Guide: Ordbok for trommeslageren

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...

Re: Guide: Ordbok for trommeslageren

Dag Frogner » 01 Mai 2010 22:31

Og igjen har jeg lagt ut denne på nettsiden vår (siden den forrige forsvant da vi oppgraderte sidene våre i høst) :)
Klikk her for å besøke oss på Facebook.

Har du noen tekniske problemer med nettsidene våre eller andre spørsmål/henvendelser?
Ta kontakt med oss på dag @ trommeportalen.no
Brukerens avatar
Administrator
Administrator

Annonse

Annonse

Ludvig » 02 Mai 2010 12:59

Jeg lurte bare litt på "hekktom" ? "hekk" betyr jo bak. Det er ikke "rack-tom" (rektum? :p ) du mener?
Brukerens avatar

MEB » 03 Mai 2010 00:49

Kjekt med litt uttrykksforklaring, noe som burde fulgt med monteringsanvisningen som aldri følger med nytt trommesett *sukk*

I min grønne ungdom ble jeg satt skikkelig ut når lydmannen begynnte å bable om at jeg måtte "mute" basstrommene mine. Det går da vel ikke bare ann å "mute" et par basstrommer sånn uten videre. Er det noen av dere som noen gang har funnet denne "mute" knappen på trommene? Jeg ga tydelig uttrykk for at jeg ikke helt skjønte hva han mente og han prøvde på nytt med at jeg måtte "stuffe" dem. ...det var noe av det dummeste jeg hadde hørt, det var da for pokker ikke to kalkuner som sto med ræva i været oppe på trommepodiet heller.

...lydmenn er rare.
Tinitus? ...HÆÆ, var det TINITUS du kalte det dyret? Du må slutte å mumle sånn.....
Brukerens avatar

Ludvig » 03 Mai 2010 06:07

Hva er galt med å si "dempe"?
Brukerens avatar

Groove-uttrykk

Rimshot81 » 03 Mai 2010 10:38

Har vi ett norsk uttrykk for half-time shuffle?

Re: Groove-uttrykk

Naigewron » 03 Mai 2010 10:46

Rimshot81 skrev:Har vi ett norsk uttrykk for half-time shuffle?

Halv sju? :whistle:
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

MEB » 03 Mai 2010 10:57

Ludvig skrev:Hva er galt med å si "dempe"?

Ja hva var det som var så vanskelig med det? :wallbash: ...måtte jo ta et sommerkurs i grunnleggende lydteknikk på lydskolen og lære meg lydmannspråket veitdu :realmad:
Tinitus? ...HÆÆ, var det TINITUS du kalte det dyret? Du må slutte å mumle sånn.....
Brukerens avatar

Ludvig » 03 Mai 2010 15:33

Shuffle i halvt tempo?
Brukerens avatar

Audun Rosslund » 04 Mai 2010 19:02

MEB skrev:Kjekt med litt uttrykksforklaring, noe som burde fulgt med monteringsanvisningen som aldri følger med nytt trommesett *sukk*

I min grønne ungdom ble jeg satt skikkelig ut når lydmannen begynnte å bable om at jeg måtte "mute" basstrommene mine. Det går da vel ikke bare ann å "mute" et par basstrommer sånn uten videre. Er det noen av dere som noen gang har funnet denne "mute" knappen på trommene? Jeg ga tydelig uttrykk for at jeg ikke helt skjønte hva han mente og han prøvde på nytt med at jeg måtte "stuffe" dem. ...det var noe av det dummeste jeg hadde hørt, det var da for pokker ikke to kalkuner som sto med ræva i været oppe på trommepodiet heller.

...lydmenn er rare.

Haha, fantastisk! Elsker når man blir tvunget til å bøye engelske verb på den norske måten.

Ludvig skrev:

Jeg tror ikke det finnes noen god norsk forklaring på det. Men jeg ser ikke problemet med å bruke det "ordinære"/engelske trommevokabularet på slike ting som type grooves o.l. Det hadde blitt dumt om man skulle ha egne norsk navn for alt.
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

Hillestad » 05 Mai 2010 21:25

Stusser litt over dette med attack.

Ei tromme er jo (som regel) et veldig dynamisk instrument som gir respons ut fra hvordan den spilles. Videre er det selvsagt mulig å stemme ei tromme slik at responsen er kjapp, eller motsatt. Og videre finner vi jo cymbaler som gir raskere respons enn andre

Men.. dette med attack har jeg alltid forbundet med spillestilen til musikeren, og for min del handler det om å være slow eller ”on the beat”, eller for den del ”on top of the beat”

Eksempler på kjente musikere som må kunne sies å være ”on top of the beat” er for eksempel Alex Van Halen eller Stewart Copeland, som begge spiller med et voldsomt attack.

Ellers må jeg si Trommeportalen er et spennende sted som bør vokse seg stort og kjent!
:thumbup:

Dag Frogner » 05 Mai 2010 23:11

Hillestad som i Per Hillestad? :)
Klikk her for å besøke oss på Facebook.

