Olas treningslogg!

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Brukeravatar
Olalá
Sted: Eidsvoll

Olas treningslogg!

Legg inn av Olalá » 07 mai 2010 23:33

Velkommen til min øvingslogg. På tross av at jeg vet at ingen bryr seg om disse loggene, tenkte jeg at jeg kunne føre en, med tanke på at jeg allerede fører en personlig øvelogg.

Mandag - trommelekser:
- 10 min. oppvarming
- 30 min. hoveddel
- 5 min. styrketrening for armer

Torsdag - samspillslekser
- 10 min. oppvarming
- 30 min. hoveddel
- 5 min. styrketrening for armer

Lørdag - egenøving
- 15 min. oppvarming
- 30 min. hoveddel
- 15 min. konstant jazzride

Totaltid: 2 timer og 30 minutter

Logg for oktober:

Uke 1:
Spoiler:
Mandag 4. oktober
- Oppvarming: Alan Dawsons Rudimental Ritual - 15 minutter
- Hoveddel: Three Voice Comping fra Beyond Bop Drumming og solofraser fra Art of Bop Drumming - 45 minutter
- Samlet tid: ca. 1 time

Tirsdag 5. oktober
- Oppvarming: Rudimental Ritual - 15 minutter
- Hoveddel: Three Voice Comping - 30 minutter
- Avslutning: Konstant jazzride @110 BPM - 15 minutter
- Samlet tid: ca. 1 time

Torsdag 7. oktober
- Oppvarming: Rudimental Ritual - 10 minutter
- Hoveddel: Øvde på "Life is a Highway" og "I2I" til samspill - 30 minutter
- Styrke: JoJo Mayer-klapp - 5 minutter
- Samlet tid: 45 min

Lørdag 9. oktober
- Oppvarming: Rudimental Ritual - 15 minutter
- Hovedddel: Innarbeidet nye rudiments fra Rudimental Ritual - 40 minutter
- Styrke: Konstant jazzride @ 120bpm - 15 minutter
- Samlet tid: 1 time og 10 minutter

Samlet tid for uka: ca. 4 timer
Uke 2:
Spoiler:
Mandag 11. oktober
- Oppvarming: Rudimental Ritual - 10 minutter
- Hoveddel: Rudimental Ritual og den transkriberte soloen - 1t 20 min
- Samlet tid: 1t 30min
Det ble en litt vel lang øving i dag, men fikk litt blod på tann mens jeg øvde på soloen. Trenger litt mer øving, men tenker at jeg laster opp et lydklipp når jeg får den til å sitte.

Torsdag 14 okt.
- Oppvarming: Nye ark på Rudimental Ritual - 10 minutter
- Hoveddel: "Life is a highway" og "I2I" til samspill, litt på soloen jeg transkriberte og mye jamming - ca. 1 time og 20 minutter
- Samlet tid: 1 time og 30 minutter
Øvingsopplegget fungerer heller dårlig, er alt for motivert til å holde meg til 2 1/2 time i uka og det blir ofte litt ekstra med øving. Var veldig inspirert i dag, så jeg brukte en del tid på jamming.

Lørdag 16. okt
- Oppvarming: Nye ark på Rudimental Ritual - 15 min
- Hoveddel: Three Voice Comping fra Beyond Bop og litt på soloen jeg transkriberte - 30 min
- Styrke: Jazz-ride @ 120 bpm - 15 min
- Samlet tid: 1 time
Var ganske sliten, så det var nok ikke en optimal øvelse, men jeg gjennomførte det likevel. Jazz-riden gikk veldig fint i 120 bpm, så neste øvelse skal jeg øke det til 125.

Samlet tid for uka: 4 timer
Uke 3:
Spoiler:
Mandag 18. okt
- Oppvarming og hoveddel: Rudimental Ritual
- Styrke: Jojo Mayer-klapp
- Samlet tid: 45 min
Dette var en ganske god øvelse. Delen jeg er på i the Ritual (s. 7-8) har fryktelig mange vanskelige rudiments jeg ikke er vant til, så jeg bruker en god del tid på å lære dem, men fy så nyttig det er! Merker også at jeg klarer klappeøvelsen raskere og raskere.

