Første trommesett - tips?

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...

a-z » 08 Jun 2010 20:06

Hei!

Jeg har de siste årene hatt en stor interesse for trommer, og jeg føler at den stadig vokser. Jeg har aldri spilt trommer i livet mitt (er 20 år), men kunne egentlig godt tenke meg å starte nå, særlig etter at jeg testet et trommesett på 4Sound i Oslo.

Her er et trommesett jeg har sett meg ut: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=636453&artno=192018

Har i grunnen ikke noen planer om å starte eller bli med i noen band, mest bare for moro og glede. Av musikkerfaring så kan jeg si at jeg spilte klassisk gitar for noen år siden (sluttet etter at jeg hadde spilt det i ca. fire år).

Av musikk og lyd må jeg si at jeg er veldig glad i metal, særlig black- og death metal. Trommesettet som det linkes til er det samme som jeg testet på 4Sound, og jeg likte lyden og kvaliteten veldig godt. Og så, det store spørsmålet: Passer dette settet til en nybegynner som meg? Det er liksom ikke for avansert, men samtidig godt nok for en nybegynner?

Settet er ganske dyrt, men jeg er i grunnen villig til å betale litt ekstra for å få et skikkelig sett; vil heller kjøpe noe som er bra enn å sitte med følelsen av at jeg har brukt en del tusen på noe som jeg ikke er 100% fornøyd med. Da føler jeg på en måte at jeg har "tapt" på begge sider, både penger og opplevelse/kvalitet.

Tar gjerne imot innspill og tips om andre sett! :) (men det må være elektrisk)

Annonse

Annonse

Re: Første trommesett - tips?

Naigewron » 08 Jun 2010 20:20

Flyttes til "Generelt"
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

kennybooy3 » 08 Jun 2010 23:50

Heisann! :)

Er et meget bra sett du har valgt deg ut der! Er vel egentlig egnet mer for viderkommende, men om du har penger og interessen skader det overhode ikke.

Uansett hva du kjøper av Roland vil det alltid være god kvalitet (etter mine erfaringer).

Hadde selv et Roland TD-6, og var kjempe fornøyd med det. Vil jo aldri bli det samme som et akustisk sett, men det kommer jo helt an på hvor du bor, bruksområder osv..

Så har du pengene er dette et meeeget godt alternativ!

Helt til slutt vil jeg anbefale deg å skjekke finn.no :)
"First came earth,, Then came man,, Then came Drum jams!"

Trommene mine, Mapex Pro-M!
Brukerens avatar

a-z » 09 Jun 2010 21:01

Tusen takk for tilbakemelding! Har lite peiling på trommer teknisk sett, ser jo at proffer som Hellhammer, Frost og George Kollias setter sammen settene sine selv fra merker som Axis og Pearl, men har etterhvert skjønt at Roland er et av de bedre merkene :)

Som sagt, settet er ganske dyrt, så jeg er forstatt litt i tenkeboksen. Jeg har pengene, men jeg er litt i tvil om jeg vil kjøpe eller spare, men nå vet jeg i det minste at det Roland-settet der er av toppkvalitet!

Takker! :)

kennybooy3 » 09 Jun 2010 22:36

Men du trenger ikke gå helt opp i 10.000kr klassen for å få noe skikkelig.

Gå inn på finn.no, der finner du masse elektriske slagverk for rundt halve prisen.
Men, uansett hva du kjøper ville jeg holt meg til Roland, da vet du at du får kvalitet!

Lykke til! :)
"First came earth,, Then came man,, Then came Drum jams!"

Trommene mine, Mapex Pro-M!
Brukerens avatar

Herr Wappi » 11 Jun 2010 00:41

a-z skrev:Tusen takk for tilbakemelding! Har lite peiling på trommer teknisk sett, ser jo at proffer som Hellhammer, Frost og George Kollias setter sammen settene sine selv fra merker som Axis og Pearl, men har etterhvert skjønt at Roland er et av de bedre merkene :)

Som sagt, settet er ganske dyrt, så jeg er forstatt litt i tenkeboksen. Jeg har pengene, men jeg er litt i tvil om jeg vil kjøpe eller spare, men nå vet jeg i det minste at det Roland-settet der er av toppkvalitet!

