Tips om cymbaler til prog metal

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Svar
stormshadow2k

Tips om cymbaler til prog metal

Legg inn av stormshadow2k » 12 nov 2013 15:51

Hoi!

Spiller i band som er inspirert av Tool, gammel Mastodon, Opeth, etc, men også av roligere musikk som Bo Hansson, rolige delen av Isis

Vi er i gang med å oppgradere cymbalene på trommesettet, og jeg tenkte jeg skulle fiske etter litt tips på hvilken serie vi burde snuse på. Vi ser for oss cymbaler i prisklassen "viderekommen" og oppover.

HH, Crash x2, Ride, Splash, China.

Min første tanke var Sabian sin AAX serie. Vil den duge? Er veldig klar over at cymbaler avhenger i stor grad av øret som hører, smak og behag etc..

Trommeslageren vår er gira på god gjennomtrengende bjellelyd på ride'en.

Alt og alle forslag og tips taes imot med takk :D

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tips om cymbaler til prog metal

Legg inn av Naigewron » 12 nov 2013 15:58

Du er inne på det selv; det er opp til din egen smak. Det er prog-trommiser som bruker "tyrkiske" cymbaler som f.eks. Meinl Byzance, som er mørke og komplekse, og andre som bruker høypolerte, moderne cymbaler som Zildjian A Custom eller Sabian AAX, som er det stikk motsatte (lyse og gjennomtrengende, og med veldig rene "toner").

Dere må rett og slett bare høre hva dere selv ha lyst på. YouTube-klipp kan være nyttige, men det beste er helt klart å stikke innom en butikk og teste cymbalene selv.

Ett tips, siden du nevner gjennomtrengende bjelle, er at det ser ut til at dere er ute etter en ganske "pingy" ride med kraftig bjelle, så jeg ville styrt unna de typiske crashbare ridene (som f.eks. Zildjian Sweet Ride, Sabian Groove Ride, etc). Kanskje vil dere ta den helt ut og se etter f.eks. en Zildjian Mega Bell, men da snakker vi *ekstrem* bjelle. Antakelig er det greit å starte et sted midt mellom.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Brukeravatar
vegarddrummer
Sted: Nord-Hordaland

Legg inn av vegarddrummer » 14 nov 2013 00:21

Heisan :) eg kjører Sabian AAX Stage Hats 14", AAX X-Plosion Crash 18", AAX Dark Crash 18" og AAX Stage Ride 21". Disse funker utrulig bra for rock og metall. kjører også 18" og 20" paragon crash som som er prog-kongen sjølv sin signaturserie :p
Avenged Sevenfold er tingen!!!

Tama Starclassic Maple i Brown Fade viewtopic.php?f=4&t=6713&p=165099#p165099" onclick="window.open(this.href);return false;

Stellar
Sted: Moss

Legg inn av Stellar » 20 jan 2014 08:30

Oppgraderingen av cymbaler passer bra med de nedsatte prisene til Sabian hos 4Sound.no :D
“Lennie said quietly, "It ain't no lie. We're gonna do it. Gonna get a little place an' live on the fatta the lan'.”
― John Steinbeck, Of Mice and Men

Brukeravatar
Ludvig
Sted: Ålesund

Legg inn av Ludvig » 21 jan 2014 18:59

Er en prog.frik selv, og er veldig glad i Sabian. Bruker selv AA, AAX, og HHX-serien. Så jeg kan varmt anbefale de. Men prøv deg frem og hør på hva lommeboken har å si. Cymbaler er ikke delt inn i genre :)
http://www.darkestsins.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar