Alesis dm7x

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...

Alesis dm7x

DIVE_X_PADI » 26 Mai 2014 15:23

Hei
Er ny her, men har spilt akustisk trommesett i 15 år nå og tenkte det var på tide å kjøpe et elektronisk sett.

Skal snart kjøpe dette settet:
http://www.alesis.com/dm7x-kit

For ca 5000 kr så er det nok det beste i den klassen. Må opp ganske mye om en skal ha like mange trommer og cymbaler på et annet merke og.

Har noen spørsmål ang kjøp av elektroniske trommer og tilbehør

DM7:
- Bare lurte på om noen har hørt noe om det settet eller har prøvd det.
- Går det an å koble til flere trommer/cymbaler? Evnt koble til i basstrommepedalen med en cymbal/tromme?
- Hvor får jeg kjøpt nye padder og cymbaler og hva koster det?
- Kan vel som andre trommesett her også koble midilyder fra usb og legge de inn på en av triggerene på trommene?
- Må en bruke Alesis sine trommepads til eller kan man koble til en Roland eller Yamaha eller annet?

Monitor:
- Må vel ha en monitor også?
- Hvordan er det å koble det til gitar/bassforsterker, boomblaster, hjemmekinoanlegg..?
- Og hva skal en se etter ved kjøp av en trommemonitor?
- Hva er forskjellen på aktiv og passiv?
- Er det tommene(") eller W en skal se etter eller er det noe annet/mer?

Evnt er det noe annet jeg burde vite?

På forhånd, takk
Trommesett:
Pearl Forum
Alesis DM10x
Brukerens avatar

Alesis dm7x

Annonse

Annonse

Re: Alesis dm7x

Myggen » 27 Mai 2014 13:53

Jeg bare stiller meg litt kritisk her med en gang (ja, velkommen), men hvorfor mener du det er på tide å kjøpe elektrisk etter 15 år? Hva har du av akustiske trommer?

For 5000,- ville jeg heller gått for et brukt Roland. Ligger mange ute på finn, TD-3 og 4 får du ti under 5000,-.

Ift. monitorer, du kan bruke boomlaster, men jeg er usikker på hvor godt resultatet vil bli. Billigste og enkleste (og beste) vi være å kjøpe noen gode hodetelefoner, ala Beyerdynamics dt-770.

Uansett, når du er vant med akustiske trommer, vil et el-sett til 5000,- være nedtur uansett, bare så du er klar over det.
Brukerens avatar

DIVE_X_PADI » 06 Jun 2014 22:50

Har Pearl Forum standardsett. Er ulike grunner til at jeg vil ha elektronisk.
- Lettere å flytte på, mange lyder, bråker mindre med tanke på naboer..

Om jeg skulle utvide settet jeg har så er det veldig kostbart med ekstra trommer..
Og som sagt flere muligheter med elektronisk. Går ikke lei av samme lyden hele tiden..

Teknologien har også kommet opp noen hakk siden jeg begynte med å spille trommer.
Ja, jeg vet at elektroniske ikke kan måle seg med akustiske, men er mer med ulike lyder og det som er det jeg vil ha.

Har også vurdert Alesis dm10x. Like mange trommer som dm7x, men mange flere lyder..
Grunnen også til at jeg vil ha Alesis er at de har flest trommer i forhold til prisen. Roland td-3 og td-4 ser pinglete ut i forhold pga to færre pads. I tillegg har de få trommesett lagt inn og mange færre lyder. Sikkert bra lyd i de og, men betaler mye for merket med Roland.
Så føler jeg får mer for pengene med å kjøpe Alesis.

Så spørsmålet blir da. Skal jeg legge i 1300,- mer for mer lyder? Hvordan er kvaliteten på pads mellom de to? Og hvordan er mesh heads i forhold?
Er så mange ulike ting og tang å velge mellom...
Alesis dm7x - 5200,-
Alesis dm10 - 6499,-
Trommesett:
Pearl Forum
Alesis DM10x
Brukerens avatar

Myggen » 07 Jun 2014 01:13

Vel, her kommer kvalitet inn i bildet også, du får det du betaler for.

Antall lyder tror jeg ikke du skal henge deg opp i, uten å vite noe eksakt om hjernene i settene, så er uansett en klassiker med mange lyder en av to utfall. Én; kun liten tweak i et preset i forhold til et annet preset, eller to; fullstendige håpløse tullelyd som du aldri kommer til å bruke mer enn en gang.

