Brukeranmeldelser av trommeutstyr

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...

Naigewron » 20 Des 2010 16:21

Som emnet indikerer; her er tråden for å poste anmeldelser av utstyr. Forhåpentligvis kan dette inspirere til at brukere poster sine erfaringer med utstyr de bruker, og at det kan hjelpe andre med å gjøre gode valg :thumbup:
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

Annonse

Annonse

Re: Brukeranmeldelser av trommeutstyr

Naigewron » 20 Des 2010 16:23

Åpner tråden med en anmeldelse av tre Aquarian-skinn:
Aquarian Response 2 Black
Aquarian SuperKick 3 Black
Aquarian Texture Coated Reverse Dot

Jeg har likt Aquarian i en del år, siden jeg først prøvde et sett Coated Response 2 på mitt gamle Mapex-sett. Dette var når jeg bodde i Australia, så når jeg kom hjem til Norge ble jeg litt skuffet når jeg fant ut at Aquarian ikke var like lett tilgjengelig her. Dette gjorde at jeg de siste årene stort sett utelukkende har brukt Evans-skinn, og vært relativt bra fornøyd med dem. Likevel synes jeg Evans har en tendens til å ha en litt overdreven plastikk-lyd; spesielt på clear-skinnene sine, så jeg har lenge ønsket å sette Aquarian-skinn på settet mitt igjen.

Dette ser nå heldigvis ut til å endre seg, og Aquarian har også sluppet noen nye skinn i Response 2-serien; antakeligvis som et svar på at Remo slapp Emperor Suede for en stund siden. Jeg har nå satt et sett av disse nye sorte skinnene på tammene mine, sammen med et Texture Coated Power Dot-skinn på skarpen og et SuperKick III Black på basstromma. Etter å ha kjørt dem gjennom en del øvinger og latt skinnene få føle den fulle kraften bak mine 5B-stikker kan jeg si at jeg er bra fornøyd med dem.

Aquarian Response 2 Black
For å begynne med Response 2-skinnene: Det er her snakk om tolagsskinn med en sort coating, av samme type som Aquarians vanlige hvite coating (Aquarian kaller den Z-100). Den vanlige coatingen har tidligere vist seg å være den mest holdbare coatingen noen av de tre store skinnprodusentene lager, og det ser ikke ut at den sorte versjonen gjør det noe dårligere. Selv etter lang tids bruk (og jeg er ikke den som slår svakt) er det ikke antydning til at finishen sprekker eller flasser, og selv den ru finishen holder seg bemerkelsesverdig godt. Jeg er ikke den som ofte drar frem vispene og spiller swing, men det skulle ikke vært noe problem å få flott vispelyd av disse skinnene fortsatt.

Når det er sagt så har den sorte finishen en liten ulempe; den har en tendens til å farge av på stikketuppene, og stikkene kan deretter sette lette merker på eventuelle hvite skinn du har på settet (f.eks. skarptrommeskinnet). Jeg har heldigvis ikke funnet noen sorte merker på cymbalene, så det ser ikke ut til at det vil være et stort problem. Selv på det hvite skarpskinnet er det mer snakk om et lett gråskjær der stikkene treffer mye, og ikke tydelige sorte flekker.

Lyden i skinnene er meget god, med den typiske ”mørke” lyden den sorte fargen har en tendens til å frembringe. Om dette har noe med vekten av coatingen å gjøre eller om det er noe de tilsetter for å oppnå nettopp denne effekten er jeg ikke sikker på, men sorte skinn har i alle fall en tendens til å ha en særegen lyd. Skinnene har også en flott klang, men på grunn av coatingen og vekten på skinnet er det lett å kontrollere lyden og få en flott ”thump” fra dem. Likevel, når jeg brukte disse skinnene live ble det nødvendig å dempe dem litt ekstra for å få den typiske rockelyden fra dem. Likevel, det er bedre å måtte dempe skinn for å kontrollere dem enn å prøve å få frem klang og resonans fra skinn som er for døde. Jeg var nødt til å stemme disse skinnene en smule høyere enn Evans EC2 Coated-skinnene jeg hadde fra før, men ikke så mye at det var noe problem. Jeg liker også tammene stemt stort sett så lavt som de går uten å miste klangen, så dette vil nok ikke en gang være merkbart for de fleste.

Aquarian Texture Coated Power Dot
Så over til Texture Coated Power Dot-skinnet jeg har på skarpen. Jeg har en Ludwig messingskarp, og med dette skinnet låt den kanon, selv med det middelmådige resonansskinnet Ludwig leverer på trommen. Backbeat-rimshots låt kontrollert, men brakte frem masse tone fra messingtrommen. Praktisk talt ingen uøsnkede overtoner var å finne, antakelig på grunn av power dot’en som dempet skinnet.

Holdbarheten var også overraskende god. Som nevnt så slår jeg hardt, og jeg er nervøs for å bruke ettlagsskinn på skarptrommene mine av den enkle grunn at jeg har en tendens til å banke dem sønder og sammen på kort tid. Likevel, dette skinnet holdt stand mye lengre enn andre ettlagsskinn jeg har brukt. Der et Remo Ambassador ville hatt en svær fordypning i skinnet etter noen dager (eller timer, hvis jeg virkelig slår til) så har Texture Coated-skinnet nå stått på skarpen i nesten to måneder. Etter helgens konsert er det nok nå forholdsvis utslitt, men for den som slår litt mindre energisk enn jeg gjør vil dette skinnet holde veldig godt!

Aquarian SuperKick III
Så til slutt til SuperKick III-skinnet. Dette har også en ny, sort coating og i tillegg en Power Dot i midten. Jeg valgte likevel å sette på en Remo Falam Slam for å beskytte skinnet, så jeg kan ikke kommentere på om denne power dot’en har en betydelig innvirkning på holdbarhet og lyd.

Når det gjelder lyden i skinnet så krevde det litt eksperimentering før jeg fant gromlyden. Det viste seg at dette skinnet låt på sitt beste stemt vesentlig mye høyere enn Evans EMAD2-skinnet jeg hadde stående på basstrommen før. Med frontskinnet stemt lavt og SuperKick-skinnet stemt en del høyere låter basstrommen kanonbra (pun intended), og volummessig er det også mye bedre enn EMAD-skinnet (antakelig mye grunnet den høyere stemmingen).

Alt i alt kan jeg i høyeste grad anbefale disse Aquarian-skinnene. Basert på egne erfaringer så er det ypperlige skinn for rocketrommiser, men de er på ingen måte bare egnet til enkeltsjangre. Det er nok klang og liv i disse skinnene til at de kan brukes til det aller meste, uten tvil.

Tusen takk til Audio-Media som har levert skinnene! :woot:
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify
Brukerens avatar
Moderator
Moderator

Re: Brukeranmeldelser av trommeutstyr

GruveArbeideren » 11 Jan 2011 23:42

Bra tråd! Denne kan sikkert bli nyttig etterhvert :) Jeg kan vel fortsette med en kort anmeldelse (og anbefaling) av et par trommestikker.

Vic Firth - Dave Weckl, Evolution Signatur (SDW2)

Dave Weckl har som jeg vet gitt ut to(tre) signaturpar i løpet av karrieren, og som den fan'en jeg er fant jeg meg i å kjøpe begge to med tretupp (tilgjengelig med nylontupp). Det er hovedsakelig Evolution jeg skal fortelle litt om, da jeg ser på disse som best. Stikkene er rett og slett de beste jeg har brukt noensinne. Vedrørende vekten har stikken en perfekt balanse - ikke for lett, ikke for tung. Kjennetegnet for stikken er den gode balansen, den fine "rebound", altså at stikken spretter godt opp etter slag (hvis du tillater den) og også den tydelige stikkedefinisjonen på cymbalene. Det eneste jeg kan trekke de for er at merker vil syntes tydelig siden stikkene er oransje.

Selvfølgelig varierer meninger om alle stikkepar, men jeg foreslår at hvis du enda ikke har funnet yndlingsstikken og er gira på en skikkelig fin stikke, som unektelig ser dødspen ut, så sjekk ut dette paret neste gang du stikker til butikken.

Vet ikke om du vil ha et opplegg for Poengsystem jeg Naigewron, men jeg gir hvertfall stikkene terningkast 6 e.l! :)

http://www.musicroom.com/se/ID_No/0385336/details.html
Brukerens avatar

Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 6 gjester