Guide: Ordbok for trommeslageren

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...

Re: Guide: Ordbok for trommeslageren

Herr Wappi » 11 Jun 2010 01:50

carldrum skrev:Mange ord som kan være nyttige å legge til her videre. I farta kan jeg jo si;

-grace/ghost note(grace note kan være foskjellige ting avhengig av sammenheng. Ghost -note er en tone som er lagt mindre vekt på.)
-crack(ofte i forbindelse med skarptromme med stram seide, stålshell, og stramt skinn. evt. piccolo snare)
-feathering(veldig svake slag, ofte i forbindelse med basstromme og jazz)
-linear playing style-(rett frem..)
-thump(lyden forklarer ordet)
-open sound(ofte i forbindelse med jazza trommer og cymbaler med hull..utbedr selv)
-ringing sound(lyden forklarer. moongel løsning hvis problem etc. en del av overtoner ofte)
-overtoner(kan diskuteres som alt annet her)
-tamburin(....)
-cut(lyd som klarer å kutte igjennom annen lyd. ofte i forbindelse med hi-hat som -chicker høyt)
-pocket(basstromme/skarp/hi-hat/ride litt bak beat.. en del holder basstromme mer rett på og heller skarpen(Gadd, Chambers) litt bak for å gjøre tiden komfortabel for resten av bandet hvis pocket)
-drop(gå ned i spillevolum fort bl.a.)
-space(plassen mellom noter som bør/bør ikke, eller kan fylles)
-quarter note
-8th note
-16th note
-32nd note
-64th note
-accent
-odd time
-backbeat
-riser
-phrasing
-sub-beat

så kommer jo alt som har med noter man hører mye..

Jeg forstår at ikke alle disse ordene er direkte knyttet til trommesettet, har flere betegnelser, og har forbindelse med musikkforståelse generelt, men ordene er helt essensielle for å kunne kommunisere best mulig med andre, og å forstå hva folk snakker om. Samtidig brukes disse ordene konstant som trommis.
Det er viktig å intelektualisere musikken og instrumentet sitt på et vist nivå for å ta et steg opp.

edit: la til et par...og jeg kan legge til mange fler.

personlig synes jeg det er unødvendig, og tungvindt å fornorske ord som fungerer fint på engelsk. Bruk heller tiden på å lære god engelsk.

...jeg mener mye må inn i en ordbok som dette. Jeg bare klinte opp noen ord i farta nå. Forklaringer kan jo diskuteres for å få best mulig forklaring på trykk. Anbefaler at ord"boken" fylles opp over tid. Bra tiltak forresten! Jeg tror det kunne vært lurt å lage en god og interessant forståelse for folk rundt det å kunne lese tromme noter..hvertfall på et innførende nivå. Folk ser det som kjedelig, men det er et viktig verktøy, og kan gjøre mye for læring og jobb. Svake basstrommeslag med trigger er det folk bør ha nederst på lista av prioriteringer for å bli gode musikere(om det er målet):)

-crack(ofte i forbindelse med skarptromme med stram seide, stålshell, og stramt skinn. evt. piccolo snare) = Jeg forbinder det faktisk mer med en tørr, dyp treskarp, helst med woodhoops. Litt typisk Steve Jordan og JJ Johnson sound. Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg, men lytt til det så er det andre som er bedre enn meg til å beskrive lyd her, hehe.

-linear playing style-(rett frem..) = lineær spillestil, betyr at spillestilen din er preget av du bygger opp musikken linært, altså at du hele tiden tenker linjer og fraser. Og at du hele tiden utvikler deg mot noe, og at utrykket du ender opp med er skapt av disse linjene og frasene.

-thump(lyden forklarer ordet) = Oversettes ofte til en dump lyd.

-Tambourine = "Tamburin", et medlem av perkusjonsfamilien, som bestyr av en liten, vanligvis tre, hoop med små metall-plater (jingels) som klirrer når instrumentet blir ristet. Har ofte et trommeskinn festet til ene siden.

Pocket = Veldig lite definert uttrykk, men går på at feelingen i et groove er til stede. Spiller du "in the pocket" så er det et driv en følelse i grooven som betyr at det føles og høres bedre ut. Enkelte mener dette gjøres ved å legge en del av grooven litt bak timen.

