Effektcymbaler til metal

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Svar
Brukeravatar
Freddemor
Sted: Oslo

Effektcymbaler til metal

Legg inn av Freddemor » 09 sep 2012 00:45

Hei!

Jeg kommer til å spille langt mer ute fremover, og kommer til å kjøpe et dedikert cymbaloppsett som ikke involverer for mye av mine nåværende tyrkiske cymbaler. Min erfaring er at ting går noe hardere for seg ute, både pga reising og ofte bruk, samt at tyrkiske cymbaler ikke liker like mye juling.

Jeg har egentlig flere tanker med tråden, i utgangspunktet har jeg ikke noe problem med å velge ønsket oppsett, men jeg kunne godt tenkt å høre deres synspunkter spesielt rundt effektcymbaler: Chinaer, O-zones, splasher, bells, stacks osv osv osv. Hva er den ultimate effektcymbalen?

Handlelista mi inneholder minimum:
- HiHat
- Ride
- Crasher (2/3)
- China (1/2)
- O-Zone
- Bell

Generelt ser jeg for meg Sabian, men de har så mye fint, og jeg vil ikke glemme en godbit!

Hva er din perfekte cymbal til metal?
Sist redigert av Freddemor den 09 sep 2012 14:24, redigert 2 ganger totalt.
Mapex Saturn - Diril - Bosphorus - Meinl
http://www.myspace.com/photoplankton
Erik Smith skrev:Vi må huske at livet ikke dreier seg BARE om musikk og trommer! ...Vi har jo cymbaler også!

Brukeravatar
per

Re: Cymbaler til metal

Legg inn av per » 09 sep 2012 11:02

Jeg tror jeg ville gått for en litt rimeligere serie, paiste alpha eller noe slikt.

Brukeravatar
Freddemor

Legg inn av Freddemor » 09 sep 2012 11:54

Misforstå meg rett: Jeg er ingen cymbalbreaker. Har knapt ødelagt noe opp gjennom. Dette skal ikke bli bruk kun på tur, men også videre med prosjektet. Studio osv. Personlig er ikke pris det viktigste, det er lyden som teller :)

Pr nå ser jeg for meg for eksempel:
- AAXtreme chineese 17"
- Zildjian Oriental 16"
- Holy china
- 16" APX O-zone (Men denne kan være vanskelig å få tak i)
Erik Smith skrev:Vi må huske at livet ikke dreier seg BARE om musikk og trommer! ...Vi har jo cymbaler også!

Brukeravatar
Råbjørn

Legg inn av Råbjørn » 09 sep 2012 12:55

Jeg har hatt en 18" zildjian oriental china trash i 8-10år. Brukt "normalt" hardt vil jeg si.
Den låter kjempebra, særlig i studio og andre oppmikkede situasjoner.

Av crasher bruker jeg sabian aaxplosion. De har også stort sett holdt i en årrekke. Kan ikke huske sist jeg ødela en, men det har skjedd.
Har brukt dem en del på spillejobber, fraktet i plastposer før jeg fikk med bag :laugh:
De låter kanon i mine ører. Har prøvd tykkere cymbaler ved noen anledninger, men har aldri likt dem. Blir de for tykke mister du mye av fyldigheten.

HåkonFisk

Legg inn av HåkonFisk » 09 sep 2012 13:58

Hei!

Jeg skjønner ikke helt hva det er du egentlig spør om. Har du sett deg ut noen cymbaler du ønsker deg, men ønsker tilbakemeldinger og forslag til endringer? Eller vil du bare ha generelle forslag til cymbaler som passer til metal?

Angående O-Zone-crasher, så kan jeg ihvertfall "advare" om at de gjerne er litt mer stille enn andre crasher, så det kan være lurt å se på litt tynnere crasher om du ønsker å ha én eller flere O-Zone'r i oppsettet. Men om du prøver cymbalene side om side, så finner du jo fort ut av om de passer sammen med tanke på volum. For noen kan det jo også være ønskelig å ha en effekt som er litt mer subtil enn resten av oppsettet.

Brukeravatar
Freddemor

Legg inn av Freddemor » 09 sep 2012 14:11

Ja, det kom nok litt skjevt ut. Det jeg egentlig spør om er deres preferanser. Jeg anser meg selv som relativt godt bevandret i cymbaljungelen, men tenkte å bringe temaet på banen ettersom det er få tråder om akkurat dette. Og så er jeg på jakt for tiden selv.

Vi har tråder for spesifike merker, men ikke like dekkende for noen som er på leting. I all hovedsak tenkte jeg på effektcymbaler, for crasher og rider er ganske greit og oversiktlig for folk. Men det er ikke alle som kjenner til alle serier og typer, og det gjør ikke jeg heller. Endret trådtittel nå, ble litt kaos her... :p :whistle:

Testet noen Istanbul Trash cymbaler her for leden for eksempel. Hadde aldri hørt om dem, men det var veldig kule! Generation X fra Meinl er jo også noe som ikke så mange snakker om.

Adelleda
Sted: Trondheim

Re: Effektcymbaler til metal

Legg inn av Adelleda » 10 sep 2012 12:37

Kan dele noen erfaringer med effektcymbalene jeg bruker i oppsettet mitt for tida.

18" Sabian HHX O-zone: Utrolig kul crash med et hint av chinakvaliteter. Hvis jeg skal beskrive lyden med ett ord må det bli "torden". Keyboardisten i bandet har sagt at dette er hans favoritt. Mer kompleks enn A Custom-crashene jeg har i oppsettet, og lydnivået er omtrent like høyt som en 18" A Custom.

20" HHX Zen China: Lager så mye lyd som man forventer at en 20" gjør. Lang sustain sammenlignet med for eksempel Zildjian Oriental China som ble nevnt lenger opp i tråden.

10" Zildjian A Custom Splash: Fin splash som kutter godt gjennom lydbildet.
Mitt trommesett: Pearl Vision

Brukeravatar
runenesse
Sted: Stord

Legg inn av runenesse » 10 sep 2012 23:50

Sabian AA china låter som smør. Den ultimate china i mine ører... HHX china er überthrashy, og Ozone er en suuuper aggrocrash. Det er mine erfaringer...

Brukeravatar
Vargon
Sted: Ila

Legg inn av Vargon » 11 sep 2012 18:08

Ta en titt på oppsettet mitt, brukes mest til metal.

Har hatt HHX china og vil ikke anbefale den. Det er verdens beste china, men opplevde at den ikke kutta igjennom spesielt i studio.
Gå heller for en AAX xtreme eller vanlig AAX. Har Holy china selv nå og den er thrasy og kul, men langt ifra så høylyt som de reklamerer med. 19" xtreme china hadde mer volum.

B8pro Ozone er ca. samme som Apx o-zone ;) men billigere.
Det bli itj nå fæst ut'n skinnvæst!

Mitt Sett

Myspace

Operasjon Export

Brukeravatar
Freddemor

Legg inn av Freddemor » 11 sep 2012 21:46

Aha! Jeg syntes 16" APX O-zonen låt veldig bra til å være i den klassen, thrashy og fin. Skal sjekke ut B8 Proen også! Skal sies at lite slår HHX Evolution 18" :)

Blir uansett en fin combo!

Svar