Hva gjør at cymbaler passer sammen?

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Svar
Svein Sigve
Sted: Fjærland(Sogndal Kommune)

Hva gjør at cymbaler passer sammen?

Legg inn av Svein Sigve » 01 apr 2011 10:33

Som tittelen seier så lurer eg på, og sikkert mange andre kordan cymbalar passar samen mtp. vist du f.eks skal ha ny ride og hihat eller crash/ride.

Eg håpar dette blir ein seriøs og lærerik tråd og som gjer at folk lettare greier å plukke cymbalar til sitt eige setup.
mitt trommesett:
viewtopic.php?f=9&t=5561

Bandet mitt, Mental Breakdown:
http://www.youtube.com/watch?v=aXqbsuZzTvM

Brukeravatar
ToBBa
Sted: Mandal
Kontakt:

Re: Hva gjør at cymbaler passer sammen?

Legg inn av ToBBa » 01 apr 2011 13:14

Hvorvidt en cymbal passer sammen med en annen finnes det ingen fasit på, da alt dette kommer ann på personlige preferanser. Så om jeg syns at den og den riden passer utrolig bra sammen med den crashen osv så betyr det ikke at du syns det samme.

Så for å finne ut dette for din egen del så er det egentlig bare å ta turen rundt til forskjellige sjapper å høre på de cymbalene de har. Ta gjerne med de cymbalene du selv har når du skal teste cymbaler, slik at det er lettere å finne ut hva DU syns passer sammen.
viktors skrev:
Zz skrev:Hva er en lol?
Det er en zildjian.
***pAisTe 2000***
*****PREMIER*****

Brukeravatar
A.V.
Kontakt:

Legg inn av A.V. » 02 apr 2011 00:20

Jeg synes personlig det er viktig at cymbaler passer sammen rent tonalt. At de ikke låter "falskt" sammen. Utenom det er det veldig forskjellig for min del.
-Adrian Vindedal- | "There's no shortcuts" |

Brukeravatar
MaxMelody
Sted: Odda

Legg inn av MaxMelody » 02 apr 2011 02:48

For min del er det noen cymbaler så eg har så ikkje passer ilag ved enkle rocksjanger per se:p Men ved litt snodig prog, og taktskifte og toneskifte (så jeg selv spiller) så passer de veldig godt ilag.. Så det kommer an på hva du spiller og måten du velger ut slag på crash eller china osv på etter et nedslag osv så bestemmer om det passer ilag osv.
-Sound is the factor wich holds it together-

Brukeravatar
Dimitrij
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Dimitrij » 12 mai 2011 23:15

Har egentlig lurt litt på dette selv. Må skifte ut mine Samatya hats fordi de har begynt å få noen ekstremt stygge overtoner. Vurderer 13" K-hats men lurer på om de blir for mørke sammen med Samatya crash og ride, i tillegg til SCC-crashen min.

Brukeravatar
Jonas.s
Sted: Moelv

Legg inn av Jonas.s » 14 mai 2011 22:15

Jeg har ingen generell regel, men jeg har lagt merke til en ting ved meg selv. I flesteparten av tilfellene jeg synes at cymbaler passer dårlig sammen dreier det seg om at cymbalene låter veldig forskjellig på en eller annen måte. F.eks. hvis de fleste cymbalene er mørke, litt tørre med komplekse overtoner, mot en veldig lys og klar cymbal med lang sustain. Tenker på samme måte med lydstyrke. Men jeg føler at denne tankegangen dukker opp oftest når musikken eller trommespillet er forholdsvis "streit", om dere skjønner hva jeg mener. Litt krydder i cymbalparken er i viktig i mange sjangre.

Brukeravatar
Ludwig
Sted: Harstad

Legg inn av Ludwig » 16 mai 2011 10:48

Driver selv å vurderer noen alternativ sammen med min 16 aaxplosion og i følge nettsidene til sabian sine lydeksemper så passer f.eks en 15 dark crash bedre enn en 15 aaxplosion i mine ører. Min generelle oppfatning er at samme serie i like str gjerne kler hverandre klangmessig.

og som oftest vil være safe valg
Ludwig...
keyboardist, vokalist, trommeslager
specs
Spoiler:
DW Collectors series, PDP Platinum, Tempus
Sabian HHX/ AAX
Aquarian
Vic Firth
Gibraltar

Svein Sigve
Sted: Fjærland(Sogndal Kommune)

Legg inn av Svein Sigve » 16 mai 2011 11:54

Ludwig skrev:Driver selv å vurderer noen alternativ sammen med min 16 aaxplosion og i følge nettsidene til sabian sine lydeksemper så passer f.eks en 15 dark crash bedre enn en 15 aaxplosion i mine ører. Min generelle oppfatning er at samme serie i like str gjerne kler hverandre klangmessig.

og som oftest vil være safe valg
Einig der, f.eks det eg leiter etter er ein crash til crashriding for eg føler 17" fast crashen fra A Custom serien blir litt lett for å crashride, så til crashing for å markere syns eg at det passar meg to crashar i samme serie og ein som er litt tyngre til crashriding.
mitt trommesett:
viewtopic.php?f=9&t=5561

Bandet mitt, Mental Breakdown:
http://www.youtube.com/watch?v=aXqbsuZzTvM

Svar