Trommesett til 10-åring

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Mie

Trommesett til 10-åring

Legg inn av Mie » 01 des 2013 13:16

Hei!
Har en sønn som spiller trommer i et skolekorps.
Han elsker det, og får veldig mange tilbakemeldinger på at han har veldig bra rytme og at han har svært bra progresjon.

Jeg har blitt anbefalt å vurdere å kjøpe et eletrisk trommesett til ham, men vanskelig å vite hva jeg skal se etter.

Tenker at det må være brukervennlig til en nybegynner, med foreldre som ikke kan noe om dette, samtidig som det er avansert nok til at han kan ha det en stund.

Hva bør jeg se etter? Anbefalinger til butikker som jeg kan besøke?
Prisen bør ikke være mer enn 5000 men gjerne mindre dersom man får noe som duger til en billigere pris. Ser man får trommesett til ca 2000 også. Er dette noe ok?

Best mulig til billigst mulig pris alså. Kan også kjøpe brukt hvis jeg vet hva jeg skal se etter.

Blir glad for tilbakemeldinger som kan gjøre meg litt klokere
Sist redigert av Mie den 28 des 2013 21:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Marius84
Moderator
Moderator
Sted: Tomter, Østfold

Re: Trommesett til 10-åring

Legg inn av Marius84 » 01 des 2013 15:24

Hei, velkommen til forumet!
Hvis det først og fremst skal være billigst mulig, ville jeg revurdert det å kjøpe et elektrisk sett, heller gå for vanlige trommer. Det beror jo litt på bosituasjonen deres da, vil naboer plages for mye av et akustisk sett når han øver. For man får utvilsomt mye mer for pengene der enn et billig elektrisk sett, som stort sett er av veldig dårlig kvalitet (får sjelden god følelse med å slå på de, dårlig følsomhet og ting går fortere i stykker, etter min erfaring). Så er det også det med at man spiller litt annerledes på et el-sett enn et vanlig sett, for en som spiller vanlige trommer i korps vil det nok være lettest og best å også ha vanlige trommer å øve på hjemme, hvis muligheten er der.

Uansett, blir det elektrisk, se på FINN etter Roland eller Yamaha, modellnavn spiller ikke så stor rolle, de lager stort sett kvalitet. De andre merkene er i 98% av tilfellene ikke verdt å bruke penger på. For vanlige trommer, sjekk også FINN etter kjente merker som Yamaha, Tama, Pearl, Premier, Sonor, Mapex, PDP. Finnes mye bra å velge i her.
Mapex Saturn IV | Sonor Essential Force |
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |

Mie

Legg inn av Mie » 01 des 2013 17:32

Takk for svar!

Vanskelig å vite hva som er best.... Bok i rekkehus, så det er jo en fordel at det ikke blir for mye støy..... Men samtidig skal det være brukervennlig nok til at det blir brukt.

Tror han har talent for dette og ønsker å legge til rette. Han har begynt med fullt trommesett på korpsøvingene, og det var derfor jeg lurte på å kjøpe eletrisk trommesett slik at han kunne prøve seg litt mer fram hjemme.

Fant f.eks denne på nettet, og lurte på om det evt er noe slik som kan være bra?

http://www.gear4music.no/no/Trommer-and ... efoner/W07" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Myggen
Sted: Home.
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 01 des 2013 17:36

Jeg mener man bør styre unna el-sett som ikke har skikkelig basstrommepedal, men det er bare min mening. Altså styr unna HD-1 og HD-3 fra Roland.

Mie

Legg inn av Mie » 01 des 2013 17:50

Dersom vi kjøper vanlig sett, hvor mange elementer bør dette bestå av for en nybegynner?
Dette er helt gresk for meg, må visst bare sette meg inn i ting....

Er dette noe å se på?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Trommesett" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller dette?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Trommesett" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 01 des 2013 18:19

Det første settet, PDP, kan er et godt kjøp, men jeg er usikker på om det selges med cymbaler. Send selger en mail og spør om det gjør det. Hvis det er det, kan du poste det her, så kan vi om det er tommel opp eller tommel ned :)

Det andre settet er noen steg ned, og cymbalene er et sørgelig kapittel.

EDIT: Derimot er dette et veldig bra tilbud: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=pearl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er litt 80-talls, men hvis det er med cymbaler (og de er hele og fine, uten sprekker ol.) er det et veldig bra tilbud. http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=45509248" onclick="window.open(this.href);return false;

Helt greit trommesett, men veldig gode cymbaler: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=45494958" onclick="window.open(this.href);return false;

Disse tre er etter min mening de tre beste tilbudene under 5000,- på finn nå.

Brukeravatar
Marius84
Moderator
Moderator

Legg inn av Marius84 » 01 des 2013 18:48

Støtter meg til Myggen, det i første linken hans er antagelig det jeg ville valgt, står i Stavanger også. Og et vanlig sett kan jo også dempes med Sound-Off pads for eksempel, så ikke trommene bråker altfor mye.
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |

Mie

Legg inn av Mie » 01 des 2013 22:12

PDP settet var solgt, så det er det bare å glemme.
Ser at på Pearl settet har cymbalene sprekker. Er det ok fordet?
Bør jeg evt klare å prute lavere ned? Eller tenker dere at dette er en veldig god pris?

Er det greit å bruke også som nybegynnersett?
Vanskelig......

Adelleda
Sted: Trondheim

Legg inn av Adelleda » 01 des 2013 22:50

Jeg har et tilsvarende Pearl-sett, bare noen år eldre. Hadde jeg tatt mer enn 2000kr for det ville jeg følt meg skitten. Tatt i betraktning at settet du ser på er både nyere og og i litt bedre stand er det vel verdt litt mer enn mitt, men jeg tror likevel det skal være mulig å prute seg godt under 2000kr. Til sammenligning skal jeg prøve å selge mitt for en drøy tusenlapp, men jeg vil være fornøyd med 700-800 også.

Cymbalene er lite verdt i utgangspunktet, men du kan jo bruke argumentet om at du må kjøpe nye cymbaler for å senke prisen ytterligere. Når det kommer til settet generelt så fungerer det veldig godt som et nybegynnersett, og vel så det. Jeg brukte mitt i 8-9 år og det er ingenting i veien med det bortsett fra at cymbalene som fulgte med ble ødelagte etter en stund (4-7år?) og at stativene slarker litt etter mange års bruk. Som Marius84 sa, så vil alle de store merkene levere kvalitet selv på nybegynnersettene.

Generelt så virker det som om det er kjøpers marked for tida, så ikke vær redd for å prute litt.
Mitt trommesett: Pearl Vision

Brukeravatar
Marius84
Moderator
Moderator

Legg inn av Marius84 » 01 des 2013 23:29

Spørs om man kommer seg under 2000 for et Pearl Vision sett i god stand, synes ikke 4000 for det var hakkende dyrt, selv om jeg er enig i det med cymbaler, burde kunne foreslå å gå litt ned da det må kjøpes inn. Men cymbalene kan fungere en stund for det, selv med sprekker, om man er litt ukritisk til sånt. Får fortsatt lyd i de en stund til.

Vision er regna for å være bedre/dyrere enn både Pearl Forum og Pearl Export (de selger hvertfall nye Export serien nå billigere enn man må gi for Vision). Med den gode hardware (stativ) pakken som følger med, synes jeg de absolutt er verdt prisen.

EDIT: Misforståelse rundt Vision/Forum, så jeg redigerte om litt i denne posten...
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 02 des 2013 01:00

Nå tror jeg det snakkes om to forskjellige Pearl-sett. Tror Mie og Adelleda snakker om Forum-settet Mie linket til.

Jeg vil si glem det Pearl Forum-settet og se heller på Pearl Vision-settet jeg linket til.

EDIT: Spriter opp en ellers tam 1000.-post:

Bilde
Sist redigert av Myggen den 02 des 2013 01:06, redigert 1 gang totalt.

Adelleda
Sted: Trondheim

Legg inn av Adelleda » 02 des 2013 01:00

Oj, skjønner at jeg var litt uklar her. Når jeg sa tilsvarende sett, så mente jeg mitt gamle Pearl Forum! Vision er jeg enig i at er verdt minst 2-3 lapper, ja.
Mitt trommesett: Pearl Vision

Brukeravatar
Marius84
Moderator
Moderator

Legg inn av Marius84 » 02 des 2013 08:40

Da er vi på bølgelengde :). Fikk ikke med meg Pearl Forum linken... Det er nok ikke verdt all verden nei.
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |

Mie

Legg inn av Mie » 02 des 2013 08:44

Takk for alle svar! Er blitt litt klokere!
Da forstår jeg det slik at vision settet er et greit kjøp særlig dersom jeg får prutet litt mer ned.
Nå må jeg bare konkluderere med om vi kan leve med så mye lyd i kjelleren av rekkehuset vårt, eller om elektrisk gjør det mer levelig for resten av familien:)

Brukeravatar
Marius84
Moderator
Moderator

Legg inn av Marius84 » 02 des 2013 08:53

Det er mulig å dempe en del ved å putte tøy inn i trommene, kan også fungere å teipe undersiden av cymbalene (gaffa). Evt. Sound Off-pads, dempematter man legger oppå skinn/cymbaler. Men det beste er nok å bare få til en ordning med naboene om et tidsrom det er ok å spille på :)
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |

Svar