Wow - InHEAD fra Aquarian

Her postes nyheter og viktig info fra forumledelsen og dette er også stedet å skrive dersom du vil gi oss ris/ros.
Svar
Brukeravatar
Dag Frogner
Administrator
Administrator
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Wow - InHEAD fra Aquarian

Legg inn av Dag Frogner » 07 apr 2011 17:23

Første dag på musikkmesse i Frankfurt og Trommer.no ble invitert inn på bakrommet hos Aquarian. Her fikk de - som et av de første mediene i verden - prøve og teste ut de nye InHEAD akustisk / elektronisk hybridskinn fra Miditronix og Aquarian drumheads. Disse skinnene vil gi trommeslageren muligheten til å få det beste fra begge verdener - flott lyd fra akustiske trommer og kontrollen som følger med trigging av elektroniske trommelydmoduler.
Spørsmålet er jo da: Hvordan låter det akustisk, og virker triggingen?

Dette finner du ut om du besøker trommer.no
Klikk her for å besøke oss på Facebook.

Har du noen tekniske problemer med nettsidene våre eller andre spørsmål/henvendelser?
Ta kontakt med oss på dag @ trommeportalen.no

Brukeravatar
Dag Frogner
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Wow - InHEAD fra Aquarian

Legg inn av Dag Frogner » 07 apr 2011 17:28

Må si jeg er imponert over hvor følsomme disse er. Kan dette være begynnelsen på slutten for vanlige oppmikking av trommesett?

Hvis følsomheten er 100% korrekt, hvorfor bruke masse tid foran hver spillejobb for å finne go`lyden hvis du kan bruke det samme oppsettet på modulen hver kveld og få nøyaktig samme lyd hver gang?

Hva tror dere?

Har du noen tekniske problemer med nettsidene våre eller andre spørsmål/henvendelser?

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 07 apr 2011 17:37

Dag Frogner skrev:Må si jeg er imponert over hvor følsomme disse er. Kan dette være begynnelsen på slutten for vanlige oppmikking av trommesett?
Må si at lyden hørtes like generisk og elektronisk ut som et hvilket som helst Roland-sett. En fin idé, men fortsatt ingen erstatning for akustiske trommer. Når det er sagt så er det definitivt potensiale her for erstatning av trigger på akustiske trommer, eller elektronisk/akustiske hybrider (kombinasjoner av oppmikking og triggering). Det vil kanskje også fungere greit for metal eller andre sjangre der dynamikk og sensitivitet er mindre viktig.

Personlig har jeg mer tro på Wavedrum-teknologien når det gjelder elektronisk perkusjon med sensitivitet og dynamikk (samme type teknologi benyttes jo også i Zildjian Gen16). En mikrofon plukker opp lyden fra skinnet/cymbalen og bruker den til å generere lyden i stedet for å fange opp den fysiske vibrasjonen fra skinnet. Wavedrum brukes jo nå i mange studio som erstatning for håndperkusjon (bongo, congo, djembe, etc) og låter utrolig bra.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Brukeravatar
Dag Frogner
Administrator
Administrator
Kontakt:

Legg inn av Dag Frogner » 07 apr 2011 18:00

Ang lyden så har jo bl.a Simon Phillips tatt opp alle trommene sine for Ddrum og har man modul fra disse, kan man bruke disse lydene. Dette er jo tatt opp i et meget bra lydstudio med lydkvalitet deretter og hvis skinnet klarer å fange opp alle slagene (også de svake) så burde jo dette låte akkurat like bra som da Phillips satt i studio og gjorde opptak?

Man kan jo f.eks gå i studio, spille inn alle trommene sine hver for seg og bruke disse lydene live. Da er det dine egne lyder som brukes, men man slipper å styre med oppmikking foran hver konsert og heller bruke modulen med lydene som låter like bra hver gang. For oss som ikke spiller på de største stedene, er utvalget/kvaliteten på utstyr veldig variabelt fra sted til sted og det gjelder i største grad lydmannen også.

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 07 apr 2011 18:34

Problemet med å bruke samplede lyder på den måten er at hvis man spiller av mange samples etter hverandre (f.eks. hvis man spiller en buzz roll) så har alle samplene samme anslag, mens på en "ekte" tromme så blir det helt andre anslag på slagene på grunn av vibrasjonene som allerede er satt i gang i trommen og skinnene. Det er derfor el-trommer stort sett høres bra ut hvis man slår enkle slag, men bryter helt sammen hvis man prøver å f.eks. spille ghost notes eller kjappe virvler (refereres ofte til som "machine gun effect").

I tillegg er det selvsagt utrolig vanskelig for en trommis å spille inn hver eneste mulige lyd fra en tromme (anslagsstyrke, treffposisjon, etc), så det vil per definisjon være et begrenset antall lyder som er tilgjengelig på en el-tromme, og uansett hvor man treffer, hvor hardt man slår og hva man slår med så vil man bare få en av disse forhåndsinnspilte lydene (eller flere av dem lagt oppå hverandre, slik en del av disse programmene gjør).

Man får relativt gode resultater ved bruk av de store programvarepakkene (BFD, Superior Drummer, osv), men det er fortsatt langt igjen før man når akustisk kvalitet. Likevel høres disse mange ganger bedre ut enn modulene fra Roland, Alesis og DDrum, noe som gjør at jeg ikke kan skjønne hvorfor de bruker en Roland-modul til å demonstrere triggerskinnene og ikke en PC med MIDI-tilkobling.
Band:

Brukeravatar
ToBBa
Sted: Mandal
Kontakt:

Legg inn av ToBBa » 07 apr 2011 20:30

Er vel ikke akkurat en sånn wow, ut av det blå nyhet...Har vert kjent lenge at aquarian har jobbet med dette en stund. Stilige greier, men de blir nok relativt dyre, å så spørs det om det er marked for det?
viktors skrev:
Zz skrev:Hva er en lol?
Det er en zildjian.
***pAisTe 2000***
*****PREMIER*****

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 07 apr 2011 20:44

De ble annonsert og vist frem på NAMM for 3-4 måneder siden.

Lurer også litt på holdbarhet... Jeg ødelegger et tolags skarpskinn på et par måneder (ettlags-skinn overlever sjelden mer enn et par uker). Det kan bli dyrt å måtte kjøpe inn nye triggerskinn såpass ofte hvis holdbarheten er tilsvarende :hmm:
Band:

Brukeravatar
Vargon
Sted: Ila

Legg inn av Vargon » 08 apr 2011 09:59

Først og fremst er dette etter min mening et verktøy for å eliminere dobbeltrigging og øke sensibiliteten i akkustiske trommer med trigging.
Pr. Idag er det et rent Hel*ete å få tammer til å trigge rent, spesielt live hvis du ikke:
a) Demper trommene helt
b) Stemmer trommene unaturlig høy for å få strammest mulig skinn.

Til sitt bruk Live, home recording med supreme drummer f.eks tror jeg det blir genialt.

Edit: Noe jeg absolutt ikke likte var den gigantiske boksen man må montere på sia av trommene. :thumbdown:
Det bli itj nå fæst ut'n skinnvæst!

Mitt Sett

Myspace

Operasjon Export

Svar