Torsdag 21. okt
- Oppvarming: s. 1-5 av the Ritual
- Hoveddel: I2I og Sunday Morning til samspill
- Styrke: side 6-8 i the Ritual og Jojo Mayer-klapp

Lørdag 23. okt
- Oppvarming: Åttendeler, trioler og sekstendeler med forskjellig stikking og the Ritual
- Hoveddel: Nye rudiments på s. 9 av the Ritual
- Styrke: Jazz-ride i 15 @ 125 bpm
- Samlet tid: ca. 1 1/2 time
En helt grei øveøkt, på tross av at formen ikke er helt på topp. The Ritual blir bare vanskeligere og vanskeligere, men det er ikke lenge til jeg kan spille alle 12 sider.

Samlet tid for uka:3 timer og 15 minutter
Uke 4:
Spoiler:
Mandag 25. okt
- Oppvarming: Åttendeler, trioler og sekstendeler med forskjellig stikking og the Ritual
- Hoveddel: S. 9 av the Ritual
- Samlet tid: 45 minutter.
Dette ble en stressa øvelse, fordi jeg skulle vikariere i Travelin' Storband for en øvelse. Det var veldig gøy og utfordrende og jeg håper at jeg kan jobbe mer med de!

Torsdag 28. okt
- Oppvarming: Hennings oppvarminger og s. 9 og utover i the Ritual
- Hoveddel: Sunday Morning, Car Wash, Bad Things og Ok, it’s alright til samspill
- Samlet tid: 1t og 15 minutter

Lørdag 30. okt:
- Oppvarming: Hennings oppvarminger
- Hoveddel: The Ritual fra start til slutt
Dette var en god øvelse. Armene føltes fine (litt anspent etter hele ritualet, selvsagt) og jeg kom igjennom hele Rudimental Ritual. Noen stopp mellom vanskelige rudiments og noen jeg måtte gjenta ekstra mange ganger, men klarer nå å spille alle de tolv sidene.

Samlet tid for uka: 3 timer
Logg for November
Uke 5:
Spoiler:
Mandag 2. nov:
- Oppvarming: Hennings oppvarminger og litt av the Ritual
- Hoveddel: Comping fra Art of Bop og Beyond Bop
- Tid: 45 minutter
Sist redigert av Olalá den 02 nov 2010 19:11, redigert 19 ganger totalt.

Brukeravatar
Olalá

Re: Olas treningslogg!

Legg inn av Olalá » 07 mai 2010 23:43

Uke 14:
Spoiler:
Ukas rudiments: 1, 2, 3 og 4 fra s. 1 i Stick Control

5. april

Hadde fri fra skolen, så jeg tok en ekstra lang øveøkt. Begynte med ukas rudiments som oppvarming, for å så jobbe med Beyond Bop Drumming. Har nettopp begynt med denne boka, så jeg jobbet lenge med "Three voice warm-ups", som er konstante åttendeler fordelt over hihatfot, skarp og bass samtidig som man spiller jazztime på riden.
Tid: 2 timer

6. april
Tok en liten øvingsøkt på "Girl from Ipanema" som jeg hadde fått i samspillslekse. Jobbet bare med løsing av oppgaven, og med å innarbeide vispemønstre til sangen.
Tid: 30 minutter

10. april
Begynte økta med ukas rudiments til maks fart, for å så jobbe videre med Three voice warm-ups. Jeg fikk kontroll over disse øvelsene, så jeg gikk over til Three Voice Comping, hvor man komper med de tre lemmene. Deretter øvde jeg litt med visper til Freddie Freeloader av Miles Davis (Kind of Blue).
Tid: 2 timer og 30 minutter

11. april

Øvde litt på teknikk. Øvde ukas rudiments til maks og noen triol- og kvintolsparadidler jeg hadde i trommelekse til maks.
Tid: 1 time 30 minutter

Samlet tid for uka: 6 timer 30 minutter.
Uke 18
Spoiler:
Ukas rudiments: 9, 10, 11 og 12 fra Stick Control s. 1

3. mai

Hadde ingen trommelekser til dagen etter, så jeg øvde heller på teknikk. Øvde på alle ukas rudiments fra 80bpm til maks (rundt 200bpm).
Tid: 1 time

6. mai

Her jobbet jeg med den polyrytmiske oppvarmingen, som jeg hadde funnet på tidligere den dagen. Begynte å få septolene og nontolene til å sitte sånn passe, men sliter fortsatt litt med overgangene mellom de forskjellige underdelingene. Jeg avsluttet øvinga med litt kosespilling til litt Miles Davis.