Takker! :)

Jeg pleier som regle ikke uttale meg for mye om elektriske trommsett, for det er et område jeg ikke er altfor bevandret, men kan komme med noen tips.
Dersom det må være elektrisk har du funnet deg et bra sett. Jeg vet ikke hvilke preferanser på lyd og lignende du sitter med, men om du var på 4sound og testet settet, og dette svarte til forventningene, så gå for det.
Billigere el-sett (Roland) bevarer ofte samme følelsene, men har ikke samme lydgjengivelsen, noe som kan gi begrenset spilleglede.
Slik som Kenneth sier, vil jeg anbefale deg å ta en runde på Finn.no, sjekke priser og lignende, el-sett har en (lei) tendens til å synke i pris når de selges brukt.

Bare som en liten oppklaring til slutt; Det er riktig som du sier at mange profesjonelle (og de fleste andre med interessene) setter sammen utstyret sitt fra forskjellige merker, men nå snakker vi for det meste om akustiske sett. Som det eksempelet du kommer med om Hellhammer som kombinerer Pearl og Axis. Han har trommer fra Pearl og pedaler fra Axis. Det er ikke like vanlig å kombinere på el-sett, om du det ikke er hardwaren du skal bytte ut.
Trusl skrev:... kle av deg og spill Bleed av Meshuggah på rumpa di! :)
Brukerens avatar

nels » 11 Jun 2010 20:56

Når jeg ser på sjangerne du liker, så regner jeg med du etterhvert vil ha dobbeltpedal? Du kan da spare litt på selve settet, ved å kjøpe brukt, og da ha råd tell en grei pedal. Selv om jeg anbefaler deg på det sterkeste å ha enkeltpedal, til du har lært deg basicsene godt! :thumbup:

4Sound Schous Plass » 02 Jul 2010 12:43

Jeg støtter at det er smart å spille med enkeltpedal til du kommer litt inn i spillingen. Men merk deg at ikke alle digitale sett takler en dobbeltpedal. Det skyldes at på rimeligere utgaver så sitter det en mindre trigger (sensor) midt i basstrommepadden. Når du bruker en dobbelpedal, vil begge klubbene treffe litt på siden av denne, og padden vil sende et svakere signal til modulen, som prosesserer lydene. Dette kan ofte kompenseres for, med å balansere nivået på de forskjellige kanalene i modulen, men på noen modeller blir det ikke tilfredstillende. Nå er det gjort en oppdatering eller lignende på 4sound.no, så jeg ser ikke hvilket sett du i utgangspunktet linket til, men sjekk hvordan settet du ønsker fungerer med dobbeltpedal, om du ønsker å bruke dette i fremtiden.

carldrum » 02 Jul 2010 15:32

Jeg anbefaler finn.no pluss pruting. Jeg har både kjøpt og solgt et Roland sett med bare mesh trommer(3 av dem TD-12) for 11.000. Mesh er best..spesielt som nybegynner p.g.a. skader hvis du liker hard hitting. Spar heller en mnd. ekstra, enn å kjøpe noe halvveis fordi du hadde "dårlig tid".
Mitt hovedsett: Pearl Reference, Black Pearl, 10x8-12x9-14x14-22x18, Reference brass snare 14"x5", Sabian HHX and Zildjian K series cymbaler ++, Trick Pro V-1 Big Foot Dobbelpedal.
Brukerens avatar

Jonas.s » 02 Jul 2010 23:38

^ Jeg stemmer også mesh! Mesh mesh mesh ... seriøst, mesh! Her er også Marcus' akustiske sett med mesh heads, men det ligger kanskje litt utenfor budsjettet? viewtopic.php?f=11&t=4563
Brukerens avatar

carldrum » 03 Jul 2010 09:31

Digger det prosjektet ditt. Perfekt for hjemmebruk hvis støy er nono.
Mitt hovedsett: Pearl Reference, Black Pearl, 10x8-12x9-14x14-22x18, Reference brass snare 14"x5", Sabian HHX and Zildjian K series cymbaler ++, Trick Pro V-1 Big Foot Dobbelpedal.
Brukerens avatar

Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester