Erfaringer fra nettbutikker [LES FØRSTE POST]

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...

Re: Erfaringer fra nettbutikker [LES FØRSTE POST]

schybba » 05 Sep 2012 16:13

Naigewron skrev:Jepp, har stresset med postfortollingen til Posten en del ganger nå. Hvis du venter på at de skal spørre deg om infoen de trenger kan du vente lenge; det har tatt opptil fire uker før fødselsnummer-skjemaet kom ned i postkassen hos meg etter at tollbehandlingen startet.

Det beste er å gjøre som du sier. Med en gang det står at tollbehandlingen er stoppet sender du mail til fortollingsavdelingen deres med pakkenummer, navn, fødselsnummer og informasjon om hva pakken inneholder. Helst en ordrebekreftelse eller kvittering, men jeg har flere ganger bare sendt dem en kopi av en e-post e.l. De er ikke så forferdelig nøye; de må bare ha noe å føre i systemene sine.

Dama jeg prata med sa at jeg måtte sende kopi av fakturaen. Det er dette jeg ikke liker. Jeg sender dem nå en faktura som gir totalverdien på alle varer som thomann.de har splittet i 3 pakker. Den første pakken hadde noen ekstra vedlegg Commercial-Invoice som gir totalen på innholdet i akkurat den pakken pluss vekt som faktisk er riktig. Mens fakturaen fra thomann.de gir beskrivelsen av 5 varer og totalverdien på 390 euro. Jeg er redd jeg nå må punge ut kr. 141,- + 141,- + 141,- pluss 390 euro. Det eneste positive jeg kan si er at om jeg sammenligner varer som nesten matcher spesifikasjonene her i en norsk nettbutikk har jeg sannsynligvis spart 500 kroner. På den andre siden - dette kosta meg uansett 20 euro i frakt og ikke mer, selv om de splitta pakkene i 3.
Mvh. Ketil
Brukerens avatar

Annonse

Annonse

per » 05 Sep 2012 16:39

Jeg gjorde dette for noen få uker siden, bare forklar posten hvordan fakturaen fungerer når du sender den til dem.

Går ut i fra at du har brukt creative deals, da vil ordrelinjene for hver dil begynne med 01.000 - 01.001 osv.. så vil neste ordrelinje begynne med 02.000 når du går over til en ny vare eller deal, bare forklar dem dette så går det knirkefritt!
Brukerens avatar

Marius84 » 05 Sep 2012 19:19

Sleit med dette selv fra Thomann først nå i sommer (etter å ha bestilt mange ganger opp i gjennom åra uten å ha opplevd dette), virker som Posten tar over disse forsendingene uansett nå, der det før var DHL/Schencker osv. som leverte disse ut til kunden. Uansett, jeg ventet vel nesten i 2 uker fra det stod at pakken har ankommet tollen i Oslo, til jeg fikk brev fra posten om å sende inn faktura til de før de kunne utleveres. Utrolig tungvint måte å gjøre det på, jeg fikk faktisk de dokumentene i et brev fra Thomann før pakkene hadde kommet til Norge. Har fått litt noia for å bestille større forsendinger fra Thomann etter dette, selv om alt ordnet seg etter at jeg sendte det inn. Utrolig mye styr! Foreløpig ikke opplevd lignende med Music Store, burde i alle fall være det minste problemet å la fraktbrevene (faktura) følge med pakken(e), ikke sende de til meg...
Mapex Saturn IV | Sonor Essential Force |
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

schybba » 05 Sep 2012 20:03

Interessante greier dette her. Jeg får bare autosvar tilbake fra posten der de sier hva neste steg er i prosessen som jeg kan forvente meg. De svarer ikke direkte. Det er rart at den pakken som jeg fikk hjelp til å identifisere på telefonen (slik at både hu dama på tollavdelingen og jeg var på samme bølgelengde) er nå fremdeles den ene av de to som ikke har forandret status. Det er den andre pakken som har blitt behandlet videre. Har sjekket status 3-4 ganger og intet har skjedd. Posten altså..... :wallbash:

Er det noen av dere som har sendt meldinger "Kontakt" på thomann.de til butikken og fått svar fra dem? Jeg har vært på shopping spree og kjøpt en basstrommekasse, clamps til rack, cymbalarmer og drop clutch fra thomann.de. Jeg skrev i bestillingen at jeg ønsker at de merket varene korrekt med innhold og sendte ny beskjed da ordren var startet hos dem og sendte "Kontakt" om at jeg vil at de merker pakkene de sender. De svarer ikke.
Mvh. Ketil
Brukerens avatar

per » 05 Sep 2012 23:36

Det er veldig styrete det der, grunnen er relativt enkel, på mindre forsendelser bruker Thoman UPS fordi de gir best bang for the buck der, men ved større forsendelser bruker de DHL, de bruker ikke DHL Express, DHL og DHL Express er egentlig ganske forskjellig her til lands, da DHL Express er et eget firma mens sendinger sendt via DHL blir håndtert av Posten/Bring, dette fordi Posten stort sett har samarbeidsavtalene med andre lands postvesen og DHL er eid av Deutsche Post, dvs. De heter Deutsche Post DHL. (ironisk nok har DHL Express overhodet ingen form for samarbeid med posten/bring, så om de kommer på døra di å du ikke er hjemme så synd for deg, de leverer ikke på nærmeste postkontor... digresjon)

Problemet her er at Posten stort sett er de eneste som er virkelig nøyaktige med tollbehandlingen, de åpner pakkene og sjekker dem, men taper dem sjelden igjen, derfor kan det i blant mangle småting men da er det bare å klage til Thomann så sender de nytt, stort sett uten problemer.

De bruker litt tid på å svare på mail i enkelte tilfeller men det er ikke så rart, husk at de shipper ekstremt mye i forhold til norske butikker, jobber selv i en av de større aktørene innenfor netthandel i norge å det er ikke alltid jeg har tid til å svare på alt av mail som kommer inn samme dag.

Uansett, det beste du kan gjøre er å ringe å be om å bli satt over til tollavdelingen hos posten, kjerringa i posten kundeservice vil som regel si ett eller annet utrolig lite serviceminded som "ja jeg kan sette deg over men da må du jaggu vente lenge, de har mye å gjøre" men dette er bare fordi hun er et omskolert tidligere postbud eller skrankedame som hater livet sitt, hun jobber kun i posten fordi hun alltid har gjort det å er for gammel til å gjøre noe annet, bare si at du gjerne kan vente den tiden det tar, det tar kanskje 10-15 minutt å komme igjennom men er absolutt verdt ventingen, alternativt kan du vente på brevet, det kan jo ta alt fra en dag til en måned, bare ikke forvent at posten ringer deg, det skjer garantert aldri.

Somregel er de veldig greie å ha med å gjøre på tollavdelingen om en bare forklarer saken og er grundig og nøyaktig, gi så mye informasjon du kan og få så mye informasjon av dem som du klarer å få. Send mail og alt skal gå veldig enkelt, det er ikke noe problem å purre litt, de svarer somregel etter en dag på mailhenvendelser i posten også, igjen, stor arbeidsmengde fordelt på relativt få personer.

Er ikke noe å være redd for, det er bare litt mer kronglete fordi posten er kronglete og utrolig lite flinke til å si fra om hva som skjer, bare pass på å få sporingsnummerne fra thomann på et tidlig stadium og sjekk ofte, så fort sendingen er i norge kan du bruke det tyske nummeret på posten.no for å spore pakken.

Håper dette belyser noen spørsmål du måtte ha.
Brukerens avatar

schybba » 09 Sep 2012 16:08

Takker for tipset, Per. Jeg fikk omsider begge pakkene levert på døra av Posten sjøl for 2 dager siden. Jeg betalte med kort der og da og tollavgiften var en del av prisen. Totalt har dette kostet meg 141,- for den første pakken på postkontoret og 250,- for 2 pakker levert på døra. Det betyr altså at jeg har betalt tyskerne €390 (ca. kr. 2850,-) og kr. 391,- i toll. Jeg har bestilt flere varer fra Thomann.de som de har splittet i 2 pakker. Jeg følger sporingen på Posten nå og kommer til å sende postfortolling fakturaen og nøyaktig beskrivelse av innholdet og verdi med en gang jeg ser at posten.no sier "varene mottatt og klar til fortolling".
Mvh. Ketil
Brukerens avatar

Marius84 » 01 Jan 2013 12:04

Kan legge til litt mer erfaringer her rundt det med Thomann og toll, mottok senest i høst en forsending fra de (ride + skarp) som måtte deles opp i 2 pakker av en eller annen grunn, og det samme skjedde nok en gang. Jeg skannet inn fraktbrevet så fort jeg fikk det i posten, og sendte det på mail til postfortolling.pgo@posten.no (Posten Norge AS, tollkontor). Da ordnet det seg vesentlig kjappere, og pakkene ble sendt til meg noen dager etterpå.

Jeg hadde egentlig sverget på at jeg skulle unngå å bruke Thomann på større forsendinger i framtiden, men ser nå at jeg sliter med å følge opp det (nylig bestilt dobbelbass Sonor Essential Force sett derfra) og må nok gjennom det samme igjen. Men nå vet jeg i alle fall litt av hva jeg selv kan gjøre for å speede opp prosessen... Venter man, uten å gjøre noe (før posten sender deg brev om at du må sende de fraktbrev/faktura), kan man risikere at pakkene blir sendt tilbake til Tyskland før de mottar det. Det tok i alle fall såpass lang tid hos meg forrige sommer (men det var kanskje litt pga juli/ferieperiode også...).
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

per » 08 Mar 2013 11:25

Gjør det samme som deg hver gang.
Er viktig å passe på sporing hele veien når man bestiller fra utlandet.
Brukerens avatar

Marius84 » 13 Feb 2014 18:07

Er gjennom en kjedelig greie nå, da Mapex Saturn settet jeg nylig kjøpte gjennom Music Store, kun kom halvveis fram, dvs. 1 av 2 pakker. Hadde det på følelsen da det ikke kom opp noe sporing på posten sine sider da jeg søkte opp nummeret på pakka, mens det gikk på den andre som kom fram. Viser seg utifra DHL sine tyske sider at pakka som ikke kom fram ble sendt fra Köln til Hamburg, ble der noen dager for så å bli sendt tilbake til Köln igjen, antageligvis tilbake til butikken. Har sendt de noen mailer nå og bedt de merke pakka litt bedre før de sender meg den igjen. Så får vi se hvor lang tid det tar før de svarer, har litt dårlig erfaring her når det kommer til Music Store, bruker å ta seg god tid på å svare på mail. Uansett, kjedelig opplevelse. Sitter nå med 3 tammer, ingen basstromme (bestilte en shellpack). Ingen krise heldigvis, men en ripe i lakken til Music Store nonetheless, ettersom de ikke har merka pakken godt nok til at den finner fram til addresat...
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

Forrige

Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 7 gjester