Månedens forumbruker juni: Kakelfog

Her postes nyheter og viktig info fra forumledelsen og dette er også stedet å skrive dersom du vil gi oss ris/ros.
Svar
Brukeravatar
Audun Rosslund
Moderator
Moderator
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Månedens forumbruker juni: Kakelfog

Legg inn av Audun Rosslund » 07 jul 2010 15:21

Fra nå av kommer hvert intervju til å få en egen tråd i denne kategorien, siden vi ikke har hovedsiden lenger. Sleng gjerne inn kommentarer. :)

Forumbrukeren vi skal bli bedre kjent med denne måneden er ”Kakelfog”, alias Frode Eide. Frode er straks 19 år og er for øyeblikket elektrikerlærling. Han bor på Hitra – en øy utenfor Trondheim, og tar også en del jobber som lydmann, og spiller i tilegg selvsagt trommer.

A: Hvordan startet ditt forhold til trommeportalen.no?
F: Etter jeg begynte å spille trommer lette jeg lenge etter en plass å diskutere og spørre om forskjellige ting innen trommeverden. Søkte en del på nettet og fant ikke noe særlig, en dag kom jeg over trommeforum helt tilfeldigvis når jeg søkte etter cymbaler på Google. Og etter det har jeg vært innom jevnt og trutt er vel ikke alltid like aktiv, men er alltid innom å leser i alle fall. Prøver å svare hvis noen spør og jeg føler jeg kan hjelpe de og føler at både jeg og han som spør får noe ut av det.. Gøy å kunne utveksle med andre trommiser rundt omkring.
A: Hva tenker du om at vi nå gir opp hovedsiden med artikler og nyheter, og går tilbake til å bare være et forum?
F: Det er jo litt trist da. Må innrømme at jeg ikke kommer til å savne det så fryktelig, men jeg leser alle intervjuene og nyhetene. Det går bra at det kommer bort, men litt synd også. Jeg for min del kommer i alle fall til å fortsette å bruke forumet. Går jo an å ordne litt inne i selve forumet og fortsatt ha noen artikler osv.
A: Jeg er enig med deg - det er synd at det går bort, men ikke noe veldig stort tap slik som hovedsiden har vært hittil. Den dagen vi virkelig trenger en slik side tror jeg ligger ganske langt inn i fremtiden. Men vi har da så smått begynt å få samlet Norges trommesamfunn, så det er spennende å se hvordan ting utvikler seg.
F: Akkurat det tenker jeg også. Vi begynner jo å bli en del som er på forumet og enda flere blir det! Jeg går ofte med skjorten min å reklamerer, men det er vanskelig å reklamere på en så liten øy som Hitra, hehe!
A: Hehe ja, men alt hjelper!

A: Når begynte du å spille trommer?
F: Det hele startet vel når jeg gikk på barneskolen da jeg og klassekameratene min var gamle nok til å få begynne med musikkundervisning. Det var vel i 4.klassen at man begynte med musikkundervisning og da den første timen kom så fikk vi sett litt inne på musikkrommet. Jeg var ganske tvilende hva jeg ville prøve og var innom keyboard og trommer. Valgte falt lett på trommer og etter det har jeg spilt trommer - enkelt og greit.
A: Så du startet som følgende av musikkundervisning på barneskolen? Hvordan var det lagt opp? Om jeg husker rett fikk vi utdelt hver vår blokkfløyte og så ikke snurten av en tromme…
F: Jepp, stemmer det. Vi hadde våre timer med blokkfløyte vi også sånn i ryk og napp fra vi begynte til vi gikk i 4.klasse. Etter det var det vel en eller to skoletimer med musikkundervisning, både teori og praksis.
A: Var det sånn: "Nå spiller du sånn og du sånn, så ser vi hvordan det høres ut?"
F: Ja det var my sånn ja. " Tramp og slå" som musikklæreren så enkelt kalte det. Jeg var vel ikke mere enn 9-10år da og visste ikke stort men, etter som læreren merket fremgang så gikk det mere og mere av seg selv.
A: Hvem inspirerte deg i starten?
F: Jeg hadde vel egentlig ikke så mye kjennskap til trommeslagere i starten, men etterhvert som tiden gikk så begynt jeg å høre på masse forskjellig og da fikk jeg opp ørene for hva de het og hva de spilte på osv. Men Portnoy var nok lenge mitt forbilde, hehe.
A: Så det var i metalbåsen du vokste opp?
F: Haha, tja kan nesten si det sånn. Dream Theater var vel det jeg hørte mest på når jeg var "ung". Masse trommer og fete fills osv. Det som var kult i vennegjengen.
A: Og som alle vet lar man seg påvirke av flertallet. Hva hører du mest på nå om dagen?
F: Nå hører jeg på mye forskjellig. Går mye i Mew, Thomas Dybdahl, Lars Winnerback, BigBang, Keane osv. Kunne ramset opp masse band, men da blir jeg aldri ferdig.
A: Men stilen på de nevnte er ganske annerledes enn Dream Theater. Ble det for mye runking?
F: Meget annerledes vil jeg si. Ja det vel egentlig det. Mye av det de har er jo meget kult og det hender jeg setter en og annen sang av og til av den litt mindre "avanserte" stilen.
A: Hva tror du om den "modningsprosessen" vi ser hos de aller fleste musikkinteresserte - som starter med Metallica, går til Dream Theater og ender med BigBang eller Keith Jarrett (for å bruke et meget overdrevent eksempel)?
F: Ja si det du vanskelig å si synes jeg.. Er vel noe med at utviklingen av kroppen og at hodet ditt forandrer mening etter som årene går. Du ser jo at de fleste har vært innom det meste av metall før de ender opp på ja f.eks Venke Knutson.
A: Merkelig fenomen.
F: Haha, ja så absolutt.

