Cymbaler som sprekker

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
xlmBigSmoke

Cymbaler som sprekker

Legg inn av xlmBigSmoke » 27 mai 2011 09:00

Dette blir ikke noe langt emne, men :wallbash:, dette frustrerer meg!

Jeg kjøpte en pakke med Zildjian ZBT-cymbaler i mai i fjor som inneholdt 14" hats, 14", 16", 18" crash og 20" ride. Etter et halvt år sprakk 16", etter 10 måneder sprakk 18" og for en måned siden sprakk 14". Er dette et problem bare jeg har, eller er det ZBTene som suger?
Sist redigert av xlmBigSmoke den 28 mai 2011 15:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Zildjian ZBT crashtrøbbel...

Legg inn av Naigewron » 27 mai 2011 09:08

Det er nok mulig du slår litt hardt, det er ikke mulig for oss å si uten å se deg spille.

Men ja, ZBT-cymbalene er ikke gode, og fordi de er stemplet (og ikke støpt) har de en tendens til å ødelegges mye lettere. Stempling innebærer at cymbalene bare er skåret ("stemplet") ut fra en stor metallskive, mens støping innebærer at hver cymbal støpes og hamres ved hjelp av høy varme.

Stempling er den vanlige metoden å bruke på billigcymbaler, siden det er en rask og billig prosess.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Legg inn av Justice » 27 mai 2011 11:56

Naige: gjelder det samme ZXT? Jeg sprakk min 16" etter lang tid, men det var kanskje fordi den hadde en bulk? Vet ikke.

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 27 mai 2011 12:04

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror ZXT er stemplet ja, og at ZHT er den billigste Zildjian-serien som er støpt.
Band:

xlmBigSmoke

Legg inn av xlmBigSmoke » 28 mai 2011 10:27

Naigewron skrev:Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror ZXT er stemplet ja, og at ZHT er den billigste Zildjian-serien som er støpt.
Så ZHT er kanskje veien å gå hvis jeg vil ha bedre cymbaler uten å tømme fatterns lommebok :p ?

Brukeravatar
Vargon
Sted: Ila

Legg inn av Vargon » 28 mai 2011 11:06

xlmBigSmoke skrev:
Naigewron skrev:Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror ZXT er stemplet ja, og at ZHT er den billigste Zildjian-serien som er støpt.
Så ZHT er kanskje veien å gå hvis jeg vil ha bedre cymbaler uten å tømme fatterns lommebok :p ?

Nei, da kjøper du Diril :thumbup:
Det bli itj nå fæst ut'n skinnvæst!

Mitt Sett

Myspace

Operasjon Export

xlmBigSmoke

Legg inn av xlmBigSmoke » 28 mai 2011 15:18

Diril? Nja...
Jeg vil helst holde meg til Zildjian, Paiste, Meinl eller Sabian. Har sett og hørt på Diril, og det passer ikke meg... Pluss at det er vel ikke helt enkelt å få tak i her i Norge?

Brukeravatar
Jonas.s
Sted: Moelv

Re: Cymbaler som sprekker

Legg inn av Jonas.s » 28 mai 2011 16:56

Diril er ganske lett å få tak i. Audun Rørvik Rosslund, en våre kjære moderatorer her på forumet, er distributør av Diril i norge. Han tar imot bestillinger der du kan bestemme vekta på cymbalen selv, som en slags custom-service. Han har også alltid en del inne på lager, om du ikke vil vente tiden produksjonen av cymbalene tar.

xlmBigSmoke

Legg inn av xlmBigSmoke » 28 mai 2011 18:50

Jonas.s skrev:Diril er ganske lett å få tak i. Audun Rørvik Rosslund, en våre kjære moderatorer her på forumet, er distributør av Diril i norge. Han tar imot bestillinger der du kan bestemme vekta på cymbalen selv, som en slags custom-service. Han har også alltid en del inne på lager, om du ikke vil vente tiden produksjonen av cymbalene tar.
Ja ja, men jeg kommer til å satse på de merkene jeg kjenner til. Får heller se hva Pro Perc har!
Edit: Vet noen hva som er de billigste cymbalene som er støpt (hamret) fra de forskjellige store cymbalprodusentene?

Brukeravatar
Torjef
Sted: Narvik

Legg inn av Torjef » 29 mai 2011 17:39

xlmBigSmoke skrev: Ja ja, men jeg kommer til å satse på de merkene jeg kjenner til. Får heller se hva Pro Perc har!
Edit: Vet noen hva som er de billigste cymbalene som er støpt (hamret) fra de forskjellige store cymbalprodusentene?
Så du vil heller kaste bort pengene på å kjøpe cymbaler, som koster omtrent det samme som diril, men som låter balle og sprekker raskere pga produksjonsmetoden, fordi det ike har navnet til et kjent merke på seg?
Jeg bruker Diril sammen med Sabian HHX, AAX, HH osv og vil aldri nøle med å sammenligne mine Dirilicymbaler med disse. Selv om mine åtte (tror jeg) dirilicymbaler kostet det samme som kanskje tre av Sabiancymbalene. Diril lager også, som alle andre cymbalmakere, cymbaler for flere forskjellige settinger og stilarter. Ville sjekket det ut før jeg avfeide dem så bastant som det du gjør (overdrivelse gir økt forståelse).

:)
http://www.instantrimshot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Premier Artist Birch

I have decided that stick tricks are the same as keeping a retarded kid. They are just for show
they serve no real purpose..

xlmBigSmoke

Legg inn av xlmBigSmoke » 29 mai 2011 19:39

Torjef skrev:
xlmBigSmoke skrev: Ja ja, men jeg kommer til å satse på de merkene jeg kjenner til. Får heller se hva Pro Perc har!
Så du vil heller kaste bort pengene på å kjøpe cymbaler, som koster omtrent det samme som diril, men som låter balle og sprekker raskere pga produksjonsmetoden, fordi det ike har navnet til et kjent merke på seg?
Jeg bruker Diril sammen med Sabian HHX, AAX, HH osv og vil aldri nøle med å sammenligne mine Dirilicymbaler med disse. Selv om mine åtte (tror jeg) dirilicymbaler kostet det samme som kanskje tre av Sabiancymbalene. Diril lager også, som alle andre cymbalmakere, cymbaler for flere forskjellige settinger og stilarter. Ville sjekket det ut før jeg avfeide dem så bastant som det du gjør (overdrivelse gir økt forståelse).

Bastant er vel å gå litt langt ;)
Jeg kommer til å kjøpe cymbaler fra Sound1.no eller Pro Perc, så hvis de har Dirilcymbaler som låter konge, er det selvfølgelig en mulighet. Er vel bare det at jeg ikke vil kjøpe cymbaler jeg kanskje ikke liker, pga mikroskopisk budsjett :wallbash:

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 29 mai 2011 21:08

xlmBigSmoke skrev:
Torjef skrev:

Bastant er vel å gå litt langt ;)
Jeg kommer til å kjøpe cymbaler fra Sound1.no eller Pro Perc, så hvis de har Dirilcymbaler som låter konge, er det selvfølgelig en mulighet. Er vel bare det at jeg ikke vil kjøpe cymbaler jeg kanskje ikke liker, pga mikroskopisk budsjett :wallbash:
Har du lite penger bør du kanskje heller kjøpe fra USA. Prisen i Norge er fort det dobbelte av den amerikanske.
Band:

Herr Brun

Legg inn av Herr Brun » 30 mai 2011 00:13

For ikke å si at om du har lite penger er det ingenting som gir deg bedre lyd enn diril

Brukeravatar
Torjef
Sted: Narvik

Legg inn av Torjef » 30 mai 2011 12:36

Cymbalsonly.com er en bra side å sjekke ut i forbindelse med å kjøpe fra usa. Han sender som gave (gjorde ivertfall det før i tiden), så da slipper man med litt flaks unna moms. Der ligger det også lydklipp av cymbalene.

De fleste store produsentene har også lydklipp av cymbalene sine på sidene sine. På youtube finner du også masse lydklipp av cymbaler.
http://www.instantrimshot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Premier Artist Birch

I have decided that stick tricks are the same as keeping a retarded kid. They are just for show
they serve no real purpose..

Brukeravatar
Jonas.s
Sted: Moelv

Legg inn av Jonas.s » 01 jun 2011 22:47

Herr Brun skrev:For ikke å si at om du har lite penger er det ingenting som gir deg bedre lyd enn diril
Det er jeg helt enig i! Cymbalsonly.com er også et skikkelig hett tips! Og ikke glem bruktmarkedet.

Svar