7. mai

Øvde enda mer på den polyrytmiske oppvarmingen, og fikk den til å sitte ganske godt på slutten av øvinga. Sliter fortsatt med overgangen mellom septoler, 32-deler og nontoler, men det er på gli. Avsluttet økta med å ta ukas rudiments til maks, og jeg klarte å pushe rekordene mine med 4bpm.

8. mai

Varmet opp med fun warm-up, og gikk til Beyond Bop Drumming. Er godt i gang med Three Voice Comping, og tenker at jeg slenger opp et lydklipp når det sitter godt nok. Etter det jobbet jeg med visper. Jeg synes det er vanskelig å øve på visper, ettersom at det er så abstrakt og ingenting som er "riktig", men i dag fant jeg et kult mønster og spilte med det til Art Blakey. Deretter jamma jeg med litt jazzmusikk.

9. mai
Varmet opp med å spille fire åttendeler med hver hånd, for å så gjøre fun warm-up. Deretter kjørte jeg ukas rudiments til maks, og jobbet med første sida av Stick Control i 100bpm. Avsluttet økta med første sida av Accents and Rebounds.
Tid: 1 time og 40 minutter

Total tid: 6 timer og 40 minutter
Sist redigert av Olalá den 09 mai 2010 15:34, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Anders
Sted: Horten.

Legg inn av Anders » 08 mai 2010 01:20

Kult å se såpas med motivasjon og innsats.

Men altså, mindre jazz, mer musikk.
figure_02 på 16/06-2005 skrev:Er Dave Weckle han som var i Nirvana?

Brukeravatar
bugge

Legg inn av bugge » 08 mai 2010 11:25

Ordentlig fin Pages-tabell!
Zz skrev:Argumentet "ikke kritiser noe hvis du ikke kan gjøre det bedre selv" står like støtt som en afrikansk stråhytte. Verden ville vært ganske vanskelig hvis man bare kunne kritisere de som var dårligere enn deg. Barnehageargument, spør du meg.

Brukeravatar
Olalá

Legg inn av Olalá » 08 mai 2010 12:19

bugge skrev:Ordentlig fin Pages-tabell!
Good eye, my friend!

Uke 15 hadde jeg mye å tenke på, så jeg glemte helt å føre øvingslogg. Deretter hadde jeg to tentamensuker hvor jeg ikke øvde i det hele tatt, så nå hopper jeg rett til denne uka, som er uke 18.

Uke 18

Ukas rudiments: 9, 10, 11 og 12 fra Stick Control s. 1

3. mai

Hadde ingen trommelekser til dagen etter, så jeg øvde heller på teknikk. Øvde på alle ukas rudiments fra 80bpm til maks (rundt 200bpm).

6. mai

Her jobbet jeg med den polyrytmiske oppvarmingen, som jeg hadde funnet på tidligere den dagen. Begynte å få septolene og nontolene til å sitte sånn passe, men sliter fortsatt litt med overgangene mellom de forskjellige underdelingene. Jeg avsluttet øvinga med litt kosespilling til litt Miles Davis.

7. mai

Øvde enda mer på den polyrytmiske oppvarmingen, og fikk den til å sitte ganske godt på slutten av øvinga. Sliter fortsatt med overgangen mellom septoler, 32-deler og nontoler, men det er på gli. Avsluttet økta med å ta ukas rudiments til maks, og jeg klarte å pushe rekordene mine med 4bpm.

8. mai

Varmet opp med fun warm-up, og gikk til Beyond Bop Drumming. Er godt i gang med Three Voice Comping, og tenker at jeg slenger opp et lydklipp når det sitter godt nok. Etter det jobbet jeg med visper. Jeg synes det er vanskelig å øve på visper, ettersom at det er så abstrakt og ingenting som er "riktig", men i dag fant jeg et kult mønster og spilte med det til Art Blakey. Deretter jamma jeg med litt jazzmusikk.
Sist redigert av Olalá den 08 mai 2010 15:15, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Audun Rosslund
Moderator
Moderator
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Audun Rosslund » 08 mai 2010 12:20

Du får nok mye utbytte av å ha en så gjennomført plan - bra!
Men stusser litt over det du kaller polyrytmisk fun warm-up. Det er vel egentlig ingen polyrytmikk her? Og hva er egentlig nontoler? Jeg pleier å gjøre noe lignende selv nemlig. Setter klikk på 60 som start og spiller opp og ned den rytmiske skalaen (vanligvis bare fjerdedeler, åttendeler, åttendelstrioler, sekstendeler, sekstendelstrioler og så ned), så øker jeg til 70, 80, 90 osv, til jeg ikke fikser sekstendelstriolene lenger.

