Oppfording: Vær mer hjelpsom!

Her postes nyheter og viktig info fra forumledelsen og dette er også stedet å skrive dersom du vil gi oss ris/ros.
Svar
Brukeravatar
Olalá
Sted: Eidsvoll

Oppfording: Vær mer hjelpsom!

Legg inn av Olalá » 28 jul 2010 00:52

Jeg har sett i mange nye tråder om de vanlige tingene, slik som nytt trommesett, kommer det samme svaret i 99% av alle tråder: "Bruk søkefunksjonen på forumet, så finner du det". Hvordan er det hjelpsomt? Alle tilfeller er spesielle, og den eneste grunnen til at vi har et forum og ikke en vanlig nettside er at medlemmene skal spre sin erfaring og hjelpe menneskene som er i en spesiell situasjon. Hvis ingen skal hjelpe det spesifikke tilfellet, hvorfor ikke degradere forumet til én stor guide til trommeverdenen?

Derfor oppfordrer jeg; Ta deg tid til å hjelpe personen, ikke videresend den til gamle tråder!

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oppfording: Vær mer hjelpsom!

Legg inn av Naigewron » 28 jul 2010 08:24

"99%" er en ekstremt kraftig overdrivelse. Et kjapt blikk gjennom noen av de mest vanlige spørsmålstrådene i Generelt-forumet viser at de aller, aller fleste gangene så tar folk seg tid til i det minste å skrive i det minste et kort svar på spørsmålet, og veldig ofte mye lengre poster også. Det blir linket til nettbutikker, anmeldelser, YouTube-videoer, Finn-auksjoner, eBay-auksjoner etc, etc, så det er helt tydelig at folk faktisk går hardt inn for å svare på spørsmål.

Likevel, av og til så blir man litt trøtt av de samme spørsmålene om igjen og om igjen. Når spørsmålet f.eks. er "Skal kjøpe nytt trommesett, vet ingenting om trommer, har et budsjett på 8000" så ser jeg ikke noe galt i å sende personen til en tråd der dette har vært diskutert i detalj tidligere, og som inneholder masse nyttig informasjon. Det han da kan gjøre er å lese disse trådene, og så komme tilbake til sin egen tråd med mer spesifikke spørsmål. Det er bare rett og slett slitsomt å poste det samme svaret gang på gang, og i tillegg så gjør det at de som faktisk bruker søkefunksjoner og leser gamle poster ikke klarer å finne frem lengre, fordi det er tonnevis med tråder som omhandler stort sett det samme.

Så ja, alle kan alltid bli mer hjelpsomme, men det er også for å hjelpe at det postes linker til gamle tråder. Å bare si "bruk søkefunksjonen" er jeg enig i at blir litt lite hjelpsomt, fordi folk som ikke er så mye på internett eller diskusjonsforum er ikke vant til å bruke søkemotorer på best mulig måte for å få de resultatene de trenger. Anbefaler heller folk å søke selv før de svarer, og så heller linke til relevante tråder i stedet.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Brukeravatar
Dag Frogner
Administrator
Administrator
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg inn av Dag Frogner » 28 jul 2010 14:17

Må si meg helt enig med Naige her.

Hvis man får spørsmål om hvilket sett av tre forskjellige man burde velge, så er jeg enig i at det er dumt å videresende til gamle tråder. Men ofte har folk liten eller ingen peil og vet ikke en gang hva man snakker om når man foreslår ett eller flere trommesett.

Derfor videresender jeg slik at man kan lese litt mer om hva som har blitt foreslått i andre tilfeller, slik at man får ihvertfall et liiite innblikk i hva man kan kjøpe, også kan man da komme tilbake med mer spesifikke spørsmål.
Klikk her for å besøke oss på Facebook.

Har du noen tekniske problemer med nettsidene våre eller andre spørsmål/henvendelser?
Ta kontakt med oss på dag @ trommeportalen.no

Brukeravatar
-marcus-
Sted: skedsmo

Legg inn av -marcus- » 28 jul 2010 18:22

Jeg synes også at hver enkelt person brude få svar på sitt spm...
Men, kanskje det hadde gjorrt seg med en ny og oppdatert kjøpsguide ?
Trommer: Gretsch catalina club jazz, walnut glaze.
Cymbaler: Diril jazz serie
Roland td-12, el-akustisk sett med mesh heads.

Brukeravatar
Frode Eide
Sted: Hitra

Legg inn av Frode Eide » 28 jul 2010 18:23

Kjekt hvis du slutter med å presse på folk de fæle cymbalene dine hver gang noen spør om råd.

Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Legg inn av Justice » 28 jul 2010 19:27

Kakelfog skrev:Kjekt hvis du slutter med å presse på folk de fæle cymbalene dine hver gang noen spør om råd.
:hmm:

Brukeravatar
-marcus-
Sted: skedsmo

Legg inn av -marcus- » 28 jul 2010 19:34

Kakelfog skrev:Kjekt hvis du slutter med å presse på folk de fæle cymbalene dine hver gang noen spør om råd.
Meg ? :dontgetit: ... håper da du virkelig mente Justice...
Trommer: Gretsch catalina club jazz, walnut glaze.
Cymbaler: Diril jazz serie
Roland td-12, el-akustisk sett med mesh heads.

Brukeravatar
Frode Eide
Sted: Hitra

Legg inn av Frode Eide » 28 jul 2010 20:04

Bare en oppfordring. ;)

Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Legg inn av Justice » 28 jul 2010 20:56

Kakelfog skrev:Bare en oppfordring. ;)
Feil tråd, eller noe?
-marcus- skrev:håper da du virkelig mente Justice...
Jeg så ikke tråden før du hadde kommet med et innlegg :hmm:

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 28 jul 2010 21:28

Kakelfog skrev:Bare en oppfordring. ;)
...til hvem?
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Brukeravatar
Olalá
Sted: Eidsvoll

Legg inn av Olalá » 28 jul 2010 23:01

Dag Frogner skrev:Må si meg helt enig med Naige her.

Hvis man får spørsmål om hvilket sett av tre forskjellige man burde velge, så er jeg enig i at det er dumt å videresende til gamle tråder. Men ofte har folk liten eller ingen peil og vet ikke en gang hva man snakker om når man foreslår ett eller flere trommesett.

Derfor videresender jeg slik at man kan lese litt mer om hva som har blitt foreslått i andre tilfeller, slik at man får ihvertfall et liiite innblikk i hva man kan kjøpe, også kan man da komme tilbake med mer spesifikke spørsmål.
Det synes jeg er helt akseptabelt. Merker i ettertid at jeg formulerte meg litt merkelig - det er kun å sende folk til søkefunksjonen jeg har et problem med. Selvsagt er det å foretrekke at folk tar seg tid til å svare selv, men å sende til relevante tråder er helt ålreit.

Svar