spille akustisk slagverk hjemme

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Brukeravatar
Ludwig
Sted: Harstad

spille akustisk slagverk hjemme

Legg inn av Ludwig » 28 jan 2012 13:15

Jeg har nylig kjøpt enebolig. Er ganske nært til naboene og jeg lurer på hva kan man gjøre for å dempe bare akkurat nok slik at naboene ikke klager :P
Har elektrisk sett også og hadde i utgangspunktet bare tenkt å bruke det, men nå har det dukket opp utfordringer som gjør at jeg gjerne vil ta det akustiske settet i bruk.

Finnes det noen regler på dette ang ro og orden?
skjønner jo at det må begrenses til etter 10 og før 23 for å vise normalt hensyn, men utover det? er det egentlig bare å dælje løs?

Dette vil jo også evt kunne bidra til å løse et evinnelig problem ang bandøvinger og steder å øve.
Ludwig...
keyboardist, vokalist, trommeslager
specs
Spoiler:
DW Collectors series, PDP Platinum, Tempus
Sabian HHX/ AAX
Aquarian
Vic Firth
Gibraltar

Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Re: spille akustisk slagverk hjemme

Legg inn av Justice » 28 jan 2012 14:31

Lokale?
Har hørt at man kan lydisolere med eggkartonger, så nå har du jo en enestånde mulighet til å prøve det ut! :P

Brukeravatar
Freddemor
Sted: Oslo

Legg inn av Freddemor » 28 jan 2012 14:38

Hei Ludwig!

Hvor langt unna bor naboene dine, sånn ca? Og, hvor godt høres lyd ut fra huset ditt i utgangspunktet? Er det under bakkenivå? Hva slags kvalitet er det på dører/vinduer?

Kan det evt være aktuelt å investere litt i en enkel lydisolering? Dette kan være så enkelt som tettelister rundt dører og vinduer :)

Har du snakket med naboene om problematikken og at du ønsker å "skåne" dem?

Justice: Eggekartonger isolerer ikke mot lyd, de demper bare akustikken ved å sende lydbølgene i forskjellige retninger. For å isolere mot lyd trengs tykkere og mer gjennomført materiale :)

...Og gratulerer så meget med hus! :D
Mapex Saturn - Diril - Bosphorus - Meinl
http://www.myspace.com/photoplankton
Erik Smith skrev:Vi må huske at livet ikke dreier seg BARE om musikk og trommer! ...Vi har jo cymbaler også!

Brukeravatar
Ludwig

Legg inn av Ludwig » 28 jan 2012 14:57

Har ikke vært der bortsett fra visning. Overtakelse 20.feb. Jeg har noen ganske tykke skillevegger som vi brukte for å skjerme trommene da vi gjorde opptak på det gamle lokalet tidligere. Ang lydlekkasje blir jo det spennende å finne ut.
Hva bør man legge på gulv, vegger, tak for å isolere billig og effektivt?
Ludwig...
specs
Spoiler:
Sabian HHX/ AAX
Aquarian
Vic Firth
Gibraltar

thedrummerschoice

Legg inn av thedrummerschoice » 28 jan 2012 15:08

Ordentlig lydisolering er ganske dyrt, men vil uansett anbefale å sjekke ut Glava sine sider, kan hende du får litt idear. Skal det isolerast skikkelig slik at det bli lydtett, må det til fleire lag med element på beggesider av veggar, tak og golv, samt lydtette dører, vindu (om ønskelig), og ikkje minst, god ventilasjon (et lydtett rom uten ventilasjon gir helseskadelig luft).

:)

Brukeravatar
Freddemor

Legg inn av Freddemor » 28 jan 2012 16:19

Ah! Nå skrev jeg et langt innlegg på lyd osv. Og så streika internett... Dette er ca det jeg skrev:

Den beste løsningen er rom-i-rommet, men du kan lage enklere versjoner av dette, der du bare bygger opp lettvegger på de stedene behovet er størst. Hvis du ikke vil i gang med hammer og spiker kan du vurdere molton/jordbærduk/fiberduk på veggene. De kan henges opp i himlinga ca 20 cm fra veggen og henges med vertikale bølger ned til gulvet. Her kan du bruke flere lag for økt effekt, men dette tar hovedsaklig bort klang, ikke så dempende.

Man kan med fordel montere akustikkplater i himlinga (Gjerne også på veggene), men dette er ganske kostbart. Jeg har selv montert slike plater i flere barnehager, og det funker meget bra!

På gulvene er tykke tepper alltid bra, gjerne i flere lag hvis det lar seg gjøre. Dette gjør også rommet meget koselig! Tepper kan man få billig på finn hvis man har litt tid på seg.
Erik Smith skrev:Vi må huske at livet ikke dreier seg BARE om musikk og trommer! ...Vi har jo cymbaler også!

Brukeravatar
Ludwig

Legg inn av Ludwig » 31 jan 2012 00:00

Kan dette være noe?
Utsalgsprisen er ca 2.500 norske kroner for 10. stk av disse...
MEN selskapet sender ikke til Norge, så for å bestille må man ha jetcarrier eller lignende.

[/video]
Ludwig...
specs
Spoiler:
Sabian HHX/ AAX
Aquarian
Vic Firth
Gibraltar

Brukeravatar
Freddemor

Legg inn av Freddemor » 31 jan 2012 00:48

Ludwig skrev:Kan dette være noe?
Utsalgsprisen er ca 2.500 norske kroner for 10. stk av disse...
MEN selskapet sender ikke til Norge, så for å bestille må man ha jetcarrier eller lignende.
Spoiler:
[/video]
Dette ser veldig lovende ut! Kanskje det er mulig å sjekke ut noen som har testa det? Man kan jo aldri vite om en slik reklamevideo vil gi det samme resultatet som i ditt tilfelle. Uansett ser det jo meget enkelt og effektivt ut! VELDIG billige lydplater! I norge får du omtrent bare én kvm for samme pris... (Edit: Av tilsvarende kvalitet)

Brukeravatar
carldrum

Legg inn av carldrum » 01 feb 2012 21:02

Vennligst oppdater her hvis du finner et billig alternativ du ender opp med! Jeg trenger også lyd demping uten å begynne å bygge om et rom i kåken med hull og drit.
Mitt hovedsett: Pearl Reference, Black Pearl, 10x8-12x9-14x14-22x18, Reference brass snare 14"x5", Sabian HHX and Zildjian K series cymbaler ++, Trick Pro V-1 Big Foot Dobbelpedal.

Brukeravatar
carldrum

Legg inn av carldrum » 03 feb 2012 18:54

Btw: Er det noen som har noen anelse om effekten disse plexiglass skilleveggene/plexiglass generelt? evt. spon plater pluss noe..

Hvis jeg kan unngå å bore/spikre i veggen er jeg villig til å lage meg et rom i rommet som en kasse inni rommet, uten å gå løs på vegger og tak(Da tenker jeg som en stor boks jeg kan gå inn i som står på gulvet::D) Ideer/tips/tanker om hva jeg snakker om her?
Vennligst unngå å bare si at dere heller ville lett bygd himling etc.;)

Takk.
Mitt hovedsett: Pearl Reference, Black Pearl, 10x8-12x9-14x14-22x18, Reference brass snare 14"x5", Sabian HHX and Zildjian K series cymbaler ++, Trick Pro V-1 Big Foot Dobbelpedal.

Brukeravatar
aadern

Legg inn av aadern » 03 feb 2012 21:32

carldrum skrev:Vennligst oppdater her hvis du finner et billig alternativ du ender opp med! Jeg trenger også lyd demping uten å begynne å bygge om et rom i kåken med hull og drit.
+1!
Ludvig skrev:Du bare vet du har hatt en god økt bak slagverket når det flasser maling fra taket i gangen på lokalet. Og det fortsetter etter du er ferdig!

Brukeravatar
Ludwig

Legg inn av Ludwig » 04 feb 2012 10:42

Om vi blir mange nok som er interessert i disse mattene kan vi gå sammen og gjøre en stor bestilling fra USA. På den måten reduserer vi toll/ moms og fraktkostnader.
Så rekrutter andre som er i samme situasjon så kjøper vi et gigaparti ;)
Ludwig...
specs
Spoiler:
Sabian HHX/ AAX
Aquarian
Vic Firth
Gibraltar

Brukeravatar
carldrum

Legg inn av carldrum » 04 feb 2012 15:26

KNALL-ide! Jeg er med på matte partiet!:)

Det er jo det lyd, hjemmekino ol. forumet hvor folk har peil på sånt..beklager,
men jeg husker ikke i slengen hva det heter. Der vet jeg folk spør om disse tingene
jevnlig. Evt. rekrutter kan kapres der.

chrisopastic

Legg inn av chrisopastic » 04 feb 2012 18:32

Har en mistanke om at disse mattene fungerer best på høye frekvenser. For å dempe bassen, er det masse som gjelder.Bygge et rom i rommet er nok den beste løsningen. Hjemme his meg forsøkte jeg først med 3 lag med gipsplater og flytende gulv med trinnlydsplater. Diskanten (hihat og cymbaler) forsvant helt, men basstromme ble nesten ikke dempa i det hele tatt. Måtte tilslutt opp med stendervegg og sponplater på vegg og tak for å få ønska resultat.
Hadde spart mye tid og penger på følge glava's metode for lyddemping helt fra starten av.

Brukeravatar
carldrum

Legg inn av carldrum » 04 feb 2012 20:44

Jeg er jo selvsagt hypp på skikkelig isolasjon. Hele tanken om at noen kan bli plaget får meg til å miste lysten til å spille. Jeg skulle bare ønske det fantes en trylleformel.

Svar