Jeg regner med du gjør en del av opplegget etter klikk?

Brukeravatar
Olalá

Legg inn av Olalá » 08 mai 2010 12:27

Ja, jeg visste ikke helt hva jeg skulle kalle det. Det er jo strengt tatt ingen underdelinger som krysser hverandre, men polyrytmisk fun warm-up hørtes så kult ut :P

(Åttendels-)Nontoler (er usikker på hvordan det skrives) er 9 slag per beat, altså 9:1.

Jeg gjør hele fun warm-upen til klikk, det er jo litt av poenget. I tillegg markerer jeg de slagene som ligger likt med klikket, slik at jeg alltid vet hvor jeg er hen. For øyeblikket prøver jeg å få den inn på 50bpm, men etterhvert skal jeg prøve å få den høyere opp.

Brukeravatar
Audun Rosslund
Moderator
Moderator
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Audun Rosslund » 08 mai 2010 12:33

Aha. Det er 9:1 ja, selvfølgelig. Har ikke inkludert kvintoler og septoler og slik i den øvelsen, men det burde jeg vel.

Jeg tenkte på resten av øvingsplanen din, om du gjør det som ikke er til musikk til klikk? Fatback f.eks.

Brukeravatar
Olalá

Legg inn av Olalá » 08 mai 2010 12:38

Alt gjøres til klikk. Det er fryktelig lett å få dårlige vaner med å øke eller sakke, spesielt med vanskelige koordinasjonsøvelser.

Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Legg inn av Justice » 08 mai 2010 15:44

figure_02 skrev:Aha. Det er 9:1 ja, selvfølgelig. Har ikke inkludert kvintoler og septoler og slik i den øvelsen, men det burde jeg vel.

Jeg tenkte på resten av øvingsplanen din, om du gjør det som ikke er til musikk til klikk? Fatback f.eks.
Der datt jeg av: er kvintoler og sekstoler og sånt det samme som 5- og 6-slagsvirvler? Eller er det noe annet rart?

Brukeravatar
Olalá

Legg inn av Olalá » 08 mai 2010 17:49

Nope, 5- og 6-slagsvirvler er sekstendelsvirvler. Kvintoler (kvint betyr fem) er fem slag per pulsslag, sekstoler er 16-delstrioler, septoler er 7 slag per pulsslag osv.

Har oppdatert uke 18-posten med dagens øving nå.

Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Legg inn av Justice » 08 mai 2010 18:10

Ok, så da er en kvintol fem enkle slag, men som går mellom 1 og 2, uten at det er sekstendeler? Nå ble jeg litt forvirra. Aldri hørt om, engang.
Det går ikke noe særlig i dobbelbassøving her da?

Brukeravatar
Olalá

Legg inn av Olalá » 08 mai 2010 18:20

Hahaha, ikke helt min gate, Daz.

Brukeravatar
Olalá

Legg inn av Olalá » 09 mai 2010 15:37

9. mai
Varmet opp med å spille fire åttendeler med hver hånd, for å så gjøre fun warm-up. Deretter kjørte jeg ukas rudiments til maks, og jobbet med første sida av Stick Control i 100bpm. Avsluttet økta med første sida av Accents and Rebounds.
Tid: 1 time og 40 minutter

Andreposten inneholder nå alle ukene.

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 09 mai 2010 17:13

Justice skrev:Ok, så da er en kvintol fem enkle slag, men som går mellom 1 og 2, uten at det er sekstendeler? Nå ble jeg litt forvirra.
Akkurat som 8-deler er to slag per puls og 16-deler er fire slag per puls så er kvintoler fem slag per puls. Er ikke så komplisert.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Svar