Kjøp på Finn.no - Angrerett?

For alt som ikke har med trommer å gjøre.

davelarue » 09 Sep 2013 19:53

Hei folkens,

Trenger en mening om dette. Hvis man avtaler at man skal kjøpe en ting (dvs tromme, kamera, sofa, osv) på Finn.no, og så senere avbryter salget (man har ikke penger nok alikevel feks). Hva sier loven om dette? Er det sånn at man MÅ kjøpe tingen etter man har sagt (på epost) at man skal gjøre det?

Jeg vet at det er kjedelig for den som selger. Men, har selv opplevd det så mange ganger når jeg har solgt en ting, at jeg ikke tenker på det lenger. Varen er først solgt når pengene er i hånden min.

Ser ikke etter noen meninger om hvor kjipt det er, men bare om hva som er 'lov' og 'ikke lov'.

Thanks ;)

Annonse

Annonse

Re: Kjøp på Finn.no - Angrerett?

Naigewron » 09 Sep 2013 21:01

Kjøpsavtaler på Finn er like forpliktende som enhver annen avtale om kjøp, så i disse tilfellene er det selger som har retten på sin side. Det er nok sjelden en selger tar steget og går til sak eller lignende for relativt små summer, men han har i utangspunktet grunnlag for det.

Moralen må være at man ikke sier man skal kjøpe noe man ikke er sikker på om man vil ha eller har råd til :)
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

davelarue » 09 Sep 2013 21:14

Naigewron skrev:Kjøpsavtaler på Finn er like forpliktende som enhver annen avtale om kjøp, så i disse tilfellene er det selger som har retten på sin side. Det er nok sjelden en selger tar steget og går til sak eller lignende for relativt små summer, men han har i utangspunktet grunnlag for det.

Moralen må være at man ikke sier man skal kjøpe noe man ikke er sikker på om man vil ha eller har råd til :)

Wow, interessant. Hvis det er sant, så tror jeg mange i landet bør vite det. Burde bli satt Wow, interessant. Hvis det er sant, så tror jeg mange i landet bør vite det. Burde bli satt i avisen!
Dette skjedde med meg. Det dreier seg om salg av en enkel tromme, hvor jeg sa at jeg ville kjøpe den av ham. Deretter fikk jeg prøvd den i en butikk, og likte den ikke. Så sa ifra, høflig, til selgeren at jeg ikke var interessert alikevel. Så, ja, det var urettferdig av meg, og jeg skjønner at det var kjipt. Det skjer med meg hele tiden, men jeg har et veldig avslappet forhold til det, så jeg selger ikke før pengene er i hånden. Men, hvis det er sånn at loven sier at et salg av bruktvare på finn.no er bindene når man sier 'ja' på e-post, så er jo dette veldig interessant!
Sist endret av davelarue den 09 Sep 2013 21:55, endret 1 gang

Vargon » 11 Sep 2013 17:08

Det er vel litt mer nyansert enn det Norwegian sier, jeg mener det er er forseint å angre seg først når varen er sendt.

Mange som trekker seg etter at de har tenkt seg litt om, så jeg tar aldri bort noe fra en annonse før ting er sendt eller penger er på konto.
Det bli itj nå fæst ut'n skinnvæst!

Mitt Sett

Myspace

Operasjon Export
Brukerens avatar

davelarue » 12 Sep 2013 09:11

I dette tilfellet var varen ikke sendt eller betalt.
Fikk brev fra forbrukerrådet i posten, hvor selgeren da har klaget på meg. Det viser seg at jeg MÅ kjøpe denne tromma av selgeren, i følge forbrukerrådet. Haha!

Det som jeg synes er litt rart her, er at dette skjer veldig ofte. Neste hver gang jeg har solgt en ting på Finn.no, så har det alltid vært et par kjøpere som har sagt at de tar den og så avlyser etterpå. Har aldri tenkt på at kjøper faktisk binder seg til kjøpet når de sier de tar den. Det er jo veldig fint for selgeren!! Kjedelig at en kjøper ikke kan ombestemme seg....
Men, ja, jeg mener selv av varen er solgt når den er sendt eller ihvertfall når den er betalt. Alt før dette stadiet er bare tomme ord.....

