trommetimer! første elev.

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Låst
buerjr
Sted: åsgårdstrand

trommetimer! første elev.

Legg inn av buerjr » 05 mar 2009 12:19

hei, en stund siden ejg har hvert her nå. spillinga mi har dabba litt av, men nå ha jeg lyst til å komme sterkt tilbake, men det dette egentlig gjelder er at jeg har fått en trommeelev. han har så å si aldri spilt trommer før. er litt usikke rpå hvor jeg skal starte. tenkte å bruke første time til å hvise litt hvordan han skal sitte, holde stikkene og litt sånn grunnleggende ting, og lære standar beat takten i første omgang. er det noe annet jeg burde huske på, eller gjøre annerledes? har ikke hatt elever før så trenger litt råd og veiledning.

på forhpnd takk for svar:)
det årnær sæ te jul!

Brukeravatar
Sindre
Sted: Hordaland

Re: trommetimer! første elev.

Legg inn av Sindre » 05 mar 2009 12:24

http://forum.trommeforum.no/viewtopic.php?f=8&t=2584" onclick="window.open(this.href);return false;

Ta en titt der.
Ask, and be a fool for 5 minutes.
Don't ask, and be a fool forever...

Sonor Delite

Brukeravatar
Ludvig
Sted: Ålesund

Legg inn av Ludvig » 05 mar 2009 12:47

Kanskje du burde ha tenkt på dette før du fikk deg en elev :p
http://www.darkestsins.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
fredrock
Sted: Oslo

Legg inn av fredrock » 05 mar 2009 14:57

Neida, dette går så bra så. Vis han basics først, alt fra innstillinger på ting, grep, posisjon og hvordan bruke trommene. Stemming osv kan du vise senere.

Men ferske elever er alltid gira på å komme raskt i gang, så ikke vent for lenge med å slippe han til. Jeg har en tendens til å prate i det vide og brede når jeg har små elever, at de nesten blir helt virile om de ikke får satt seg bak og begynne å spille.

Som regel har de fleste hørt om AC/DC og det er ikke mange som ikke liker de. Jeg setter gjerne på Back in Black og spør hvordan de ser for seg hva trommeslageren gjør. Dette er en fin læremåte, fordi da må eleven lukke øynene, bevege armene og leve seg inn. Et par minutter med dette, så kan man så smått vise hvordan tromminga går. Det er en enkel rytme, men krever en mannsalder for å mestre. Utgangspunktet føler jeg er i alle fall veldig fint for nye.

Det viktigste er at dere har det gøy med tromminga. Og aldri avbryt en elev som er midt i mellom noter om de spiller feil. La de fullføre en takt eller sett, og så kom med konstruktiv kritikk.

buerjr
Sted: åsgårdstrand

Legg inn av buerjr » 05 mar 2009 17:18

takk for det. tenkte på som sagt tidligere og vise litt posisjoner, grep av stikkene og hva de forskjellige trommene heter. tror ikke han vet det enda. men at han kan komme i gang å prøve å spille litt, så kan jeg se hvordan han er rytmisk også. viktig at førstetimen gjør et bra førsteinntrykk tror jeg. er førstetimen kjedelig så kan man fort miste litt motet for å komme tilbake. tror jeg da! har jo noe trommebøker som vi kan bruke, der er det ganske basic og stårlitt forskjellig, så skla han få låne et sett av meg til å øve på hjemme! :P
det årnær sæ te jul!

Brukeravatar
Ludvig
Sted: Ålesund

Legg inn av Ludvig » 06 mar 2009 06:31

Å vise en del tromme DVDer også gjør de skikkelig gira.
http://www.darkestsins.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Audun Rosslund
Moderator
Moderator
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Audun Rosslund » 06 mar 2009 11:36

Vi tar det videre i tråden Sindre linket til. :)

Stenges.

Låst