Hvordan fungerer dette med digital mikser og lydkort på PC?

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Svar
Brukeravatar
Aravna

Hvordan fungerer dette med digital mikser og lydkort på PC?

Legg inn av Aravna » 05 jul 2010 20:22

Hei. Har noen spørsmål om oppmikking av trommer og litt rundt dette. Prøver å få lete frem litt info om dette, men sliter litt med å lokalisere fakta. Mulig det ligger noe her på forumet allerede, i så fall guide meg dit:-)

Jeg har 14 mic`er som skal inn på et lydkort som ikke har 14 inn. Har skjønt at man kan bruke en digital mikser og sende mikkene gjennom mikseren og inn i lydkortet. Kan man da splitte opp lydene igjen og kjøre forskjellige spor på pc`en, eller blir det et rent stereospor som du må justere selv på mikseren?

Håper noen skjønte problemstillingen.

Brukeravatar
Jonas.s
Sted: Moelv

Re: Hvordan fungerer dette med digital mikser og lydkort på

Legg inn av Jonas.s » 05 jul 2010 22:53

Svaret er ja om du har en digital mikser som sender alle 14 sporene separat (med 14 kabler) inn i lydkortet ditt (dette forutsetter at lydkortet ditt har minst 14 innganger). Da kan du få alle sporene separat på PC-en. Men om du sender stereospor ut fra mikseren og inn i lydkortet på 2 innganger, så får du også bare 2 spor på PC-en.

Brukeravatar
dyscalculia

Legg inn av dyscalculia » 06 jul 2010 10:01

XLR-kabler har ikke mulighet til å overføre rådata. Med andre ord - skulle dette fungert i praksis med 14 mics til mixerbord, og to XLR fra stereo output til et lydkort, måtte alle de gjeldende komponentene "skjønt" at dette hadde dreid seg om overføring av data, ikke lyd.

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 06 jul 2010 10:07

Nå er jeg forferdelig langt utenfor mitt ekspertiseområde, men kan ikke digitale miksere ofte sende alle sine spor separat til PC'en gjennom én kabel (f.eks. Firewire)?
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Brukeravatar
dyscalculia

Legg inn av dyscalculia » 06 jul 2010 10:47

Da må de vel ha en eller annen form for mellomlagringsenhet? Men det kan jo være at jeg er heeelt ute på viddene. Kan også være at lydkortet støtter dette da :)

Brukeravatar
Aravna

Legg inn av Aravna » 07 jul 2010 22:45

Takker og bukker for svar så langt. Det er akkurat den biten jeg lurer på, at man med digital ut kan sende x-antall spor direkte over. Jeg skal ikke påstå noe som helst, men er f.eks. [link] egentlig et 8-spors lydkort som man kontrollerer via pc i stedet for en miksepult?

Brukeravatar
Jonas.s
Sted: Moelv

Legg inn av Jonas.s » 07 jul 2010 23:45

Ja! Hvis det er denne boksen du har, og denne har ønsket antall stk. xlr-innganger på baksiden og firewire output (eller USB 2.0 for den saks skyld) , da kan du sende alle sporene dine på en kabel inn i PC-en og mikse dem der. Dette forutsetter at PC-en din har inngang for firewire om det er det boksen din har. USB 2.0 funker på alle PC-er.

Edit: Så nærmere på det opprinnelige spørsmålet ditt nå. Svaret er nei, det er ikke mulig å skille stereosporet du får inn på pc-en til de opprinnelige 14 sporene. Dette hvis riggen er slik: 14 mikrofoner -> mikser, stereospor ut -> lydkort -> PC.

Det er forøvrig mulig (som naigewron er inne på) at den digitale mikseren din også har innebygd lydkort med firewire eller usb-utgang, men ikke alle digitale miksere har det. Du kan finne ut om din mikser har det ved å lese om produktet på nettet eller inspisere boksen.

Brukeravatar
Aravna

Legg inn av Aravna » 08 jul 2010 21:11

Takker og bukker igjen for svar. Hodet begynner å forstå. Er det noen som har noen innspill for og imot å mikse trommene via en separat mixer og kjøre det som et stereospor. Så et siste spørsmål i forbindelse med dette her. Hvis man vil kjøre alle inngangene via firewire og inn i pc`en, kan man sende de separate sporene inn i vilket som helst mikseprogram (sonar, logic, cubase ol.?) og styre dem der eller er det noe som er avhengig av produsent av utstyret? Yamaha har vel en mikser som er designet spesifikk for cubase mener jeg å ha sett. Noen som har erfaringer på dette området. Har et sett som skal mikkes opp er på leting etter brukbart utstyr. Har jeg skjønt det rett hvis jeg sier at med en digital mikser så mikser du alt utenfor og sender det rett i lydkortet på pc`en og med Presonusen som nevnt tidligere så flytter du miksingen rett på pc`en og justerer alt der. Tar dette i sakte film :)

Dahla
Sted: Oslo

Legg inn av Dahla » 09 jul 2010 01:15

En mikser er et samlingspunkt for lydkilder, samme om den er analog eller digital; en mikser lar deg balansere flere kilder sammen, end of story! Dvs at jobben til en mikser er å ta en hel haug med signaler fra forskjellige lydkilder uansett om det er mikrofoner, cd-spillere, samplere eller hva det måtte være, og gir mulighet til å blande de forskjellige lydkildene sammen for å sende dem videre til de diverse utgangene.

Hvordan den gjør det kommer ann på hvor avansert miksepulten er; Du kan justere volum, justere frekvenser, legge på effekter via utganger eller innebygde effekter etc og jo mer en mikser kan gjøre, jo høyere er prisen (som regel).

Har du et lydkort med 14 innganger trenger du EGENTLIG ingen mikser, da kan du spille sporene dine inn på pc og bruke mikseren innebygd i programmet. Har du et lydkort med kun to innganger, kan du bruke en mikser til å samle for eksempel 8 mikrofoner for å så å spille dem inn til to spor på pc'en (altså ferdig mikset spilt inn). Men når du har spilt inn et stereospor, kan du ikke mikse de forskjellige pariene på nytt, to spor spilt inn (på pc, harddiskrecorder eller hva det enn måtte være) er og blir to spor spilt inn.

Brukeravatar
Vargon
Sted: Ila

Legg inn av Vargon » 10 jul 2010 14:27

Aravna skrev:Takker og bukker igjen for svar. Hodet begynner å forstå. Er det noen som har noen innspill for og imot å mikse trommene via en separat mixer og kjøre det som et stereospor. Så et siste spørsmål i forbindelse med dette her. Hvis man vil kjøre alle inngangene via firewire og inn i pc`en, kan man sende de separate sporene inn i vilket som helst mikseprogram (sonar, logic, cubase ol.?) og styre dem der eller er det noe som er avhengig av produsent av utstyret? Yamaha har vel en mikser som er designet spesifikk for cubase mener jeg å ha sett. Noen som har erfaringer på dette området. Har et sett som skal mikkes opp er på leting etter brukbart utstyr. Har jeg skjønt det rett hvis jeg sier at med en digital mikser så mikser du alt utenfor og sender det rett i lydkortet på pc`en og med Presonusen som nevnt tidligere så flytter du miksingen rett på pc`en og justerer alt der. Tar dette i sakte film :)
OT: Aravna jeg vil se CZX settet ditt. Bilder mann!!! :dribble:
Det bli itj nå fæst ut'n skinnvæst!

Mitt Sett

Myspace

Operasjon Export

Brukeravatar
Aravna

Legg inn av Aravna » 11 jul 2010 10:59

OT: Aravna jeg vil se CZX settet ditt. Bilder mann!!!
Tok noen bilder forrige uke som jeg tenkte å legge ut.....

Svar