Men ja, det blir nesten verdt pengene å få vite dette. Gratulerer til Finn-selgeren at han fikk dette i lys :)

Naigewron » 12 Sep 2013 09:30

Vargon skrev:Det er vel litt mer nyansert enn det Norwegian sier, jeg mener det er er forseint å angre seg først når varen er sendt.

Mange som trekker seg etter at de har tenkt seg litt om, så jeg tar aldri bort noe fra en annonse før ting er sendt eller penger er på konto.

Selger må jo selvsagt gjerne bruke skjønn for å avgjøre hva han mener er bindende, men rent juridisk er en avtale en avtale. Har kjøper og selger avtalt et kjøp så er det bindende, og det er selger som har retten på sin side hvis han vil tvinge kjøperen til å opprettholde sin del av kjøpet.

Det er faktisk mulig kjøper har forpliktet seg allerede i det øyeblikket han har sagt han vil ha varen, selv før selger har svart ja eller nei, men ikke ta mitt ord for akkurat den problemstillingen.

Ref: Kjøpsloven, som gjelder for kjøp mellom privatpersoner.
Band:
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

davelarue » 12 Sep 2013 10:52

Veldig interessant. Takk for svar. :thumbup:

davelarue » 12 Sep 2013 11:08

Da gjelder dette også her på forumet eller hvor som helst. Når en kjøper skriver at de 'tar' varen, så er man bundet....og kan ikke angre, hvis selgeren ikke er noenlunde grei da.

Wow, dette må komme mer ut i lyset.....

Justice » 12 Sep 2013 11:55

Hmm, da har jeg egentlig solgt bilen min 10 ganger ca… Mange som sier de skal ha, dukker aldri opp, hører ikke mer.
Brukerens avatar

davelarue » 12 Sep 2013 21:40

Ja, ikkesant :p

Men kanskje det er andre lover på biler?

Justice » 12 Sep 2013 23:46

davelarue skrev:Ja, ikkesant :p

Men kanskje det er andre lover på biler?

Vet ikke :P Kan jo sjekke det opp :laugh:
Brukerens avatar

chrisopastic » 13 Sep 2013 09:43

Visstnok kan du få erstatning for brutt avtale http://www.dinside.no/919486/sms-gjelde ... nde-avtale

davelarue » 13 Sep 2013 11:09

:thumbup: Ja det er bra for det beskytter selgeren.

Jeg må bare si at jeg synes Finn.no skal lage en formell salgsordning. Epost, sms, osv er ikke gyldig som kontrakt før man fyller ut et lite skjema eller noe, eller trykker noen knapper.

Føler at epost, sms er det samme som muntlig...bare ord og da er varen ikke solgt før den er sendt eller betalt.

Naigewron » 13 Sep 2013 11:33

davelarue skrev:Føler at epost, sms er det samme som muntlig...bare ord og da er varen ikke solgt før den er sendt eller betalt.

Tja, en muntlig avtale er like bindende som skriftlig, men selvsagt vanskelig å bevise i ettertid.

Finn.no kan ikke overstyre loven, så selv om de hadde laget et slikt skjema så hadde det hatt null betydning. Loven sier fortsatt at avtalen er gjeldende fra når den inngås, uavhengig om det er via e-post, SMS, muntlig, brev, brevdue, telegraf eller semafor.

Jeg var ikke klar over at dette var en stor hemmelighet, men det er tydeligvis mange der ute som ikke skjønner at de binder seg når en avtale er inngått. Dette er jo også en fordel for kjøperen, i tilfeller der det er selger som trekker seg, eller der selger skjønner at han har solgt for billig og forsøker å få mer for varen etter at avtalen er inngått.
Band:
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest