Hjelp til hva som er viktig når man lærer seg å spille

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Svar
mlunde

Hjelp til hva som er viktig når man lærer seg å spille

Legg inn av mlunde » 09 jan 2014 17:16

Jeg har fått lånt et fint trommesett av en venn nå i noen mndt. Jeg har kanskje fått inn rundt 20 øvinger.

Øvingene mine har for det meste vært å slå løs på trommene. Prøve å få et inntrykk av alle lydene som er i settet osv. Føler at en del basic rytmer sitter, men kanskje litt vanskelig å spille sammenhengende over lengre tid. Jeg spiller litt med en annen kamerat som spiller gitar og syntes det er utrolig morsomt!

Hva vil dere erfarne trommiser gjort om igjen/annerledes om dere hadde startet å spille på nytt med helt blanke ark?

Trenger å vite litt hva jeg må øve på. Setter gjerne pris på evt linker til trommevideoer osv. All hjelp settes stor pris på! :woot:

Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Re: Hjelp til hva som er viktig når man lærer seg å spille

Legg inn av Justice » 09 jan 2014 19:41

Velkommen til forumet :thumbup: Her er en liten guide laga på fem minutter ca ;)

- Teknikk. Teknikk er alt. RLRLRLRL LRLRLRLR. Du må lære at trommespilling ikke bare er å slå så hardt du kan på alt så fort som mulig, men alt skal systematiseres. Start gjerne med å skaffe en trommebok, foreslår Virvel 1 av Lage Myrberget. Der finner du veldig enkle baseøvelser til skarptrommeteknikk (som naturligvis gjelder tammer også, alt man bruker på skarp, kan brukes på resten av settet også).
- Fast øvetid.
Øv, øv, øv, øv. Og øv. Øving gjør mester. Sitt ned med pad (ja, vet det er drittkjedelig) i noen timer, sett av litt tid hver dag, og gjør de samme øvelsene (RLRLL LRLRR feks) i forskjellige varianter med aksenter. Dette ER kjedelig, men man lærer så utrolig mye av det.
- Hør på musikk. Alt mulig. Tell takter, sitt og spill på deg selv og i lufta til musikken du hører. Dette er i blodet etter kort tid. Hør også gjerne ikke bare på én bestemt sjanger, men f.eks. litt jazz, litt blues, litt rock, litt country, litt metal.

Når du får litt kontroll på stikkene, kan du f.eks. varme opp med 4 takter (4/4) med 8-delsslag, 16-deler og 32-deler i forskjellige varianter.
Anbefaler deg å ta et par trommetimer også i startfasen, så du får et spark i ræva for å komme i gang (det kan være hardt!).

Når det gjelder sett, som jeg ikke har nevnt enda, kan naturligvis alt dette brukes på settet. Feks. RLRL LRLR med føttene (R = right, L = left) mens hendene gjør noe annet :thumbup:

mlunde

Legg inn av mlunde » 09 jan 2014 21:02

Det her var rask respons! Den boka skal kjøpes inn og padden ligger klar til bruk! Det her var midt i blinken av noen tips! Tusen takk! :)

mlunde

Legg inn av mlunde » 09 jan 2014 21:26

Vil du si det er et must å lære seg doble pedaler med en gang på "bass" tromma? Jeg har to pedaler tilgjengelig, men syntes det er vanskelig å koble bena fra hverandre på en måte. Er det bare dumt av meg å øve inn med en(1) når jeg har to tilgjengelig? Føler jeg stiller et litt dumt spørsmål nå. Men det jeg tenkte var at det blir kanskje lettere å spille med begge bena ettersom erfaring kommer inn i bildet. :hmm:

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 09 jan 2014 23:25

Jeg ville starta med å bruke beina på hats og en pedal, men du kan jo gjøre som meg og starte med to. Jeg fikk god hjelp av trommelærer, men det å få føttene uavhengige er en vanesak som kan trenes opp med å spille mye.

Stellar
Sted: Moss

Legg inn av Stellar » 11 jan 2014 17:25

Jeg synes det er et godt tegn at du stiller disse spørsmålene i startfasen, det kan spare deg for masse grief. Ramser opp i tilfeldig rekkefølge og kommer med små selvbiografiske drypp.

1.
Bruk hørselsvern, denne er ganske selvklar da hørselsskader bare er trist. Slurv med hørselvern på skytebane og bak trommesettet har resultert i at jeg er veldig sensitiv for støy på venstre øre. Noen frekvenser på forskjellige volumnivåer blir bare til radioskurring og da klarer jeg ikke å skille lydene fra hverandre. Så jobber jeg i Barnehage i tillegg og der er det til tider veldig støyete.
Invester i øreklokker med Jackinngang så kan du koble til metronom i tillegg. Jeg bruker Musiclite appen på HTC mobilen min for denne appen kan du spille i bakgrunnen
med evt musikk.

2.
Da jeg startet å spille så hadde jeg null peiling på trommespilling før en venn på skolen ga meg noen tips ala "Øøøh... Du må ikke holde stramt rundt stikka med hele neven men bare holde mellom pekefinger'n og tommelen". Jeg sliter noe med senebetennelser og leddplager i høyrehånda pga år med feil teknikk. Lær deg riktig spillestil tidlig, jeg er f eks veldig stor fan av Moeller teknikken. Hellhammer sverger til denne og ifølge han har han aldri pådratt seg senebetennelser eller skader. http://www.youtube.com/watch?v=7yNb-kUPwMI" onclick="window.open(this.href);return false;
Riktig spillestil sparer også masse penger. Slå aldri stikka gjennom en cymbal og heller ikke rett på i 90 graders vinkel. Tenk på trommestikka som en sprettball og cymbalen som et mål. Slå cymbalen fra en snill vinkel og slipp litt på grepet rett før stikka treffer cymbalen og bruk rebounden for et nytt slag. Etter at jeg forbedret spillestil har jeg hverken slått i stykker skinn, cymbaler eller bandmedlemmer.

3.
Lær deg å spille fort uten å spille høyt, å slå for hardt høres bare skarpt og umusikalsk ut. Hadde en på folkehøgskolen jeg gikk på som slo skolens trommesett til pinneved på under et år. Medelevene på musikklinja måtte dra trommene helt bakerst i mix'en fordi han slo for hardt osv.

4.
Som Justice nevner så er teknikk ala RLRLRRRLLL, RRRLLLRLRL, RLRLRRLRLRLL og RLRRLRLL gull. Trommelæreren sa på en av timene "Dette er dritkjedelig så det lager vi en beat av" dette er mye morsommere og du får med bass, hihat og tammer.
Jeg elsker Drumeo videoene som f eks http://www.youtube.com/watch?v=Px5AWOL283s" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruk nettet og plagier skamløst det du finner som du liker... Helt til du finner din stil.

5.
Bruk dine sosiale antenner og ikke glem dem hjemme uansett hvor flink du blir. Bruk nettverk og spill med alle som er hypp på en jam. Prat med musikere og plukk opp alt du får av tips, med unntak av å kjøpe basstrommeskinn av ku og smøre dem inn med melk fordi det visstnok øker resonansen. En kjip dust er en kjip dust uansett hvor flink han er til å spille instrument x, nikk, smil og le det av deg og let etter de avslappa musikerne som f eks han kompisen din.
Og her kommer dagens (u)passende visdomsord:

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Håper dette gir #Hjelp#inspirasjon"lekseforlivet#glede#Tips osv osv :)
“Lennie said quietly, "It ain't no lie. We're gonna do it. Gonna get a little place an' live on the fatta the lan'.”
― John Steinbeck, Of Mice and Men

Brukeravatar
simensk

Legg inn av simensk » 14 jan 2014 23:42

Jeg har vært en slapp hobbytrommis i et par år, men spiller en god del nå og har gjort det i det siste. Øvd litt teknikker her og der, men jeg sliter med at jeg får vannblemmer om jeg spiller uten sportstape.

Holder jeg stikkene for hardt?
Kan det ha noe med at jeg blir lett svett i henda?

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 14 jan 2014 23:45

Jeg merker det når jeg ikke har tatt i stikkene på bare et par dager. Øver vanligvis jevnlig hver dag, men når jeg ikke har tid, blir det fort blemmer. Går det lang tid mellom hver gang du øver?

Brukeravatar
simensk

Legg inn av simensk » 14 jan 2014 23:52

Det har vært begrensa hvor mye jeg har tilgang til sett utenom bandøvingene nå i det siste, men når vi har øving så øver vi torsdager og fredager i ca 3-4 timer.

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 14 jan 2014 23:59

Trenger ikke ha tilgang til sett for å øve pad! Skam deg! :P

Øving med pad ca 20 min hver dag, burde motvirke blemmer osv ;)

Brukeravatar
simensk

Legg inn av simensk » 15 jan 2014 00:01

Har nok ingen unnskyldning for å ikke spille på pad, så må nok skaffe meg det, ja ;)

EDIT: Har nå skaffet meg en pad å øve på. Har ikke prøvd RLRLL LRLRR, men har trikset litt med hvilke bein og armer jeg bruker. Siden jeg er høyrehendt så har jeg byttet om slik at jeg øver med venstre som "dominerende arm/bein". Merker forskjell allerede, helt fantastisk! Dette må jeg gjøre mer :thumbup:

Svar