A: Hvordan utøver du trommer nå for tiden? Spiller du i noe band eller blir det mest på gutterommet?
F: Nå fortiden så er det veldig lite tid til trommer. Jeg jobber masse og spiller tromme når jeg har tid. Har en del kompiser som spiller og hender seg det blir en jam i ny og ne.
Musikkmiljøet her ute er ikke så stort og når jeg ikke har så mye tid så blir det vanskelig.
A: Skjønner. Det er kanskje ikke trommene og den utøvende musikken som er førsteprioritet for øyeblikket heller? Du driver jo en del som lydmann?
F: Nei det er akkurat det. Skal man drive på litt skikkelig med en ting blir det vanskelig å få god nok tid til begge deler eller i noen tilfeller flere ting. Jeg prioriterer nok mest lydjobbing nå ja. Har en del lydjobber i løpet av et år og det er fin hobby. Treffer mye trivelige folk og møter masse utfordringer. Godt å ha noe som man har interesse av og kan tjene ålreit med penger på. Men det blir jo som sagt en hobby siden jeg er elektrolæring.
A: Hva ser du for deg i fremtiden da? Elektriker og lydmann er jo ingen dum kombo regner jeg med - det er vel mye overførbar kunnskap fra det ene feltet til det andre?
F: Det er en veldig fin kombo. Hvis jeg kommer så langt og får fagbrev i elektro så er jo mulighetene store, stor interesse for elektriker for tiden og det tror jeg det kommer til å være lenge. Å ha med seg elektrobakgrunn når man er ute på lydjobb er ett veldig stort pluss så det er absolutt ikke dumt. I fremtiden ser jeg for meg å jobbe som elektriker og ta litt lydjobber når det passer hvis det er behov for det. Fortsette som jeg gjør nå. Trives veldig bra med det.
A: Og trommene?
F: Trommer kommer jeg alltid til å holde på med. Enten jeg leier ut trommene eller begynne å spille i bandet selv igjen. Det er en god stund siden jeg har spilt i band nå, kjenner det hadde vært gøy å spilt litt igjen. Kommet seg litt ut. Var jo med søstera til en kompis som trenge komp på UKM og jeg kjente at det var gøy å spille litt ute blant folk igjen.
A: Så du tror ikke trommene noen gang kommer til å bli noe annet enn en ekstra hobby?
Men det er jo en helt spektakulær sammensetting av elektriker, lydmann og trommis. Hvis alle lydmenn jeg har arbeidet med hadde sittet på mer en gjennomsnittlig kunnskap om instrumentet hadde mange opptredener vært annerledes tror jeg …
F: Sånn som det ser ut nå så har jeg for lite tid til at trommer kan bli noe annet enn en "ekstra hobby". Jeg spiller jo trommer for at jeg synes det er gøy og det gir meg noe vannvittig mye. Får ett kick av det og er så mye man må mestre. Hadde jeg ikke hatt den store interessen for lydjobbing så hadde jeg nok tilbrakt mange flere timer bak trommene og da hadde nok spillingen min vært på ett annet nivå.
Det er mye å ta høyde for når man kjører lyd og jeg selv er litt for glad i trommer naturligvis, hehe. Så det hender seg jeg må klype meg i arma av og til når jeg kjører lyd. Kan bli litt mye trommer til tider.
A: Hvordan opplever du forholdet trommis-lydmann som ofte blir diskutert? Du har vel erfart begge sider av samme sak.
F: Der er det mye forskjellig ja tror jeg. Kan vel bli ett lite hatforhold der når lydmannen ber deg kutte hull i stortromma f.eks eller du må stemme trommene. Jeg skjønner begge parter fordi det er ingenting som er mer irriterende enn trommer som synger og overtoner flyr veggimellom og du skal mikke opp dette. Men, så handler det også om å forstå seg på den musikkstilen som spilles og hvordan det skal låte. Så av og til er det så og si umulig å bli enig, fordi når det gjelder trommer og de skal ut i PA så er det så mye som spiller store roller.
A: Hvor vanskelig er det egentlig å lage en god monitormiks?
F: Det trenger ikke å være så vanskelig så lenge han som sitter ved monitoren vet hva han vil ha og eksakt hvor mye. Man må nok møtes litt på halvveien, men får man en liten dose av alt og litt ekstra vokal så kommer man langt. Finnes nok mange rare tanker om hva man vil ha i monitor og alt man ønsker kan man nok ikke alltid få.

A: Vi får komme oss over på siste etappe av intervjuet - nemlig ustyret. Hva bruker du selv?
F: Jeg bruker ett Ruff akrylsett, 20"x16" basstromme, 14"x5,5" skarp, 12"x9 og 14"x14"tammer. Vurdere å kjøpe meg en 10"x8" tam for artighetsskyld.
Bruker Diril cymbaler: 14" Raw hi-hat, 16 og 18" Trad. crasher, 21" Raw ride, og 2 Bosphorus splasher som jeg hiver på av og til for fun.
Bigbeat, DW, Yamaha og (Tama) Iron Cobra hardware. Hardcases til alle trommer og stativer.
Shure beta52 til stortromme, Shure sm57 til skarp, Sennheiser e904 til tammer, SM Pro Audio mc01 til overhead og ride.
Det er vel det trommerelaterte utstyret stort sett.
A: Det er sikkert ingen som klager om du litt overfladisk lister opp noe du bruker som lydmann også!
F: Yamaha LS9-32 mikser, Lab gruppen forsterkere. Diverse mikrofoner fra Shure, AKG, Sennheiser osv. LA Audio og Boss DI-bokser, Cordial og Klotz kabler, JBL mpro monitorer
+ div. Masse forskjellig.
A: Bruker du vanligvis eget utstyr når du gjør lydjobber?
F: Ja som regel. Det aller meste. Låner meg PA-anlegg som regel da jeg skal kjøpe inn det etter hvert. Vil ha noe skikkelig jeg kan stole på og da må jeg ha litt cash å rutte med.
A: Skjønner. Hvordan funker Ruff-trommene?
F: Ruff-trommene fungerer utmerket. De er en drøm å mikke opp! Låter knall. Lett å stemme, fin tone og masse punch.
A: Du hadde et Gretsch Catalina bjørkesett tidligere? Hvordan låter akrylen i forhold?
F: Stemmer det. De låter nok litt større hvis du skjønner hva jeg mener. Mere volulm, litt mere massivt. Stortrommen spesielt merker jeg stor forskjell på. Gretsch-settet er nok litt mere allsidig enn Ruff-settet, men det er vel bare fantasien for han som sitter bak trommene som stopper det.
A: Nettopp. Men tror rett og slett vi skal runde av jeg, har en god del bra stoff nå. Noen avsluttende ord?
F: Tja vil ønske alle en god sommer og be alle ha på seg trommeforumskjorte når de drar ut i verden i sommer og spre budskapet så blir det enda flere medlemmer! Alltid gøy med flere medlemmer. Og er dere i midt-Norge og trenger lydmann eller noe ustyr så ta kontakt (http://www.eidelyd.no" onclick="window.open(this.href);return false;, tlf: 95810072)!

Tok meg den friheten å legge ut teksten vanlig istedet for med sitat. Syntes det blir litt liten skrift med sitat. Legg det heller inn igjen om du er sterkt uening. Dag.
Vedlegg
DSC02053.JPG
DSC02041.JPG
CIMG0014.JPG
18136_1340726084873_1432821805_30932142_5433878_n.jpg

Svar