Lydtett rom - Er det mulig?

For alt som ikke har med trommer å gjøre.

davelarue » 20 Aug 2015 13:14

Dilemma for oss trommiser er å ha et sted å øve.

Har et lite rom (i en leilighet) som jeg vurderer å omgjøre til trommerom. Før jeg investerer masse tid/penger i dette må jeg vite om det faktisk er mulig å gjøre rommet helt lydtett.
- Rommet er ca 10kvm
- En vegg er av bettong og har naboen sin stue på andre siden
- Alle andre sidene+under, har naboer i nær omkrets. Det er et skur klemt mellom to leilighetskomplekser.

Er det fysisk mulig å få til et lydtett rom hvor man kan hamre løs uten at det sjenerer noen naboer?

Ideer?

Annonse

Annonse

Re: Lydtett rom - Er det mulig?

Naigewron » 24 Aug 2015 07:12

Fysisk mulig? Antakeligvis. Men det vil koste atskillige titusener (antakelig hundretusener) av kroner, spesielt siden du bør få inn eksperthjelp til å designe dette 100% riktig. Du vil også miste mye av rommets areal og høyde på lyddempingen, spesielt siden du må bygge et flytende rom inne i rommet ditt. Antakelig mister du 20-30 cm inn fra alle vegger, og 30-40 cm høyde.

Vi bygget et studio i en kjeller under en boligblokk for noen år siden. Hele rommet ble strippet, og vi bygget et flytende, frittstående rom inne i kjellerrommet. Mangfoldige lag med gips og lyddempende isolasjon, senket taket og hengte det fra lydbøyler, etc.

Sluttresultatet? Sto du utenfor rommet var det plenty lyd som fortsatt kunne høres. Det var ikke noen katastrofe, siden det var i en kjeller, men dessverre var det også mulig å høre trommer og bassfrekvenser oppover i etasjene. Det endte med at vi måtte forlate hele lokalet vi hadde brukt titusener av kroner på og overlate det til folk som spilte musikk med atskillig lavere volum.

Her er trommestudioet til Shawn Pelton, bygget i en leilighet midt på Manhattan. Dette er et profesjonelt rom og kostet nok noen hundre tusen, og som du kan se i starten av videoen så kan du fortsatt høre trommene gjennom studioveggen før de kommer inn i rommet.
https://www.youtube.com/watch?v=DjgxaCerZpI

For prisen du må betale for et slikt rom (uten garanti for at det vil være nok til at det ikke plager naboene) kan du nok leie et trommelokale i nærheten i mangfoldige år.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

Re: Lydtett rom - Er det mulig?

davelarue » 26 Aug 2015 14:49

Klart og tydelig. Takk skal du ha!

viewtopic.php?f=37&t=7144

:wallbash: