NY Mapex Pedal PF1000 i dag !

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Svar
thestig

NY Mapex Pedal PF1000 i dag !

Legg inn av thestig » 08 jan 2014 21:01

Har lenge siklet på en ny basstrommepedal og i dag kom den endelig i posten.!
(gammel pedal var en Tama Legend minst 20 år gammel.)
Jeg lister ganske enkelt opp pluss og minus her.
1.Meeget flott koffert med alt tilbehør.Nesten en "hardcase" !
2.Pedalen funker greit "stuck" men ønsker mine egne innstillinger.!
3.ALT kan justeres ser det ut til. Og slik er det også.til og med velge mellom 10G og 20G i kølla..kremt.:)..
Etter noen timer testing er jeg ferdig med drømmepedalen..!'
Fantastisk pedal..!
Et eneste minus som kansje kan løses for det jeg vet enda..kølla treffer ca.3cm til høyre for det jeg anser som optimalt treffpunkt på en tromme..nemlig 100% midt i tromma..(best lyd og best respons uansett spillestil!..)
Kan leve med det for pedalen er så lekker å spille på at jeg tenker ikke på det.
Du får den til snadderpris her..
http://evenstadmusikk.no/index.php?main ... s_id=40081" onclick="window.open(this.href);return false;
(jeg jobber ikke her..men er meeget happy over pristilbud og leveranse.!! :thumbup: )

Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Re: NY Mapex Pedal PF1000 i dag !

Legg inn av Justice » 08 jan 2014 23:50

kølla treffer ca.3cm til høyre for det jeg anser som optimalt treffpunkt
Heiheihei, det er det ikke lov å si! :whistle:

Fett, gleder meg til å lese vurdering om en stund :innocent:

Brukeravatar
Marius84
Moderator
Moderator
Sted: Tomter, Østfold

Legg inn av Marius84 » 09 jan 2014 08:42

Gratulerer med ny pedal, har den samme selv! Veldig godt valg!
Angående treffpunkt så har en del "eksperter" funnet ut at på absolutt midten på et basstrommeskinn er det et dødpunkt som ikke gir like god lyd ved slag, altså motsatt av det du hevder. Det er altså grunnen til at denne pedalen (og flere andre) velger å ikke ha treffpunktet akkurat på midten. Jeg leste om det et sted, akkurat nå har jeg ikke linken men skal oppdatere så fort jeg finner...
Mapex Saturn IV | Sonor Essential Force |
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |

thestig

Legg inn av thestig » 09 jan 2014 14:31

Det var meget intresant det du nevner med treffpunktet..kan godt stemme det.
La inn loddet på 20gr i køllehodet og øvde en del i går kveld..dra te sies for et smekk jeg fikk i tromma.! Samtidig er det lett å spille svakere hvis man ønsker det for denne pedalen er utrolig bra balansert. Jeg var litt skeptisk før kjøpet med tanke på at fotplata så veldig lang og smal ut men i virkeligheten oppleves den perfekt for meg.(bruker 43 i sko,str så jeg har vel middels fotstørrelse). Tåstopperen er også perfekt plasert. kan justeres akkurat så mye som trengs. For meg var dette en drømmepedal!
Ikke mer å si om det. :thumbup:

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 09 jan 2014 14:40

Marius84 skrev:Gratulerer med ny pedal, har den samme selv! Veldig godt valg!
Angående treffpunkt så har en del "eksperter" funnet ut at på absolutt midten på et basstrommeskinn er det et dødpunkt som ikke gir like god lyd ved slag, altså motsatt av det du hevder. Det er altså grunnen til at denne pedalen (og flere andre) velger å ikke ha treffpunktet akkurat på midten. Jeg leste om det et sted, akkurat nå har jeg ikke linken men skal oppdatere så fort jeg finner...
Dette er bare en teori, men det er muligens også en annen faktor inne i bildet:

En dobbelpedal har jo to køller, og for å få mest mulig lik lyd på begge setter de dem til å treffe litt til høyre og litt til venstre for midten av skinnet (begge kan jo ikke treffe samme sted).

Derfor kan det godt tenkes at produsentene lager enkelpedalene på samme grunnleggende design både for å spare penger i produksjonskostnader, og for at enkelpedalene skal produsere samme lyd som dobbelpedalene.

Men det er også helt sant som Marius sier: Midten av et trommeskinn er det mest døde punktet på tromma, og det har også minst "sprett" (rebound). Hvis du bare beveger deg bittelitt vekk fra senter så får du mye mer tone og resonans med en gang. Nå er det jo mange som foretrekker en skikkelig død basstrommelyd (i motsetning til skarp og tammer), men det kan jo enkelt oppnås gjennom demping, skinnvalg og stemming hvis man ønsker det.
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

thestig

Legg inn av thestig » 09 jan 2014 18:34

Jeg har alltid tenkt at "dead on center" har vært det beste treffpunktet på ei basstromme. Har alltid brukt 22" bass og den beste spillefeelingen har jeg bestandig fått når jeg får justert kølla til å treffe midt i smørøyet. Hvis man sammenligner med en trampoline..står du nøyaktig midt i den vil du få de mest "saftige" og høye hoppene..jo lenger ut på kanten jo svakere "backpunsj" fra trampolina..dette høres ekstremt godt på en skarptromme..slå med stikka bare 2-3cm ut av senter og den begynner straks og gi en lenger sustain og mindre bass i lyden.Akkurat basstromma vil man også gjerne ikke skal ha for mye sustain da det fort skaper trøbbel med en mikrofon osv.
Blir en del synsing og smak og behag fra meg her men det gledelige er at Mapex pedalen er så bra at jeg merker overhodet ingen ting til at den er litt til høyre.
Jeg tror du uansett har veldig rett i det med tanken på 2 pedaler osv som blir mer og mer vanlig :) (2 pedaler er det jeg kaller handicapp versjonen av trommesett..no offence folkens :p )

Brukeravatar
Marius84
Moderator
Moderator

Legg inn av Marius84 » 09 jan 2014 21:51

Så ved å legge inn et ekstra element for å utnytte mulighetene man har på et trommesett, er altså å spille på handicap sett. :ninja:
Eneste jeg kan være enig med deg i der er at det ikke er alle musikkstiler som har direkte behov for dobbelpedal. Og er man kun interessert i den type musikk (og mener alt annet der det faktisk trengs 2 pedaler ikke er musikk), er det jo greit :). Men veldig ignorant.

Veit du sa no offence, men jeg fyrer meg allikevel opp litt av det, fordi jeg har hørt det av flere før :p. Jeg kunne kalt sett med kun enkelpedal det samme, men respekterer fullt ut alle som kun har behov for og vil bare bruke enkel pedal... Så lenge de ikke hevder at dobbelpedaler er "juks" eller fullstendig unødvendig. Men, nok om det :)

Ellers, så er det nok sikkert også litt som Naigewron også sier, at det er enklere å produsere enkelpedalene på samme måte som de doble, og da blir de jo litt off-center. Hvertfall, en meget god pedal! :)
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |

thestig

Legg inn av thestig » 09 jan 2014 22:14

He he :D sjønte jeg fikk noen opp å gå med den kommentaren :p
Det var veldig humoristisk ment men med et ørlite poeng. Mange er noen skikkelige dyr å spille med 2 pedaler men veldig mange hadde hatt godt av å øve mer med bare en. Og så har vi noen få i verden som klarer nesten det samme med en som med to.Sef bare nesten men ta en tur på youtube og hør trommesoloen Ian Paice i Deep Purple leverte på California Jam i 1974 så sjønner du hva jeg mener..Seriøst sjønner jeg jo at en pedal vs 2 ikke kan sammenlignes slik da men personlig blir jeg mere imponert over en trommis som har stålkontroll på en pedal..men det ser og høres skikkelig artig ut med 2 så jeg har faktisk vært inne på tanken på en dobbelpedal.
Men fra pedal til stikkebruk..sjekk denne videoen med Ian Paice og en hånds skarptrommevirvel..syyykt :) får nesten lyst å legge opp..
http://www.youtube.com/watch?v=ppX4wJL37j4" onclick="window.open(this.href);return false;

thestig

Legg inn av thestig » 09 jan 2014 22:30

Her er Cozy Powell med er brukbar solo..de to basstrommene går kansje litt fortere en det Ian Paice presterte i sin ungdom.men ikke mye :) .( lurer på om Paice også bruker dobbel pedal av og til i dag)
http://www.youtube.com/watch?v=wJJ45i7H6Eg" onclick="window.open(this.href);return false;

Også må jeg bare hive på denne
http://www.youtube.com/watch?v=cxCI0tnN ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Et av de mest sugende trommekomp jeg har hørt..(please ta hensyn til at jeg er 52 år gammal.. :D )

Brukeravatar
Marius84
Moderator
Moderator

Legg inn av Marius84 » 09 jan 2014 22:30

Enig med viktigheten av enkelpedal trening, absolutt :). Man bør ikke utelukkende basere seg på dobbelbass spilling/trening... Selv er jeg veldig bevisst på å øve begge deler hvertfall. En fordel å utvikle seg på alle områder man kan/har lyst til :)

Ian Paice har absolutt mye å fare med! Inspirerende å se på.
Paiste cymbaler[/size]
| Mecalimb | Terrazone |

Svar