :p Det er akkurat som på filmen! Nattoget er ikke som hvilket som helst tog, dette er tog fra sovjet, med røde stjerner og full pakke. Toalettet var kun en stålramme rundt et hull ned til skinnegangen. Toalettene var som regel bare hull i bakken, og problematikken runt Aserbaidjaneres treffsikkerhet var absolutt til stede...

I Zagatala bodde vi i telt ved en relativt stor elv, som vi demmet opp og kjølte oss ned i. Vi skulle egentlig bo på en skole, men i og med at det kom nordmenn til byn' ble borgermesteren og "Kongen av Zagatala" (en korpulent fyr med stor bil og cowboyhatt, som bodde på toppen av et fjell, og hadde sin egen trone(!)) ble kort fortalt enige om at den måtte rives og bygges på nytt, for å se pen nok ut til vi kom. Problemet var at den ble meiet ned dagene før vi ankom byen. Og slike historier kom opp hele tida. For eksempel da vi kom inn på leirplassen stod det to politifolk og urinerte i en bitteliten bekk, ca 30m lenger nede hadde Aserbaidjanere morgenstell med tannpuss og det hele.

Maten der nede er helt upåklagelig, vi fikk blant annet være med på slakting på ekte halal-vis, en ganske grotesk opplevelse, men det er spennende å se hvordan mer fremmede kulturer er. Litt overraskende å finne dansk smør der nede da :p

Burde egentlig slenge opp noen bilder fra topptur og slikt, det var et helt fantastisk land! Det er noe vanskelig å komme inn, siden man virkelig må ha en grunn til reise dit, spesielt da vi var der på grunn av krigende naboer. Men venner og bekjente er god nok grunn. Det skal sies at de ikke har kommet så langt når det gjelder effektiv pass- og visumkontroll, noen er heldige, andre ikke. De opererer generelt med en veldig svevende rutine når det gjelder klokkeslett osv, 5 min kan for ta en dag eller to.

Har egentlig dritmye jeg kan fortelle, men jeg tror det holder for i dag. Dette lange innlegget skremte sikkert vekk de fleste :p Svarer gjerne på spørsmål! Laster nok også opp noen bilder en dag :thumbup:
Mapex Saturn - Diril - Bosphorus - Meinl
http://www.myspace.com/photoplankton
Erik Smith skrev:Vi må huske at livet ikke dreier seg BARE om musikk og trommer! ...Vi har jo cymbaler også!

Svar