Tja, kan jo kanskje dra igjennom de siste års ferieturer
I 2000 var vi på Kreta (Hellas), og dette er kanskje mitt beste reiseminne. Var jo bare 10 år, men husker varme, flotte stender med rosa sand og turkist vann, dykking, Knossos (gresk kultur er interressant). God mat, mye fint å se. Ene dagen gikk vi tur i Samaria-ravinen, en lang, dyp og smal kløft som er ypperlig for en god dagstur. Veldig pent!
I 2001 dro vi andre veien, denne gangen med bil og campingvogn oppigjennom Sverige, såvidt innom Finland og inn i nordnorge (kautokeino osv). Har egentlig ikke fullt så gode minner om denne turen, Nordnorge er vel ikke helt min smak, selv om turen hadde sine høydepunkter ofc. Var jo sykt mye kjøring, dro på med 50 mil om dagen på det værste. Hadde kommer midtveis til Italia om vi skulle kjørt tilsvarende lengde i motsatt retning.
Og det gjorde vi og, i 2003, bil nedover Europa. En langvarig tur på rn måned tilsammen, hvor vi campa (hustelt) oss gjennom hele Sverige, Tyskland og Østerrike, og fikk dermed oppleve litt av hvert av natur og severdigheter nedover. En plass jeg kunne tenkt meg å besøke igjen er Gardasjøen i Italia, en diger innsjø omgitt av veldig fin natur. Var riktignok tordenver på kloss hold mens vi var der, ganske heftig igrunn. I Italia bodde vi først med noen slektninger i et leiehus i en småby i Toscana. Dette ble bade-delen av turen, nært kysten, og som sagt en sjeldent koslig småby å bo i. Senere dro vi til både Firenze, Venezia og Roma. Med en veldig kunstinteressert far kan det ta litt av på plasser som museet i Vatikanet i Roma, Peterskirken og i gamlebyen i Venezia, kanskje litt mye å svelge på en gang, men har da iallefall vært der og sett det! På veien opp igjen skjønte jeg at Sveits er et veldig flott land!
Forrige tur gikk til Spania, hvor vi bodde delvis i Barcelona og delvis i en mindre by lenger nord kalt Roses. Denne ganen ble det fly, noe jeg liker mye bedre enn å kjøre

Med på følget var Jon (drumtour-Jon), fammen og en vennefamilie, deriblandt Jon's ex. Men det var bare kos det. Spania har veldig mye fint å by på av mat, strender, ting å se på. Hadde dog et par negative opplevelser på denne turen. På et gatehjørne rett ved kirken La Sagrada Familia ble mammas veske med hennes og broderns pass samt ganske mye penger sporløst forsvunnet. Fikk ordnet noe midlertidige greier, men sånt tar mye unødvendig tid, og det er en ubehagelig opplevelse uansett. En lærer iallefall av sånt

På hostellet vi bodde på i gamlebyen i Barcelona fikk vi også uventet besøk. Da vi kom hjem en kveld var min pc bortevekk, samt fotoapparatet til Gammern og at par klesplagg. Det ødela vel turen litt for min del, veldig surt å miste tusenvis av låter og bilder inkl. nesten alle bildene fra turen (dette skjedde mot slutten). Jeg ble faktisk forsøkt frastjålet mobilen min, en da 6 år gammel 3510i når jeg stodombord på en kjåka full bybuss i Barcelona. Kjente etter i lomma, og oppdaga at mobilen var borte. Så meg litt rundt, og fikk øye på en karv rett ved meg, som holdt den i hånda si, nesten skjult under ei jakke som hang over den. Dette var såklart rett før bussen skulle stoppe, slik at han har sjangs til å slippe unna. Men jeg var for kjapp for han, og fikk slått mobilen ut av hånda på han rett før han løp ut døra. Så vær obs når du står trangt, du har ikke sjangs til å merke at de tar tinga dine. Hørt om folk som har fått frastjålet ting de har i lommene inna på trange bukser osv.
Nå skreiv jeg plutselig stusslig mye ser jeg, som sikkert ingen gidder å lese, men shit au