Har du noen tekniske problemer med nettsidene våre eller andre spørsmål/henvendelser?
Ta kontakt med oss på dag @ trommeportalen.no
Brukerens avatar
Administrator
Administrator

Hillestad » 06 Mai 2010 00:31

Heisan!

Nei det må avkreftes umiddelbart.
Jeg er ikke Per Hillestad.

Attack er nå en ting, og det jeg har nevnt ovenfor samsvarer vel kanskje med det som tidligere i diskusjonen har vært nevnt som anslaget på trommen?

"Groove" er et annet ofte nevnt uttrykk.
Hva i all verden gjør en musiker når vedkommede spiller "groovy"?

Vanskelig å definere...

carldrum » 22 Mai 2010 23:27

Mange ord som kan være nyttige å legge til her videre. I farta kan jeg jo si;

-grace/ghost note(grace note kan være foskjellige ting avhengig av sammenheng. Ghost -note er en tone som er lagt mindre vekt på.)
-crack(ofte i forbindelse med skarptromme med stram seide, stålshell, og stramt skinn. evt. piccolo snare)
-feathering(veldig svake slag, ofte i forbindelse med basstromme og jazz)
-linear playing style-(rett frem..)
-thump(lyden forklarer ordet)
-open sound(ofte i forbindelse med jazza trommer og cymbaler med hull..utbedr selv)
-ringing sound(lyden forklarer. moongel løsning hvis problem etc. en del av overtoner ofte)
-overtoner(kan diskuteres som alt annet her)
-tamburin(....)
-cut(lyd som klarer å kutte igjennom annen lyd. ofte i forbindelse med hi-hat som -chicker høyt)
-pocket(basstromme/skarp/hi-hat/ride litt bak beat.. en del holder basstromme mer rett på og heller skarpen(Gadd, Chambers) litt bak for å gjøre tiden komfortabel for resten av bandet hvis pocket)
-drop(gå ned i spillevolum fort bl.a.)
-space(plassen mellom noter som bør/bør ikke, eller kan fylles)
-quarter note
-8th note
-16th note
-32nd note
-64th note
-accent
-odd time
-backbeat
-riser
-phrasing
-sub-beat

så kommer jo alt som har med noter man hører mye..

Jeg forstår at ikke alle disse ordene er direkte knyttet til trommesettet, har flere betegnelser, og har forbindelse med musikkforståelse generelt, men ordene er helt essensielle for å kunne kommunisere best mulig med andre, og å forstå hva folk snakker om. Samtidig brukes disse ordene konstant som trommis.
Det er viktig å intelektualisere musikken og instrumentet sitt på et vist nivå for å ta et steg opp.

edit: la til et par...og jeg kan legge til mange fler.

personlig synes jeg det er unødvendig, og tungvindt å fornorske ord som fungerer fint på engelsk. Bruk heller tiden på å lære god engelsk.

...jeg mener mye må inn i en ordbok som dette. Jeg bare klinte opp noen ord i farta nå. Forklaringer kan jo diskuteres for å få best mulig forklaring på trykk. Anbefaler at ord"boken" fylles opp over tid. Bra tiltak forresten! Jeg tror det kunne vært lurt å lage en god og interessant forståelse for folk rundt det å kunne lese tromme noter..hvertfall på et innførende nivå. Folk ser det som kjedelig, men det er et viktig verktøy, og kan gjøre mye for læring og jobb. Svake basstrommeslag med trigger er det folk bør ha nederst på lista av prioriteringer for å bli gode musikere(om det er målet):)
Mitt hovedsett: Pearl Reference, Black Pearl, 10x8-12x9-14x14-22x18, Reference brass snare 14"x5", Sabian HHX and Zildjian K series cymbaler ++, Trick Pro V-1 Big Foot Dobbelpedal.
Brukerens avatar

Herr Wappi » 11 Jun 2010 01:26

Ludvig skrev:

Shuffle i halvt tempo?

Eller halv-takts shuffel, selv om jeg ikke er tilhenger av å oversette slike ord.
Trusl skrev:... kle av deg og spill Bleed av Meshuggah på rumpa di! :)
Brukerens avatar

Herr Wappi » 11 Jun 2010 01:27

Hillestad skrev:Heisan!

Nei det må avkreftes umiddelbart.
Jeg er ikke Per Hillestad.

Attack er nå en ting, og det jeg har nevnt ovenfor samsvarer vel kanskje med det som tidligere i diskusjonen har vært nevnt som anslaget på trommen?

"Groove" er et annet ofte nevnt uttrykk.
Hva i all verden gjør en musiker når vedkommede spiller "groovy"?

Vanskelig å definere...

Da oppfatter du i hvertfall attack som noe helt annet enn meg, og de fleste andre her vil jeg tro, hehe :-)
Det er opprettet en egen tråd der vi har diskutert hva groove egentlig er, mye spennende meninger.
Trusl skrev:... kle av deg og spill Bleed av Meshuggah på rumpa di! :)
Brukerens avatar

ForrigeNeste

Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester