Kongosaken!

For alt som ikke har med trommer å gjøre.
Brukeravatar
paal
Sted: Råde
Kontakt:

Kongosaken!

Legg inn av paal » 08 sep 2009 13:53

French og Moland dødsdømt!
Hva er deres syn på saken?
Thorsha skrev:Og gummien på køllehue har allerede begynt å gå i oppløsning der jeg har truffet på kanten...
A Burial at Sea

Brukeravatar
Jenitsu
Sted: Heime

Re: Kongosaken!

Legg inn av Jenitsu » 08 sep 2009 14:25

Jeg tviler ikke på at gutta er skyldig, men hele saken virker jo veldig merkelig. Leser nå at tolken ble sendt ut av rettsalen før dommen ble lest opp så nordmennene vet ennå ikke utfallet av dommen.

Synd at Norge ilegges en bot på 360 millioner for noe disse tulligene (med forbehold, de KAN jo vøre uskyldig) har gjort. Håper ikke det blir stående, og staten må punge ut.
It wasn't a mistake...it was a flam!

You'll never walk alone!

Premier Signia maple og Paiste Sig, 2002

Brukeravatar
G-T
Sted: Oslo

Legg inn av G-T » 08 sep 2009 15:02

De er dømt for spionasje, hvorfor skulle norge gidde å spionere på Kongo? :wallbash: Kongo er jo et nesten uland...
Isåfall hviss norge skulle "spionert" hadde de nok gjort det på en litt mer smartere måte.

Brukeravatar
Quof

Legg inn av Quof » 08 sep 2009 15:15

Saken er merkelig, ja! Her er det to nordmenn som tydeligvis har drept sjoføren sin, og med det skulle de være skyldig i spionasje for Norge. Derfor skulle vi betale 3000 milliarder NOK. For meg ser dette nesten ut som en mulighet for Kongo til å unytte oss.
Turn the lights up
Turn the lights up

Brukeravatar
Torjef
Sted: Narvik

Legg inn av Torjef » 08 sep 2009 15:39

Husk det var to stykker til i bilen, hvorfor ble ikke disse to drept? De har bare sagt at det var Moland og French som drepte dem. Hvorfor kan det ikke likegodt være omvendt? Hvorfor skulle dem drepe sjåføren sin, ville dem ha den flotte bilen hans (gammel Toyota Landcruiser)?

Hele saken er bare teit og rar, spesielt når de krever så latterlig mye penger. Vanskelig å ta den seriøs når det blir slikt. Er nok helt sikkert kun snakk om pengene, ikke noe annet som betyr noe for ulandet kongo. Hadde vi vært America, så hadde vi vært der og lagd parkeringsplasser allerede, noe som kanskje hadde vært likesågreit i dette tilfellet.
http://www.instantrimshot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Premier Artist Birch

I have decided that stick tricks are the same as keeping a retarded kid. They are just for show
they serve no real purpose..

Brukeravatar
mhv

Legg inn av mhv » 08 sep 2009 15:45

Haha. Du kan se på skjegget at de er skyldige.

3000 Milliarder dollar!
Bilde
What? No pudding!?

Brukeravatar
mhv

Legg inn av mhv » 08 sep 2009 15:48

mhv skrev:Haha. Du kan se på skjegget at de er skyldige.

3000 Milliarder dollar!
Bilde
Edit: Bilde
What? No pudding!?

Brukeravatar
Herr Wappi
Sted: Randaberg

Legg inn av Herr Wappi » 08 sep 2009 15:58

Anbefaler alle å lese denne: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6609722" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror ikke at det Kongo selv sier stemmer, men er overbevist om at noe muffens er det.
Trusl skrev:... kle av deg og spill Bleed av Meshuggah på rumpa di! :)

Brukeravatar
G-T

Legg inn av G-T » 08 sep 2009 16:59

Skjønner ikke at Kongo kan bestemme at Norge skall betale 360 millioner, det høres jo helt dumt ut.

Brukeravatar
Quof

Legg inn av Quof » 08 sep 2009 17:04

De kan ikke bestemme det, de kan kreve det. Det er opp til Norge om de vil betale eller ikke, men når en går så langt som å kreve noe tar man ofte ikke nei for et svar. Om Norge nekter å betale kan det kanskje få sine konsekvenser(?)
Turn the lights up
Turn the lights up

Brukeravatar
G-T

Legg inn av G-T » 08 sep 2009 17:13

Sant det... men kongo har jo uansett dømt dem til døden. Tror ikke at hvis norge betaler så vill kongo slippe dem fri. Er også ganske sikker på at norge ikke kommer til å betale.