DM7X'en ville jeg styrt langt unna, DM10'en ser derimot litt mer lovende ut.
Brukerens avatar

DIVE_X_PADI » 07 Jun 2014 10:04

Hvorfor styre langt unna dm7? Hørt at det er et bra sett.
Hvordan er kvaliteten mellom pads på dm7 og dm 10? Og mesh heads, er det verdt oppgradering på 2000 mer?
Har du prøvd noen av Alesis sine sett?
Trommesett:
Pearl Forum
Alesis DM10x
Brukerens avatar

Myggen » 07 Jun 2014 23:18

Jeg vil si mash head på skarp er et must, plastpaddene gir en vanvittig lite troverdig spilleopplevelse, og i tillegg en "basstromme" du ikke vil ha mulighet til å kunne bruke dobbeltpedal på (vet ikke hvor aktuelt dette er, men uansett), vil 2000,- være en smal pris å betale for å få mash heads på hele settet.
Brukerens avatar

DIVE_X_PADI » 08 Jun 2014 09:37

Hørt at de plastpaddene er mer lik det som er på akustiske trommer.. Og med dobbelpedal på basstromma står det at det skal funke på settet og har også sett video av folk med dobbeltpedal med det settet. Kommer kanskje også an på hvor hardt en slår med hvilke pads som varer lengst. Om det er samme kvalitet ca som vanlige trommer så funker det bra siden jeg ikke har skiftet på mine akustiske siden jeg kjøpte de for 12 år siden.

Er uansett klar over at spilleopplevelsen blir forskjellig på akustisk og elektronisk. Vanskelig å sammenligne.
Hva er egentlig forskjellen på mesh og plast?
Ville helst ikke bruke så mye penger på trommesett. Er lett å legge til litt til og litt til og så ender du opp med et sett langt over 10 000. Skal ikke opptre, mer øving hjemme.. Men likevel ha et sett jeg kan tenke at jeg gjorde et godt kjøp og ikke angre etter en mnd med at jeg ikke la inn litt mer.. Er ikke lett
Trommesett:
Pearl Forum
Alesis DM10x
Brukerens avatar

Myggen » 08 Jun 2014 11:25

Nei, plastpaddene er de som er lengst unna akustiske trommer. Prøvd å sett litt videoer av DM10 settet, og ser at dette er en veldig billig og ikke helt fullverdig mesh head-løsning.

For; mesh head er en el-tromme med et skinn på, som en akustisk tromme. DM10 derimot har bare et skinn på en plastpad, noe som gjør at forskjellene ikke ser ut til å være vanvittig stor ift. en vanlig plastpad. Uansett, det ligger utallige videoer på youtube som viser hvordan man kan modde paddene til en mer autentisk feel (ser ut som et firma som også har spesialisert seg på mod kit av DM10'en).

https://www.youtube.com/watch?v=DTYVZNTIjzE
Her er en video hvor de demonstrerer ganske greit hva forskjellen er.

Med det jeg har sett her, går jeg tilbake til min første påstand om å heller gå for et Roland-sett.
For eks http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... oland%20td
Dette har også mulighet til å utvide med en ekstra tam, og en ekstra crash. I tillegg har den skikkelig mesh head på skarpen og paddene er av skikkelig kvalitet.

Eller http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... oland%20td, dette har ikke mulighet til 4 tammer, men du kan få en crash til.
Brukerens avatar

DIVE_X_PADI » 01 Jul 2014 18:40

Får snart dm 10x, altså det beste Alesis har å by på. Gleder meg :D
Trommesett:
Pearl Forum
Alesis DM10x
Brukerens avatar

Hogshead » 29 Okt 2014 13:26

Er du fornøyd med DM 10x og kan du gi kort ein evaluering ;) Er det mykje akustisk lyd fra paddene, kvalitet osv.. :)
[i]...a Tribute to Metal...[/i]

Tama Superstar Hyperdrive - Paiste cymbals

DIVE_X_PADI » 02 Nov 2014 00:38

Hogshead skrev:Er du fornøyd med DM 10x og kan du gi kort ein evaluering ;) Er det mykje akustisk lyd fra paddene, kvalitet osv.. :)

Hei

Ja, jeg er veldig fornøyd med settet. Har ikke spilt det så mye siden jeg kjøpte pga flytting. Noe av det jeg har merket som litt minus er lav lyd på ene cymbalen, men det er bare å skru opp lyden på den. Paddene er bra kvalitet. Liker de mye bedre enn mesh heads, mer realistisk.
Pga størrelsen på paddene er det ikke så utrolig mange muligheter for hvordan en vil ha de.
Kan legge ved et bilde..
Mange lyder, bra kvalitet på settet.
Om en skal ha like mange valgmuligheter med et annet merke så må en hvertfall doble prisen.
Så dette var et veldig bra kjøp :D

Kan komme med mer evaluering etterhvert.
Klarte å sette det sammen med akustiske settet mitt på en måte..
Vedlegg
10254979_4453356348756_22690830044554407_n.jpg
Trommesettet mitt
Trommesett:
Pearl Forum
Alesis DM10x
Brukerens avatar

Hogshead » 05 Des 2014 15:54

Ja, då blei det DM10X på meg og :thumbup: ..og godt fornøyd så langt :)
Godt å spille på og ganske nær opp til akustisk sett (blir jo aldri det samme uansett :p )
[i]...a Tribute to Metal...[/i]

Tama Superstar Hyperdrive - Paiste cymbals

Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 6 gjester