Vi har besøkt trommeslager.no

Her postes nyheter og viktig info fra forumledelsen og dette er også stedet å skrive dersom du vil gi oss ris/ros.
Svar
Brukeravatar
Dag Frogner
Administrator
Administrator
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Vi har besøkt trommeslager.no

Legg inn av Dag Frogner » 17 aug 2010 13:59

I forbindelse med at jeg var i Oslo for en liten stund siden for å sanke inn premier til kommende konkurranser, tok jeg turen innom trommeslager.no. Jarle (som er eier/daglig leder) har vært med og støttet oss siden dag én og var også den første til å gi oss premier til konkurranser da vi kun var et par hundre medlemmer på forumet. Han gav meg også denne gangen flere premier som vi kommer til å dele ut utover høsten.

Det var altså på høy tid at jeg tok turen innom, og selv om sjefen selv ikke var på jobb, fikk jeg pratet med Pranav (som styrer butikken til daglig) og Kim (vikar) som var på jobb denne dagen. Dette var to veldig hyggelige gutter og vi snakket løst og fast om både forumet, deres butikk, diverse trommeutstyr og mange andre trommerelaterte ting. Både Pranav og Kim er trommeslagere og Pranav driver også trommeundervisning i butikken. Han kan kontaktes på pranav.taneja@drumsense.com.

For en stund siden fikk jeg et "brev" fra Jarle som jeg har valgt å legge ved her. Under dette brevet finner du bilder fra butikken.
Spoiler:
Hei lesere, skribenter og bloggere av Trommeportalen!
Her kommer noen ord fra oss i Trommeslager.no

FØRST LITT BAKGRUNN / HISTORIE:

Trommeslager.no ble startet opp i 2001 basert rett og slett fordi jeg fikk mitt første barn, og måtte roe ned mitt liv som ”weekend-warrior” . Jeg spilte da i flere band med masse spillejobber fra tors-søndag omtrent hver helg, også midtukedager på Smuget osv… Samtidig så jeg ett behov for å introdusere nye typer produkter og trommemerker som ikke var tilgjengelig i Norge på den tiden. Jeg fikk skrudd sammen en nettside, og begynte med de produktene jeg fikk tak i.
De 3 første interessante trommemerkene var Spaun Custom trommer fra LA i USA og TEMPUS Custom trommer fra Vancouver i Canada, samt PEACE Drums fra Taiwan.
SPAUN kalles Custom fordi alt settes sammen for hånd og testes, og alle ansatte er dedikerte tromisser og har en enorm interesse i trommelyd/design/ finish. Trommeshellene er produsert hos en stor amerikansk produsent, men etter helt spesifikke krav fra Spaun, som brukte lang tid før de fant optimal funksjon av shell vs bærekanter. SPAUN trommer er mitt desiderte favorittmerke, og jeg har vel etter 25 år som trommeslager / tester, prøvd det meste..;)

TEMPUS Custom trommer er produsert i fiberglass og/eller karbonfiber, og har nylig introdusert trommer i Hamp (!) og karbonkevlar. Trommene har ett enormt stemmeregister, og er vel det mest undervurderte trommemerket i kongeriket for tiden.
PEACE trommesett og HW har en meget bra toppserie i Paragon, mens de billigere seriene holdt litt for dårlig standard til at vi valgte å fortsette med merket.
Av cymbaler begynte vi tidlig med Bosphorus, som er fantastiske gode tyrkiske cymbaler; men måtte legge inn årene når CymbalsOnly tok over markedet i Norge. Vi kjøpte inn alt for lite til å få gode dealer med fabrikken, og klarte ikke å konkurrere på pris.

De første årene fikk vi heller ikke avtaler med de store distributørene i Norge/Skandinavia, så vi måtte basere driften på mindre kjente trommeprodukter. Først i 2007 hadde vi økonomi til å etablere trommebutikken i Frysjaveien 35, Oslo og i dag har vi 1 hel og 2 halve stillinger i bedriften. Nettbutikken står fremdeles for 70 % av omsetningen, men hver uke kommer nye trommeinteresserte til butikken i Oslo og oppdager at med 300 kvm ”Drums only”, finner en det meste av trommeprodukter her.
Faste kunder får også gode dealer hos oss, og bl.a. Oslo Trommeskole og andre kultur/musikkskoler har faste rabatter her.

Men; å drifte en spesialbutikk for trommeutstyr i Norge er ingen gullgruve; dette er kun tuftet på en god dose idealisme og hardt arbeid. Konkurransen fra utlandet er så stor at vi hele tiden må tilpasse oss markeder med mange millioner potensielle kunder i for eksempel Tyskland og USA. Sverige er også blitt en stor konkurrent basert på den svært gunstige svensk-norske kronekursen, og at musikk-markedet i Sverige har tørket inn og svenske musikkbutikker ser til Norge for å beholde salgsvolumet.
Vi skulle gjerne ha tilbudt trommeutstyr til USA priser, men det lar seg rett og slett ikke gjøre med dagens veil priser fra distributører og importører i lille Norge. Volumet er rett og slett for lite; og det blir ren mattematikk når en produsent sender 100 000 trommesett til USA og 500 til Norge i løpet av et år, en kan selv tenke seg hvem som får best deal……

Vi skal heller være gode på service/garantier, og hele tiden forsøke å ligge i forkant på nye / forbedrede produkter som letter en trommeslager`s hverdag. Hos oss kan kunder prøve alle trommesett, cymbaler og tilbehør ”live” i butikken.
I løpet av våren 2010 kommer vi med en ny webportal som er mer moderne i formen enn dagens web.

