Headphones; både til tromming og miksing

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Svar
Brukeravatar
Myggen
Sted: Home.
Kontakt:

Headphones; både til tromming og miksing

Legg inn av Myggen » 22 okt 2012 23:25

Hei

Som tittelen sier, er jeg ute etter headphones som jeg kan bruke npr jeg skal mikse, men samtidig ha så god demping at det er mulig å bruke det til å spille trommer med.
Da er spørsmålet, finnes dette?

Har fått tips om Beyerdynamic DT770 M, men dette ser ut til å få endel tyn for å ha for dårlig lyd til å kunne brukes til miksing.

Er det mulig å spille på begge disse hestene eller vil jeg bare ende opp med tap? :hmm:

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Headphones; både til tromming og miksing

Legg inn av Naigewron » 23 okt 2012 08:17

Tror jeg ville unngått kompromissløsningen og kjøpt to forskjellige.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Brukeravatar
vegarddrummer
Sted: Nord-Hordaland

Legg inn av vegarddrummer » 23 okt 2012 11:25

eg har eit Denon AHD-2000 headsett. det er utruleg bra lyd i so eg vil tru det fungerar bra til miksing. men då det ikkje er verdens beste demping funkar det desverre ikkje so bra til å spille akustiske trommer med. elektriske vil det fungere supert med.

men dette headsettet er ganske dyrt då det er eit hi-fi headsett. eg fekk det ganske billig fordi eg kjøpte det på klassetur i london :p

" onclick="window.open(this.href);return false;
Avenged Sevenfold er tingen!!!

Tama Starclassic Maple i Brown Fade viewtopic.php?f=4&t=6713&p=165099#p165099" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Freddemor
Sted: Oslo

Legg inn av Freddemor » 25 okt 2012 14:44

Enig med Naige her.

Selv bruker jeg Beyerdynamic DT 550 eller 770 Pro (Husker ikke helt hvilket) til både trommer og studio. De er et fint kompromiss for meg, ganske god lyd, ganske god demping.

Bose har jo også noen modeller som kansellerer støy totalt, aktiv støydemping. Jeg har ikke prøvd de til annet enn lytting i støyende områder, men kanskje det kunne være noe å sjekke ut? :)
Mapex Saturn - Diril - Bosphorus - Meinl
http://www.myspace.com/photoplankton
Erik Smith skrev:Vi må huske at livet ikke dreier seg BARE om musikk og trommer! ...Vi har jo cymbaler også!

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 25 okt 2012 14:49

Freddemor skrev: Bose har jo også noen modeller som kansellerer støy totalt, aktiv støydemping. Jeg har ikke prøvd de til annet enn lytting i støyende områder, men kanskje det kunne være noe å sjekke ut? :)
Problemet med aktiv støydemping er at det genererer en lyd i motfase av støyen for å kansellere den (den plukker opp støyen gjennom eksterne mikrofoner).

Det vil si at selv om du ikke hører det, så bombarderes trommehinnene dine med veldig høy lyd. Dette er ikke noe problem i "vanlig" støy (f.eks. på et fly), men jeg ville vært svært skeptisk til å bruke aktiv støydemping som "hørselsvern" når man spiller trommer.
Band:

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 25 okt 2012 22:21

Tror ikke jeg går for noe kompromiss, men at det blir for eks. 770 pro pluss vic firth sine.

Brukeravatar
Freddemor
Sted: Oslo

Legg inn av Freddemor » 30 okt 2012 11:07

Naigewron skrev:
Freddemor skrev: Bose har jo også noen modeller som kansellerer støy totalt, aktiv støydemping. Jeg har ikke prøvd de til annet enn lytting i støyende områder, men kanskje det kunne være noe å sjekke ut? :)
Problemet med aktiv støydemping er at det genererer en lyd i motfase av støyen for å kansellere den (den plukker opp støyen gjennom eksterne mikrofoner).

Det vil si at selv om du ikke hører det, så bombarderes trommehinnene dine med veldig høy lyd. Dette er ikke noe problem i "vanlig" støy (f.eks. på et fly), men jeg ville vært svært skeptisk til å bruke aktiv støydemping som "hørselsvern" når man spiller trommer.
Aha! Nå ble jeg selv brått skeptisk jeg og :p
Man lærer noe nytt hver dag! :woot:
Mapex Saturn - Diril - Bosphorus - Meinl
http://www.myspace.com/photoplankton
Erik Smith skrev:Vi må huske at livet ikke dreier seg BARE om musikk og trommer! ...Vi har jo cymbaler også!

Adelleda
Sted: Trondheim

Legg inn av Adelleda » 31 okt 2012 10:01

Freddemor skrev:
Naigewron skrev:

Aha! Nå ble jeg selv brått skeptisk jeg og :p
Man lærer noe nytt hver dag! :woot:
Er du sikker på dette, Naige? Når lyden kommer i motfase vil det bli maksimal destruktiv interferens, som fører til at man ikke hører noen lyd, akkurat som du sier. Grunnen til at man ikke hører noe er jo nettopp fordi det ikke lenger er noen lydbølge. sin x + sin (x + pi) = 0, og derfor skulle det i teorien ikke være farlig i det hele tatt.

Ble litt nysgjerrig på å finne ut mer om det her.
Mitt trommesett: Pearl Vision

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 31 okt 2012 15:26

Adelleda du har rett, du kan observere det samme i en tanke med vann hvor du lager bølger mot en vegg med to spalter. Da vil du se at dringformede bølgene som dannes på motsatt side. Når en bølgedal møter en topp vil de utligne hverandre. Likens vil det være med lyd, men er andre grunner enn det jeg er skeptisk til å bruke slik teknologi til tromming, jeg er usikker på hvor godt det fungerer til ujevn trommelyd kontra konstant flystøy, så det kan være mulig man faktisk opplever noe lignende som naige snakker om hvis headsettet ikke er kjapp nok til å sende motfaselyden.

Brukeravatar
Vargon
Sted: Ila

Legg inn av Vargon » 31 okt 2012 21:54

Personlig synes jeg ikke noe om Vic sine, ja jeg har de og de tar livet av ørene dine etter en time.
Det bli itj nå fæst ut'n skinnvæst!

Mitt Sett

Myspace

Operasjon Export

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 31 okt 2012 22:00

Hvordan i så fall?

Brukeravatar
Vargon
Sted: Ila

Legg inn av Vargon » 31 okt 2012 22:34

Det klemmer dem. Spørs sikkert på hvor store ører du har, men for meg med "normale" blir det vondt etterhvert.
Det bli itj nå fæst ut'n skinnvæst!

Mitt Sett

Myspace

Operasjon Export

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 01 nov 2012 09:17

Bruker Vic sine på hver eneste øving, har aldri hatt noe ubehag med dem. Har egentlig aldri tenkt over om ørene mine er store eller ikke :)
Band:

Adelleda
Sted: Trondheim

Legg inn av Adelleda » 01 nov 2012 11:48

Da er vi helt enige, Myggen. Kan vel være litt risikabelt hvis støydempingen ikke er presis nok.

Angående Vic sine, så syns jeg de er ganske komfortable, men det blir vel litt ubehagelig etter et par timer. Mitt største ankepunkt er at de ser ut til å tåle veldig lite. Etter et par måneder hadde jeg bare lyd på det ene øret. Dette er med normal bruk, m.a.o. ingen headbanging eller andre spillopper.
Mitt trommesett: Pearl Vision

Svar