Brukeravatar
bugge

Legg inn av bugge » 08 sep 2009 17:20

Quof skrev:De kan ikke bestemme det, de kan kreve det. Det er opp til Norge om de vil betale eller ikke, men når en går så langt som å kreve noe tar man ofte ikke nei for et svar. Om Norge nekter å betale kan det kanskje få sine konsekvenser(?)
De kan ikke kreve penger fra en stat med mindre saken føres i internasjonal domstol.
Zz skrev:Argumentet "ikke kritiser noe hvis du ikke kan gjøre det bedre selv" står like støtt som en afrikansk stråhytte. Verden ville vært ganske vanskelig hvis man bare kunne kritisere de som var dårligere enn deg. Barnehageargument, spør du meg.

Theorgrin

Legg inn av Theorgrin » 09 sep 2009 00:41

Er selv meget sikker på at de to er uskyldig, ihvertfall i alle andre tiltaler enn drap og medvirkning til drap. MEN, det spiller ingen rolle nå, så langt som denne fadesen har fått eskalere. Regjeringen og UDs rolle i situasjonen har vært forkastelig og flau siden starten og en like stor fadese som rettsaken selv. Er en skam at to nordmenn skal sitte aleine i en gymsal av en rettsal på plaststoler i ett av verdens mest korrupte land, tiltalt for mord, spionasje og ran og vite at ditt eget lands regjering og utenriksdepartement sitter med hendene i fanget og hodet opp i ræven og ser på mens korrupte, hevngjerrige og usaklige kongolesere knytter renneløkken rundt halsen deres. Hele rettsaken har vært en symbolsk handling for mange år med undertrykkelse, slaveri og kolonisering. Dette skjønner jo ikke de norske myndighetene, enten det eller så driter de tydeligvis i det. Ikke bryr Kongo seg om dette faktum heller; spiller ingen rolle at Tjostolv Moland og Joshua French er norsk, det er det faktum at de er hvit at hele denne bisarre situasjonen har utspilt seg så til de grader ned i grøften.

Hele rettsaken bør jo kjenne ugyldig ved alle aspekter i og med at den aldri skulle vært ført i en militærdomstol, men i en sivil. Det er selvsagt vanskelig, men det ideelle ville jo være å hente de to ut på en eller annen måte og deretter hatt en sivilisert og skikkelig rettergang her hjemme. Hvis dommen blir ført ut og de to blir henrettet, skal jeg love at jeg vil lage min del av bråket som vil opstå i kjølevannet. Er generelt overveldet over hvor lite folk faktisk har engasjert seg og prøvd å engasjere staten i saken.

Brukeravatar
A.V.
Kontakt:

Legg inn av A.V. » 09 sep 2009 01:08

Jeg synes denne saken er ganske spennende og veldig… "rar".
Det er mange som sier at "nei de idiotene i kongo vet jo ingenting, korrupte jævler dømmer alle til døden uansett, de blir dømt uskyldig" osv. Det er vektig å ikke være så fordomsfull at man glemmer at de faktisk kan være skyldige i drapet, jeg ser ikke bortifra at det er noe muffins med disse guttene, hvorfor skal man drive å rote rundt i et land som kongo med våpen og falsk militær leg. ? Jeg vet ikke og jeg skal ikke si de er skyldige eller uskyldige.

De som er latterlig er at ingen gjør noe, at vi bare sitter og ser på mens en militær rettsak i et av verdens mest korrupte land pågår på beskotning av to kanskje uskyldige nordmenn, jeg har faktisk troen på at det fortsatt er håp for Moland og French, jeg håper norge vil gripe inn og forhandle med Kongo og kanskje få de ut derifra og starte en ordentlig rettssak her hjemme. Jeg håper det vil skje, men jeg har mine tvil. Norge har ikk gjort noe til nå, så de gjør vel ikke noe nå som de er dømt heller :(

Blir spennende å se!
-Adrian Vindedal- | "There's no shortcuts" |

Brukeravatar
Ludwig
Sted: Harstad

Legg inn av Ludwig » 09 sep 2009 01:11

uten å virke for bombastisk, så tror jeg ikke dagens sittende regjering har "baller" nok til å gripe inn.
Ludwig...
keyboardist, vokalist, trommeslager
specs
Spoiler:
DW Collectors series, PDP Platinum, Tempus
Sabian HHX/ AAX
Aquarian
Vic Firth
Gibraltar

Svar