Trommeportalen.no

Jeg vil gi stor ros til Dag for å bruke masse fritid på å etablere Trommeportalen, samt drifte denne på dette nivået! Mange av temaene er spesielt interessant for oss som driver med trommer, og vi ser fort hva som rører seg på grasrotplan rundt i Norge.
Det er mye fokus på pris og mye ”dissing” av billigmerker. De fleste trommeslagere må begynne ett sted når det skal kjøpe sitt første trommesett, og det er vanligvis i nedre skala av prisstigen. Vi forundres av og til av rådene som blir gitt når det gjelder førstegangskjøp. Vår erfaring er at kvaliteten på billige trommesett, henger sammen med dårlige fabrikkskinn og evt cymbaler levert med settet. Ser en bort fra cymbaler og skinn, har de settene vi har erfaring med grei kvalitet på bærekanter, rundhet i trommeshell og helt OK HW. Jeg har selv ett Basix Dynamic kit i kjelleren med Remo/Evans skinn og Paiste 101 cymbalpakke, og det funker helt fint til øving. I verste fall kunne jeg garantert brukt det ute på en liten gig hvis Spaun-kitet var utilgjengelig…
Det meste dreier seg om kunsten i å stemme trommer, følsomhet i anslaget, finne grunntonen i hver tromme, noen småjusteringer og å spille så musikalsk som mulig!
Kom gjerne med spørsmål og innspill til denne artikkelen; )

Trommevirvel fra Jarle, Pranav og Kim
Trommeslager.no
Her er noen bilder tatt fra butikken: (klikk på dem for større utgave)
Klikk her for å besøke oss på Facebook.

Har du noen tekniske problemer med nettsidene våre eller andre spørsmål/henvendelser?
Ta kontakt med oss på dag @ trommeportalen.no

Brukeravatar
MEB
Sted: Fosser

Re: Vi har besøkt trommeslager.no

Legg inn av MEB » 17 aug 2010 18:46

Trommemekka :dribble:

Skal forresten en tur dit i morra sammen med guttungen og nevøen min. Må hamstre litt stæsj serru.
Tinitus? ...HÆÆ, var det TINITUS du kalte det dyret? Du må slutte å mumle sånn.....

Dahla
Sted: Oslo

Legg inn av Dahla » 17 aug 2010 19:56

Det er en bra butikk, det eneste den taper litt på en plasseringen i byen. Ikke akkurat sentrum... Men har handlet der før, og handler der gjerne igjen!

Brukeravatar
Dag Frogner
Administrator
Administrator
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg inn av Dag Frogner » 18 aug 2010 08:27

Er enig det ang plasseringen, det ligger helt klart litt "knotete" til i forhold til butikkene i sentrum, men jeg vil også tro at et butikklokale på 300kvm på Karl Johan ville kostet en god del mer, så det blir jo et regnestykke man må ta.

Selv om beliggenheten ikke er den aller beste syntes jeg de scoret høyt på resten. De har et meget godt utvalg i alt fra trommesett og cymbaler til opplærings-dvd'er og rekvisita og fører mange forskjellige merker av de forskjellige produktene. Stor fordel er det jo også at alle som jobber der er aktive trommeslagere.

Dahla
Sted: Oslo

Legg inn av Dahla » 18 aug 2010 15:53

Det har du helt rett i Dag.

Det er deilig å faktisk ha en mulighet for å se/røre/prøve. Det er det langt i mellom de butikkene for oss trommiser. Det farlige med å "bare svinge innom" den butikken er at det blir mange impulskjøp. :P

Brukeravatar
Jonas.s
Sted: Moelv

Legg inn av Jonas.s » 18 aug 2010 18:45

Har vært der et par ganger. Veldig godt utvalg; Masse stæsj du ikke finner andre steder. Veldig hyggelige folk i butikken også.

Brukeravatar
MEB
Sted: Fosser

Legg inn av MEB » 18 aug 2010 20:32

Dahla skrev:Det er en bra butikk, det eneste den taper litt på en plasseringen i byen. Ikke akkurat sentrum... Men har handlet der før, og handler der gjerne igjen!
Fordelen er at det er gratis parkering rett utenfor og man slipper å måtte passe på et føkkings parkometer :thumbup: Noen av oss bor midt i skauen og har knapt sett en levende trikk i hele sitt liv, langt mindre en T-bane (den har de jo tross allt gjemt under bakken i tillegg) . Da må vi kjøre bil veitdu :p
Har vært noen ganger nedi Oslogryta i mitt liv og sammenlagt har jeg vel snart brukt ei hel uke på å lete etter ledig parkeringsplass :realmad:

Det slipper man hos Trommeslager.no :thumbup:
Tinitus? ...HÆÆ, var det TINITUS du kalte det dyret? Du må slutte å mumle sånn.....

Brukeravatar
Audun Rosslund
Moderator
Moderator
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Audun Rosslund » 20 aug 2010 22:17

Har ennå til gode å stikke innom - men gleder meg til den dagen kommer! Virker som ålreite folk. :)

Svar