Litt info om moms, toll og gaver fra utlandet

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...

Re: Litt info om moms, toll og gaver fra utlandet

-marcus- » 10 Jan 2010 18:04

what ? du forklarte det litt kronglete, men har jeg forstått det du sa rigtig så er den SVENSKE prisen det jeg ender opp med og betale ? ikke 25% i tillegg til den som står der ?

Ble ikke veldig klok på dette her.. hehe
Trommer: Gretsch catalina club jazz, walnut glaze.
Cymbaler: Diril jazz serie
Roland td-12, el-akustisk sett med mesh heads.
Brukerens avatar

Annonse

Annonse

Naigewron » 10 Jan 2010 18:12

-marcus- skrev:what ? du forklarte det litt kronglete, men har jeg forstått det du sa rigtig så er den SVENSKE prisen det jeg ender opp med og betale ? ikke 25% i tillegg til den som står der ?

På en måte, ja. Thomann trekker fra momsen, og du betaler dem kun bruttoprisen (altså pris uten moms), pluss frakt. Deretter går pakken sin gang gjennom tollen, og så får du et hyggelig krav fra dem på den norske momsen enten når du henter pakken, eller i posten litt senere.

Så ja, den svenske prisen som står oppgitt på siden er sånn noenlunde (pluss/minus littegrann) den prisen du kommer til å ende opp med å betale i norske kroner når tollvesenet har sagt sitt. Det er slik jeg regner når jeg handler fra Thomann og Musicstore, og det går stort sett opp.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

Justice » 10 Jan 2010 20:21

Går Sverige under "utlandet"?
Tenker på ved kjøp fra Slagverkskompaniet.
Brukerens avatar

A.V. » 10 Jan 2010 22:13

Norge har ikke vært i union med Sverige siden 1905, så ja det går under utlandet :)
-Adrian Vindedal- | "There's no shortcuts" |
Brukerens avatar

-marcus- » 10 Jan 2010 23:37

Naigewron skrev:
-marcus- skrev:what ? du forklarte det litt kronglete, men har jeg forstått det du sa rigtig så er den SVENSKE prisen det jeg ender opp med og betale ? ikke 25% i tillegg til den som står der ?

På en måte, ja. Thomann trekker fra momsen, og du betaler dem kun bruttoprisen (altså pris uten moms), pluss frakt. Deretter går pakken sin gang gjennom tollen, og så får du et hyggelig krav fra dem på den norske momsen enten når du henter pakken, eller i posten litt senere.

Så ja, den svenske prisen som står oppgitt på siden er sånn noenlunde (pluss/minus littegrann) den prisen du kommer til å ende opp med å betale i norske kroner når tollvesenet har sagt sitt. Det er slik jeg regner når jeg handler fra Thomann og Musicstore, og det går stort sett opp.

da ble jeg klok på det :D
takker norsken...
Trommer: Gretsch catalina club jazz, walnut glaze.
Cymbaler: Diril jazz serie
Roland td-12, el-akustisk sett med mesh heads.
Brukerens avatar

A.V. » 11 Jan 2010 00:07

Siden prisen på thomann sine sider står i svenske kroner (hvis du har valgt det da) så sparer du ca 20% i forhold til prisen som står oppgitt ettersom at 100 SEK = 80 NOK (ca.)
Brukerens avatar

Trommer » 11 Jan 2010 00:34

Justice skrev:Går Sverige under "utlandet"?
Tenker på ved kjøp fra Slagverkskompaniet.

Sverige går som "utlandet" ja, men det funker veldig fint å handle fra Slagverkskompaniet. De har masse erfaring med å sende til Norge.

Dahla » 11 Jan 2010 10:34

A.V. skrev:Siden prisen på thomann sine sider står i svenske kroner (hvis du har valgt det da) så sparer du ca 20% i forhold til prisen som står oppgitt ettersom at 100 SEK = 80 NOK (ca.)

Thomann vil aldri regne ut prisen din utifra svenske kroner siden vi bor i Norge. Valutaen som brukes mellom thomann som er tysk og Norge er euro. Den svenske prisen har ingenting med Norge å gjøre. Den eneste grunnen til å se på den svenske prisen er for å se en ca-pris av hva du kommer til å betale INKLUSIV MOMS, men UTEN FRAKT.

Så teknisk sett, skal det bli riktig kan du ikke trekke 20% fra den svenske prisen, men regne om kursen fra euro til NOK. Ikke 20% av den svenske prisen etter utregning av euro til SEK.

:)

A.V. » 11 Jan 2010 19:14

Hmm, jeg skjønner ikke helt hva du mener, prisen som vises i svenske kroer er jo regnet fra euro, men siden den er i svenske kroner viser den mer enn om det hade vært til norske kroner? derfor kan man trekke ifra noen prosent, stemmer ikke det?
Da jeg bestilte ble prisen oppgitt til 3100 kroner på nettsiden deres, men da jeg fikk betalingsbekreftelse på epost sto det plutselig 2400 "og noe" kroner. hvorfor det ? har den norske kronen vært sterk i forhold til euroen da jeg bestilte?
Brukerens avatar

Dahla » 11 Jan 2010 21:51

Man kan regne slik du sier, men det vil aldri bli helt korrekt siden valutautregningen mellom NOK og euro ikke vil være det samme som mellom SEK og euro, minus 20%. Den norske kronen har vært veldig sterk i forhold til euro i det siste og derfor har det lønnet seg å handle fra for eksempel Thomann.

Og ja, den svenske prisen vil være mer enn hva man ville ha betalt i NOK, kun pga at den norske kronen er sterkere i forhold til euro enn hva den svenske kronen er.

A.V. » 11 Jan 2010 23:56

Aha, da skjønner jeg :P Takk!
Brukerens avatar

A.V. » 03 Feb 2010 02:12

HJELP!!

Som noen sikkert har fått med seg bestilte jeg en pakke fra thomann for noen uker siden, musikkutstyr. Men i dag kom det lapp i fra tollen om at pakken må fortolles? eller "melding om ufortollet sending" som det så fint står.

Sist gang jeg bestilte fra Thomann fikk jeg ikke en slik lapp, hvorfor har jeg fått det nå?
Brukerens avatar

Dahla » 03 Feb 2010 05:59

Hm, kanskje du har vært utsatt for en stikkkontroll, eller så er det en ivrig tollarbeider som hadde lyst til å ta en nærmere titt på hva har bestilt. :) Uansett så er du ikke i noen faresone, det er ikke toll på musikkutstyr, og moms har du allerede betalt gjennom Thomann.

Naigewron » 03 Feb 2010 09:19

Dahla skrev:og moms har du allerede betalt gjennom Thomann.

...jeg har aldri betalt moms til Thomann. Momskravet kommer enten som oppkravsbetaling når jeg henter pakken, eller i en fin regning i posten senere (avhengig av om det er posten eller privat aktør som tar seg av frakten).

Moms betales til staten, og Thomann har ingenting med den norske stat å gjøre.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

A.V. » 03 Feb 2010 11:26

Betaler ikke moms til thomann nei, de trekker momsen fra prisen også får man faktura med spesifisert moms.
Snakket med de på tollen i dag, og grunnnen til at jeg fikk den lappen er at vi skrev Bandnavnet som firma da vi bestilte, bare for morro skyld, derfor trodde selvfølgelig tollen at det var et firma som skulle ha pakken :P
Brukerens avatar

ForrigeNeste

Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 6 gjester