-quarter note - Fjerdedel
-8th note - Åttendel
-16th note - 16del
-32nd note - 32del
-64th note - 64del
-accent - aksent, et slag som vektlegges mer enn de andre
-odd time = Odde eller ujevne takarter, ofte andre enn 4/4. Eksempler: 7/4 og 5/8.
-backbeat = Jeg spurte en jazzpianist om han kunne definere backbeat en gang, og han svarte med å demonstrere en trommebeat for meg, med hihat på 8delen, basstromme på 1 og 3 og skarp på 2 og 4. Jeg vil putte det slikt: Karakteriserer av aksentering av toeren og fireren i rockemusikk i 4/4. Princeton kaller det "a loud, steady beat". Kan absolutt diskuteres.
-riser = En egen trommescene.
-phrasing = Frasering, grupperingen av musikalske fraser i en melodisk linje. Kan også si at det er måten det musikalske uttrykket er satt sammen i en komposisjon eller i en "tolkning", med endringer i tempo, volum eller vekt på ett eller flere instrumenter.

Mine tolkninger, men alt kan diskuteres :-)
Trusl skrev:... kle av deg og spill Bleed av Meshuggah på rumpa di! :)
Brukerens avatar

Annonse

Annonse

carldrum » 11 Jun 2010 04:01

Jeg begynte med å legge til stikkords forklaring på de første ordene jeg la ut i den posten, men jeg tenkte heller folka her kan diskutere fra eget utgangspunkt.

Angående pocket: Jeg tror det er viktig å legge vekt på at det er hovedsaklig å spille litt bak tiden..jo lengere bak, jo dypere pocket. En ting er å snakke om god feeling, men det er litt utenfor hva pocket egenlig er, og en konsekvens av forskjellig balansert pocket, og samspill ofte.
Mitt hovedsett: Pearl Reference, Black Pearl, 10x8-12x9-14x14-22x18, Reference brass snare 14"x5", Sabian HHX and Zildjian K series cymbaler ++, Trick Pro V-1 Big Foot Dobbelpedal.
Brukerens avatar

Naigewron » 11 Jun 2010 08:58

carldrum skrev:Angående pocket: Jeg tror det er viktig å legge vekt på at det er hovedsaklig å spille litt bak tiden..jo lengere bak, jo dypere pocket.

Det var nå en litt bred generalisering. Det er ofte en sweet spot som ligger ørlitegrann bak pulsen ja, men beveger man seg lengre bak enn det mister man pocketen igjen. Så å si at "jo lengre bak, jo dypere pocket" blir litt feil.

Det kommer også veldig an på musikktype og ønsket feeling. I punk og speed metal vil det høres ut som at musikken sakker og ikke er tight hvis man legger seg bak, mens i rock er det ofte som du sier litt bak pulsen man finner grooven.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

carldrum » 11 Jun 2010 14:53

Joa, men tradisjonelt når folk blir hedret for dyp pocket, så ligger den tungt bak. Jeg har hittil ikke hørt om ordet pocket brukt i sammenhenger hvor folk ligger på toppen av beaten(selv om jeg er enig i at det bare er et annet sted på samme linje). Jeg tror man heller kan si at jo dypere pocket man bruker, jo større slingremonn velger man å bruke innenfor å balansere på beaten. Jeg sier meg enig i at lengere bak blir feil ord å bruke i det store bilde, men pocket brukes ikke om å ligge på toppen av beaten, selv om jeg er helt enig i at den lomma kan flyttes avhengig av stil. Pocket er nesten mer et stil-ord enn noe annet.
Mitt hovedsett: Pearl Reference, Black Pearl, 10x8-12x9-14x14-22x18, Reference brass snare 14"x5", Sabian HHX and Zildjian K series cymbaler ++, Trick Pro V-1 Big Foot Dobbelpedal.
Brukerens avatar

Naigewron » 11 Jun 2010 15:16

Bør også nevnes at hvis man skal ligge bak pulsen så er det essensielt at de andre musikerne er flinke nok til å være med på det. Hvis ikke vil de forsøke å legge seg oppå beaten, og dermed sakke musikken i stedet for å få det til å groove. Det motsatte gjelder selvsagt hvis man velger å ligge foran pulsen.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

carldrum » 11 Jun 2010 15:25

Ja, det er sant. Trikset Gadd, Chambers bruker for å gjøre det lettere for de andre musikerene, er å prøve å holde basstromma mer rett på(spesielt for bassist), og heller flytte skarp/hi-hat(evt. what ever).
Både Gadd og Chambers forklarer dette i videoer som er mulige å finne.
Brukerens avatar

Forrige

Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] og 5 gjester